Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
KULTŪRA

(S)kul(p)tūros likimas


Apie utilizavimą kultūroje


Laima Kreivytė

Share |
Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos tinklalapyje, tiesiog po ministro Remigijaus Vilkaičio fotografija, skelbiama apklausa: „Koks turėtų būti skulptūrų („Puskalnis“, „Dviaukštis“, „Krantinės arka“) palei Nerį likimas?“ Pateikti trys atsakymo variantai: „Palikti ten kur yra“; „Išmontuoti ir utilizuoti“; „Parduoti aukcione“.

Ką rodo apklausa? Šiuo metu, kai rašau (2009 m. gruodžio 15 d. 9:50), rezultatai tokie:


Palikti ten kur yra (1529) 59,1%


Išmontuoti ir utilizuoti (391) 15,1%


Parduoti aukcione (669) 25,8%


Balsų: 2589 žmonių


Balsavimas vyksta nuo 2009 12 09 00:00 iki 2009 12 20 00:00


Šios apklausos tikslas tikriausiai yra sužinoti kultūros visuomenės nuomonę prieš priimant sprendimą, ką toliau daryti su Neries pakrantės skulptūromis. „Vilniaus - Europos kultūros sostinės 2009“ skelbtą viešųjų erdvių humanizavimo projektų konkursą laimėjusios Mindaugo Navako, Vlado Urbanavičiaus ir Roberto Antinio skulptūros dėl biurokratinių kliūčių ir kai kurių Vilniaus savivaldybės funkcionierių priešiškumo pastatytos tik metams. Tolimesnį jų likimą lems VEKS steigėjai - LR kultūros ministerija ir Vilniaus savivaldybė.


Tačiau ką iš tikrųjų rodo tokia apklausa? Pirmiausia ji rodo nepagarbą menininkams - išvardyti tik kūrinių pavadinimai, bet nepaminėti jų autoriai. Kodėl? Daug lengviau spręsti abstraktaus kūrinio, žmogaus ar tiesiog Svetimo likimą, neivertinti nacionalinės premijos laureatų, gerbiamų ir pripažintų menininkų kūrybą.


Antra, ji rodo vertybių krizę ir kultūros institucijos prestižo bankrotą. Vienas iš apklausai pateiktų punktų siūlo skulptūras „išmontuoti ir utilizuoti“. Utilizuoti, pasak tarptautinių žodžių žodyno, reiškia „naudoti atliekas“ (Vaitkevičiūtė, V., Tarptautinių žodžių žodynas, Vilnius: Žodynas, p. 1086). Jei meno kūrinius suvokiame kaip potencialias atliekas, gal jų likimą turėtų spręsti ne Kultūros ministerija, o „kultūros žaliavų supirkimo punktas“?


Blogiausia, kad ši utilitarinė meno vertinimo tendencija smelkiasi į visas kultūros sritis kaip mirtinas neoliberalios ideologijos, sukėlusios pasaulinę ekonomikos krizę, virusas. Tai toks kultūros „kiaulių gripas“ (galima sakyti ir „kultūros kiaulių“). Neoliberalistinė idėja, kad kultūra turėtų „atsipirkti“ ar bent jau pati save išlaikyti, tinka nebent masinei kultūrai, pardavinėjančiai pramogas. Nepramoginė kultūra, suvokiama kaip valstybės ir visuomenės pamatai, vertinama visai kitais kriterijais ir yra remiama. Ypač tos institucijos ir kūrėjai, kurie užsitarnavo savo šalies ir tarptautinį pripažinimą. Jie, o ne gintariniai karoliai ar milijoninis „Lietuvos įvaizdis“, yra mūsų nacionalinis turtas. Kultūra nėra tie auksiniai akinių rėmeliai, kuriuos Atgimimo pradžioje pirkdavo „naujieji“ lietuviai, kad Anglijos muitininkams atrodytų protingesni.


Utilitarinis kultūros supratimas nėra jokia naujovė - tai būdingas totalitarinių valstybių bruožas. Hitlerinėje Vokietijoje vykęs knygų deginimas, „išsigimusio meno“ naikinimas ir stalinistinis „buržuazinio meno“ likvidavimas (kartu su menininkais) yra istoriniai „utilizavimo“ precedentai. Utilizuoti skulptūrą, vadinasi, teigti, kad ji tėra metalo, akmenų ar žemės krūva. Ir kad meno kūrinio vertė matuojama sunaudotų medžiagų kiekiu.


Tačiau Van Gogho ar Cezanne'o paveikslus perkantys kolekcininkai moka milijonus ne už dažus ir drobę. Ir kalbama ne tik apie taurųjį tapybos meną - Richardo Serra surūdijusio plieno skulptūros „Gagosian“ galerijoje Niujorke kainuoja 3-5 mln. dolerių. Bilbao Guggenheimo muziejus septynias Serra skulptūras įsigijo už 20 milijonų dolerių. Taip, Serra - vienas garsiausių mūsų laikų skulptorių, bet šiuos pavyzdžius pasitelkiau ne dėl kainos, o dėl to, kad menininkas naudoja industrines medžiagas, kurios apklausos sudarytojams asocijuojasi su utilizacija. Mat Vlado Urbanavičiaus „Krantinės arka“ sumontuota iš dujotiekio vamzdžių. Dažno valdininko fantazija čia ir baigiasi - vamzdis yra vamzdis, ir nereikia jokių čia konceptualių ar estetinių išvedžiojimų. Žmogus yra žmogus - galima tarti aktoriui, - baikit maivytis ir lipkit nuo scenos.


Šiandien, kai kultūros kūrybą keičia kultūros vadyba, kultūra vis dažniau matuojama skaičiais. Neretam kultūros funkcionieriui skaičiavimo pomėgis atvirkščiai proporcingas skaitymui - kuo daugiau skaičiuojama, tuo mažiau skaitoma. O skaityti vis dėlto verta - bent jau tam, kad skulptūrą suvoktum kaip kultūros, o ne atliekų dalį. Štai ir aš, norėdama būti suprasta utilitaristų, surašiau Serra kūrinių kainas, tačiau ar tai atskleidžia jo skulptūrų generuojamas prasmes? Iš verslo ir reklamos pasaulio perkelti kultūros vertės skaičiavimo modeliai dažniausiai atrodo naiviai: ką apie galeriją pasako tai, kiek kartų jos vardas paminėtas laikraštyje? Kokiame laikraštyje, kieno straipsnyje, kokiame kontekste? Vertinant kūrinius svarbi ne tik prekinė, ekonominė, bet ir simbolinė vertė - autoriaus vardas, kūrybinė biografija, reikšmingos parodos ir projektai.


Visai neseniai pasirodė Giedrės Jankevičiūtės knyga „Skulptoriaus dosjė: Vladas Urbanavičius“. Čia surinkti žinomų kritikų, kuratorių, menininkų, žurnalistų, kultūros tyrinėtojų pasisakymai apie menininko kūrybą ir „Krantinės arką“. Ne visiems ji patinka - ir tai normalu. Tačiau negalima paneigti, kad ši skulptūra - daugiausiai diskusijų sukėlęs meno kūrinys viešojoje erdvėje nuo pat Nepriklausomybės atkūrimo laikų. O tai - vienas svarbiausių viešojo meno simbolinės vertės matų. To nepakeis joks internetinių balsavimų rezultatas.

 

*  *  *


„7 meno dienos“ Nr.46 (875), 2009-12-18

Versija spausdinimui

Komentarai

HTxfNNyOpkfdCrqam, 2012-02-16 10:59

Thinking like that is rellay impressive

kl, 2009-12-28 16:30

kodel hermeneutikos?

hudoznik asmeniskai , 2009-12-27 19:06

olialia, koks kaledinis autores striptizas...! kokie nuosirdus palinkejimai! dzenkuje bardxo, bet nesu tuteisas, kuriam hermeneutikos finisas pod ostra bramu...

autore, 2009-12-25 19:22

Hudoznik, sveikinu tave su Sv. Kaledomis. Nezinau, ka operavaisi, bet sveik. Geriau pikta kritika, negu saldzios pagyros.

hudoznik po operacijos, 2009-12-24 14:36

... buciuokit ta savo vamzdi iki sventinio orgazmo, tai juk ne vertikalinis faloidas, o akcijai suraitytas pseudokonceptualus kairuoliskas riestainis...

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti