AtgalATGALĮ titulinįĮ PRADŽIĄSpausdintiSPAUSDINTI

„Lietuviška gaida“ skambėjo Kaune

Jūratė Šleinytė
Nr. 11 (1163), 2016-03-18

Premjera visuomet yra laukiamas įvykis, žadantis intrigą, netikėtumą, nepatirtą įspūdį. Juolab kai ji yra susijusi su nauja lietuviška muzika ir ją skambinančiais jaunaisiais atlikėjais. Lauktoji intriga šį kartą su kaupu pasiteisino. Kovo 8 dieną VDU Muzikos akademijos salėje gausiai susirinkusi publika išklausė išties originalų XXIII fortepijono muzikos festivalio „Lietuviška gaida“ koncertą, kuriame buvo atliekami nauji, specialiai šiam festivaliui sukurti, lietuvių kompozitorių kūriniai. Donato Prusevičiaus, Lukrecijos Petkutės, Dalios Kairaitytės, Zitos Bružaitės, Alvydo Jegelevičiaus, Kristinos Vasiliauskaitės, Raimundo Martinkėno ir Algirdo Klovos kūrinius skambino Kauno Aleksandro Kačanausko muzikos mokyklos mokiniai ir mokytojai. Nepriklausomybės atkūrimo aušroje šioje muzikos mokykloje gimė idėja puoselėti lietuvišką fortepijono muziką ir jau trečią dešimtmetį festivalis „Lietuviška gaida“ pavasarį pasitinka išskirtiniais koncertais, pagerbiančiais kompozitorius jubiliatus, suburia jaunuosius atlikėjus, jų mokytojus ir kompozitorius. Nepamirštami ankstesni festivaliai, kuriuose su muzikuojančiu jaunimu bendravo kompozitoriai Vytautas Barkauskas, Dalia Kairaitytė, Nijolė Sinkevičiūtė, Giedrė Dabulskienė, Giedrius Kuprevičius, o koncertuose skambino žymūs lietuviškos muzikos atlikėjai, pianistai Rokas Zubovas, Sonata Bielionytė ir kt.

 

Šiųmetės „Lietuviškos gaidos“ pradžios koncertas buvo išskirtinis. Mokytoja ekspertė Aušra Kučinskienė kartu su Lietuvos kompozitorių sąjungos vadove Zita Bružaite iniciavo projektą, kuris paskatino lietuvių kompozitorius kurti jauniesiems pianistams. Dėl Kompozitorių sąjungos fondo direktoriaus Gintaro Samsono ir projekto vadovo, LKS tarybos nario Antano Kučinsko aktyvios paramos  projektas buvo įgyvendintas, aštuoni autoriai sukūrė pluoštą naujų kūrinių, sudėtų į du gražius leidinius. Visi šių naujų leidinių kūriniai buvo atlikti festivalio pradžios koncerte.

 

Jaunieji pianistai nuoširdžiai stengėsi, kad kūrinių premjeros skambėtų įtaigiai ir sudomintų klausytojus.  Nuotaikingai buvo paskambinti visi kūriniai. Klausytojams ypač patiko išradingas L. Petkutės ciklas „Juodai balti keturkojai“, ryškiai paskambintas mokytojos Godos Stanionytės, humoristiniai A. Klovos „Devyniarankio šokiai“, atliekami net penkiolikos pianistų. Jaunosios pianistės su malonumu „ragavo“ subtilius Z. Bružaitės „Muzikinius desertus“, fortepijoninis duetas energingai „kalbino“ gyvybingą R. Martinkėno „Ta ta to“. Nuoširdžiu muzikavimu džiugino D. Prusevičiaus  kūrinių atlikėjai, originalūs minčių vingiai skambėjo D. Kairaitytės pjesėse. Mažiausiųjų atlikėjų trio jautriai atskleidė  skambesio spalvų įvairovę K. Vasiliauskaitės ansambliuose. Švelni romantizmo dvasia leido klausytojams pasvajoti A. Jegelevičiaus pjesėje „Virš pievų“, paskambintoje mokytojos Dainos Marcinkevičiūtės.

 

Koncerte dalyvavę kompozitoriai su kūrybinga išmone komentavo savo muziką ir ypač nuoširdžiai dėkojo jauniesiems atlikėjams bei jų pedagogams. „Kas mes be jūsų?“ – retoriškai klausė Gintaras Samsonas, o Lietuvos kompozitorių sąjungos pirmininkė Zita Bružaitė pakvietė visus šešis kolegas prie fortepijono ir ekspromtu, viena ranka (kita visi laikė rožes ir padėkos raštus) paimprovizavo muzikinę padėką, sukėlusią klausytojų ovacijas. Premjera pavyko ir atlikėjams smagu ją pakartoti Klaipėdos universiteto menų fakulteto salėje bei Vilniaus M.K. Čiurlionio namuose.

Į viršųĮ VIRŠŲ