AtgalATGALĮ titulinįĮ PRADŽIĄSpausdintiSPAUSDINTI

Žvaigždžių paradas

Laukiamiausi jubiliejinių Kanų filmai

Nr. 20 (1214), 2017-05-19

Šį trečiadienį, gegužės 17 d., prasidėjo 70-asis Kanų kino festivalis – svarbiausias metų kino renginys. Oficialiojoje jo programoje, kurią sudaro konkursas ir „Ypatingas žvilgsnis“, daug garsių režisierių ir aktorių vardų. Į konkursinę programą įtrauktas ir Sergejaus Loznicos vaidybinis filmas „Nuolankioji“ („Krotkaja“), prie kurio gamybos prisidėjo Lietuva. Tai sušiuolaikinta Fiodoro Dostojevskio „Romiosios“ versija. Nors pagrindinė filmo herojė tebėra auka, šįkart ji kenčia ne dėl vyro – palūkininko, o dėl Rusijos provincijai būdingų aplinkybių. Pagrindinius vaidmenis filme sukūrė rusų teatro žvaigždės Vasilina Makovceva, Roza Chairulina, Lija Achedžakova, epizodiniame vaidmenyje pasirodo dramaturgas Nikolajus Koliada. Programoje „Dvi režisierių savaitės“ įvyks pasaulinė Šarūno Barto filmo „Šerkšnas“ premjera. Tai bendros gamybos su Ukraina, Lenkija ir Prancūzija filmas, kurio veiksmas nukelia į Ukrainoje vykstančio karo zoną. Šio filmo žvaigždė – Vanessa Paradis. Didžiojo konkurso žiuri vadovauja Pedro Almodovaras, atidarymo ir uždarymo, įvyksiančio gegužės 28-ąją, ceremonijas veda Monica Bellucci.

 

Nuo tada, kai balandžio viduryje buvo paskelbti pagrindinės programos filmai, spaudoje vis pasirodo laukiamiausių filmų sąrašai. Festivalio išvakarėse savąjį pristatome ir mes. Kanų senbuvius žurnalistai ironiškai vadina klubu. Michaelis Haneke – vienas garsiausių šio klubo narių. Dukart „Auksine palmės šakele“ apdovanotas režisierius naujame filme „Laiminga pabaiga“ („Happy End“) pasakoja apie pagyvenusią porą (Isabelle Huppert ir Jeanas-Louis Trintignant’as), gyvenančią Prancūzijos šiaurėje, Kalė mieste. Jie nepastebi migrantų krizės ir tai savaime negali gerai baigtis. Reklaminis filmo šūkis formuluoja pagrindinę temą: „Visas pasaulis aplinkui ir mes, gyvenantys jo centre, esame akli.“ Galima suprasti, kad Haneke kalbės apie Europos buržuazijos krizę.

 

Vis dar Kanų naujokas yra Yorgosas Lanthimosas, nors prieš kelerius metus festivalis apdovanojo jo kontroversišką ir lietuvius sužavėjusį filmą „Omaras“. Šiemet konkurse jis parodys „Šventojo elnio nužudymą“ („The Killing of a Sacred Deer“). Kaip ir dera ekscentriškam kūrėjui, filmą jis kūrė Cincinatyje (JAV) ir net pakvietė vaidinti vietos indėnų vadą. Tačiau pagrindinius vaidmenis filme sukūrė Colinas Farrellas ir Nicole Kidman. Farrellas vaidina genialų chirurgą, apsiimantį globoti keistą berniuką, provokuojantį grėsmingus ritualus. Kidman vaidina chirurgo žmoną. Bet tai ne vienintelis jų duetas. Sofios Coppolos filme „The Beguiled“ (tai 1971 m. Dono Siegelio filmo, kuriame vaidino Clintas Eastwoodas, perdirbinys) Farrellas vaidina sužeistą ir pasiklydusį Pilietinio karo kareivį iš Šiaurės, kuris patenka į uždarą moterų pensioną kažkur miškuose prie Misisipės. Prasideda kova už kareivio širdį, joje dalyvauja ne tik Kidman, bet ir Elle Fanning, Kirsten Dunst herojės.

 

Kidman – viena populiariausių šiųmetinių Kanų aktorių, ją bus galima pamatyti ir specialiame seanse rodomose naujose serialo „Top of the Lake: China Girl“ (rež. Jane Campion, Ariel Kleiman) serijose bei ne konkurse rodomame Johno Camerono Mitchello filme „Kaip kalbėtis su merginomis vakarėliuose“ („How to Talk to Girls at Parties“) – Neilo Gaimano mokslinės fantastikos kūrinio ekranizacijoje. Jo veiksmas nukels į 8-ojo dešimtmečio Londono priemiestį ir pasakos apie drovaus paauglio pastangas susipažinti su merginomis. Vaikinukas nenutuokia, apie ką kalbėtis su tomis „atvykėlėmis iš kosmoso“. Bet merginos iš tikrųjų atvyko į Žemę iš kosmoso ir turi blogų ketinimų.

 

Ne konkurse bus parodytas ir dokumentinio kino klasiko, filmo „Shoah“ autoriaus Claude’o Lanzmanno „Napalmas“ („Napalm“). Jis buvo kuriamas Šiaurės Korėjoje. Devyniasdešimt vienų metų režisieriaus santykiai su šia šalimi ypatingi, tad filmas gali būti labai netikėtas. Savo memuaruose režisierius yra rašęs, kad 1955 m. Korėjoje (tada Lanzmannas buvo karo žurnalistas) jis sutiko medicinos seserį, su kuria praleido nuostabią dieną. Jis nesuprato korėjietiškai, tik vieną žodį „Napalmas“, kurį pasakė moteris, kai nusivilko palaidinę ir Lanzmannas pamatė randą jai po krūtimi.

 

Neformalaus Kanų klubo narys yra ir rusas Andrejus Zviagincevas. Prieš kelerius metus Kanuose rodytas jo „Leviatanas“ sulaukė „Oskarų“ nominacijos. Zviagincevas visada kritiškai vertino Rusijos tikrovę. Penktasis režisieriaus filmas „Nemeilė“ („Neliubov“) analizuoja šeimą, atsidūrusią ties skyrybų riba. Sutuoktinių barnius nutraukia dvylikamečio sūnaus dingimas. Zviagincevas yra prisipažinęs, kad šį filmą įkvėpė Ingmaro Bergmano kūryba. Prodiuseris Aleksandras Rodnianskis teigia, kad Zviagincevas analizuoja savo herojų poelgius žiūrovui įprastose buitinėse aplinkybėse, tačiau už konkrečių žmonių istorijų jo filmuose visada slypi apmąstymai apie žmogaus prigimtį. Pagrindinius vaidmenis filme sukūrė „Satirikon“ teatro aktorė Marjana Spivak ir režisierius Aleksejus Rozinas. Šiam filmui valstybė neskyrė pinigų, jį finansavo Europos fondai. Kol kas nežinoma ir premjeros Rusijoje data.

 

2008 m. „Auksine palmės šakele“ už filmą „Klasė“ apdovanotas Laurent’as Cantet „Ypatingo žvilgsnio“ programoje parodys filmą „Dirbtuvės“ („L’atelier“). Kaip ir „Klasėje“, naujame filme režisierius dirba su dokumentine medžiaga ir pasakoja apie uždarą bendruomenę – rezidenciją pradedantiesiems rašytojams. Prižiūrimi patyrusios literatės jie rašo savo romanus Provanso miestelyje La Sjota – tame pačiame, kur broliai Lumière’ai 1895-aisiais užfiksavo kino juostoje traukinio atvykimą.

 

Sinefilų širdis suvirpins ne vienas šiųmetinių Kanų filmas. Tarp pačių kontroversiškiausių konkursinių, be abejo, bus Michelio Hazanaviciaus „Le Redoutable“. Režisierius, regis, elgiasi akiplėšiškai. Jo filmo herojus – gyvas kino klasikas Jeanas-Lucas Godard’as. Filmas prasideda 1967-aisiais, kai Godard’as (Louis Garrel) susipažįsta su dvidešimčia metų jaunesne Anne Wiazemsky (Stacey Martin, pažįstama iš „Nimfomanės“). Netrukus prasidės jų romanas, Wiazemsky atsidurs Godard’o „Kinės“ – laisvos F. Dostojevskio „Velnių“ ekranizacijos – filmavimo aikštelėje. „Le Redoutable“ sukurtas pagal autobiografines Wiazemsky knygas, kurios jau savaime yra lyg filmo scenarijus. Bus proga pamatyti ne tik aistringos meilės istoriją, bet ir susipažinti su tada maoizmu ir trockizmu susižavėjusio Godard’o idėjiniais bei meniniais ieškojimais.

 

Jei dar negirdėjote apie Noah Baumbachą, kurio filmas „Frances Ha“ tapo tiksliausiu tūkstantmečio kartos portretu, Kanai privers patikėti, kad jis – ne tik Woody Alleno tradicijų tęsėjas bei pagrindinis Niujorko intelektualų ir šiuolaikinio Niujorko gyvenimo metraštininkų, bet ir vienas įdomiausių jaunųjų kūrėjų. Konkursinis jo filmas „Mejerovičių istorijos“ („The Meyerowitz Stories“) pasakoja vienos disfunkcionalios Niujorko šeimos istoriją, balansuojančią ties žydiško anekdoto riba. Susirinkę į iškilmes, suaugę vaikai bando išsivaduoti iš šeimos patriarcho ir valdingo tėvo (Dustin Hoffman) valdžios. Taip pat filme vaidina Emma Thompson, Adamas Sandleris ir Benas Stilleris.

 

„Kerol“ režisierius Toddas Haynesas šiemet į Kanus sugrįžta su filmu „Wonderstruck“, kurio tema – žmogaus ir visuomenės konfliktas. Filmas sukurtas pagal vaikams skirtą Briano Selznicko knygą ir pasakoja dvi paralelines skirtingų laikų istorijas – našlaičio Brajano, kuris 1977-aisiais gyvena JAV Vidurio Vakaruose, ir Brodvėjaus žvaigždės dukters Rouz, kuri gyvena 1927 metų Niujorke. Berniukas nori rasti savo tėvą, mergaitė įsimylėjo paslaptingą aktorę. Abu personažus jungia nenoras susitaikyti su juos supančiu pasauliu ir kurtumas. Pagrindinius suaugusiųjų vaidmenis filme sukūrė Julienne Moore ir Michelle Williams.

 

„Ypatingo žvilgsnio“ programą atidarys aktoriaus ir režisieriaus Mathieu Amalrico „Barbara“. Tai biografinis pasakojimas apie prancūzų dainininkę Barbarą, kuri tapo 7-ojo dešimtmečio simboliu. Dainininkę suvaidino aktorė Jeanne Balibar, pati įrašiusi ne vieną dainų albumą. Amalricą bus galima pamatyti Kanų atidarymo filme – nekonkursiniuose Arnaud Desplechino „Ismaelio fantomuose“ („Les Fantomes d’Ismael“). Kuriant sudėtingą filmą kino režisierių užklumpa buvusi mylimoji, kurios Amalrico herojus nematė dvidešimt metų. Amalrico partnerės – Charlotte Gainsbourg ir Marion Cotillard.

 

Parengė Ž. P.

Į viršųĮ VIRŠŲ