Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
DAILĖ

Naujos pažintys


Ukrainos jaunieji menininkai „Titanike“


Aistė Paulina Virbickaitė

Share |
Igoris Janovičius, „Nr. 12“, iš serijos „Medžiagiškumas“. 2007 m.
A. P. Virbickaitės nuotr.
Vilniuje šiuo metu vyksta jaunųjų Ukrainos menininkų paroda „Genofond. Pinakothek“ ir Ukrainos viduriniosios kartos tapytojo Igorio Janovičiaus paroda „Kontekstas“ („Context“).

Pažintis su dabartinio Ukrainos meno fragmentais - intriguojantis sumanymas. Juk apie panašios netolimos istorijos ir mums artimos kultūrinės patirties valstybių šiandieninius meno procesus žinome palyginti nedaug. Lietuvoje kur kas daugiau žmonių nuolat fiksuoja ne Ukrainos, o Londono ar Niujorko meno scenas. Paroda Vilniuje - keli gan subjektyvūs Ukrainos meno fragmentai, pristatomi ukrainiečių kuratoriaus Pavlo Gudimovo.

 

Pirmame aukšte rodomi menininko Igorio Janovičiaus paveikslai bei nuotraukos, kurie kartu sudaro projektą „Kontekstas“. Projekto mintis - nutapyti abstraktūs paveikslai perkeliami į urbanistines, dažnai egzotiškai apleistas erdves Ukrainoje (Černobylyje ir Lvove) ir nufotografuojami. Žiūrovams rodomi patys paveikslai ir šalia jų - viena ar kelios to paties paveikslo fotografijos kitame, neparodiniame kontekste. Autoriaus teigimu, „šio projekto idėja yra mėginimas tirti sąveiką tarp dviejų pasaulių: vidinio ir išorinio, kai intelektinis produktas, kaip vidinių procesų rezultatas, transformuojamas į mus supantį pasaulį ir netenka neutralios muziejaus ar galerijos erdvės konteksto“. Rezultato nepavadinsi netikėtu, bet kūriniai profesionalūs, o ekspozicija turi savo charakterį. Ekspresionistiški abstraktūs paveikslai kuriami pasitelkiant mišrias priemones, drobę ir dažus papildant grafitu ar net emaliu. Akivaizdu, kad šios priemonės nėra tiesiog atsitiktinis eksperimentas, jos argumentuotai ir paveikiai kuria bendrą urbanistinę projekto nuotaiką.

 

Salėje antrame aukšte rodomi kuratoriaus Pavlo Gudimovo atrinkti jaunieji Ukrainos menininkai. Tai dešimt jaunų (gimusių 1980-1987 m.) autorių, dirbančių skirtingomis technikomis ir stilistika. Daugiausia eksponuojama tapybos darbų, bet yra ir skulptūros, objektų, grafikos. Apskritai paroda nenuobodi, nors įsimintinesnių atradimų pažadėti negalėčiau. Parodos kuratorius akivaizdžiai stengėsi atrinkti kuo įvairesnės stilistikos ir raiškos kūrinius. Svarbiau čia - marga, kiek „turistinė“ ekspozicija, pateikianti visko po truputį, o ne probleminiai aspektai. Jie nėra aptariami ir parodą pristatančiame tekste.

 

Pasak pranešimo spaudai, ši paroda - tai projekto „Jaunojo tapytojo prizas“, Vilniaus dailės akademijos ir Pavlo Gudimovo meno centro „Yagallery“ bendradarbiavimo pirmasis etapas. Žinant iniciatorius iš Lietuvos pusės, sunku atsispirti norui palyginti rodomą Ukrainos meno panoramą ir „Jaunojo tapytojo prizo“ pastarųjų dvejų metų ekspozicijas. Čia nesunku prieiti prie dviejų išvadų: geros ir blogos. Blogoji - „Jaunojo tapytojo prizo“ ekspozicija buvo nuobodesnė, tiesa, nedaug. Ne tik dėl apsiribojimo tapybos žanru. Lietuviškoje ekspozicijoje daugiau sekimo jau nuvargusia europietiškos šiuolaikinės tapybos mada ir mažiau stilistinės įvairovės. Tokį rezultatą greičiausiai lėmė tiek jaunųjų menininkų blankumas, tiek atsargios komisijos nuostatos „gero“ ir „įtartino“ meno atžvilgiu. Gera naujiena - techniškumo, asmeninės laisvės ir drąsos prasme lietuviška ekspozicija nenusileidžia ukrainietiškai, nors ir nepranoksta jos. Jauni menininkai iš Ukrainos taip pat mėgsta atsitraukimus, nepasakymus iki galo ir reveransus tradicijai bei autoritetams. Trūksta drąsos ir savitumo (nereikia painioti su noru nustebinti, jo apstu). Derėtų tik priminti, kad matome vieno kuratoriaus atrinktus menininkus ir kūrinius, parengtus rodyti užsienio šalyse.

 

Bene smagiausia pramoga, kuria galima būtų vilioti lankytojus - žaidimas ieškant lietuviškų atitikmenų ukrainiečių ekspozicijoje. Tai nesunku - atitikmenį galima rasti beveik kiekvienam - ir todėl apžiūrinėti gali būti visai linksma. O jei lietuvių atsakomasis vizitas Ukrainoje taip pat apims dvi sales, o jose bus eksponuojamas Jonas Gasiūnas ir dešimt „Jaunojo tapytojo prizo“ finalininkų, žinosime, kad Ukrainos žiūrovai patirs tą patį, kaip ir mes: smalsumą, atpažinimo džiaugsmą, lengvą nuobodulį ir nerimą dėl jo.

 

Parodos veikia iki vasario 26 d.

„Titaniko“ ekspozicijų salės (Maironio g. 3, Vilnius) dirba antradienį-penktadienį 12-18 val., šeštadienį 12-15 val.


„7 meno dienos“ Nr.7 (929), 2011-02-18

Foto galerija
Versija spausdinimui

Komentarai

GZyIwLeSYCvtjmrja, 2011-05-03 04:21

Thank God! Someone with birnas speaks!

li, 2011-02-20 11:29

is didelio rasto isejom is krasto

ap, 2011-02-20 09:44

komentrai tekstui taiklesni nei pats tekstas...

nepatinka, 2011-02-19 09:08

kažkaip juokingai - LT kritikai vis neišlipa iš stadijos "patinka - nepatinka": "nors įsimintinesnių atradimų pažadėti negalėčiau."
Ir šiaip, nematau logikos lyginti kuratorinę parodą su vieną žanrą atstovaujančiu konkursu, nebent panelė Aistė turi kažkokių asmeniškumų ano konkurso organizatoriams(kas akivaizdžiai jaučiasi iš šio ir kelių ankstesnių tekstų), o tai jau visiškai neprofesionalu.

Lapė, 2011-02-18 09:21

“Trūksta drąsos ir savitumo“ - švelniai pasakyta, paroda blanki ir nuobodi, tarsi daug kartų matyta. Įtariu tam tikrą kuratorių problemą - orientaciją į kažkokį “eurostandartą“, o jauni menininkai tam pasiduoda, kad įtiktų ir patektų į parodas. Tai ir turime kartojimų pasikartojimus.

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti