AtgalATGALĮ titulinįĮ PRADŽIĄSpausdintiSPAUSDINTI

Neskriauskite šunų ir vaikų

Krėsle prie televizoriaus

Jonas Ūbis
Nr. 19 (1213), 2017-05-12

Pavadinimas „Purvini pinigai“ (TV3, 18 d. 22.30) neperteikia JAV 2014 m. debiutavusio belgų režisieriaus Michaelio M. Roskamo filmo esmės. Originalus „The Drop“ mafiozų žargonu reiškia vietą, kur nustatytu laiku kurjeriai suveža nusikalstamus pinigus. Tačiau tai gali būti ir situacijos, kurioje atsidūrė filmo veikėjai, metafora. Pusbroliai Bobas (ar jau spėjote pamilti Tomą Hardy?) ir Marvas (paskutinis Jameso Gandolfini vaidmuo) dirba bare. Jis įtartiname Niujorko kvartale, Brukline, ir priklauso čečėnų nusikaltėliams. Kadaise baras buvo Marvo, bet prieš dešimt metų teko nusileisti ateiviams iš Rytų. Nors Marvas ir kuria keršto planus, dabar jis gali nurodinėti tik Bobui, kuris visiems stengiasi būti geras, nes yra doras krikščionis. Jis negali palikti net šiukšlyne rasto sužaloto šuns. Tačiau kai pasirodys įtariamas šuns skriaudikas, kai bare įvyks apiplėšimas, kurio tyrimas gali atskleisti niūrią praeitį, Bobas susimąstys, ar verta atsukti kitą skruostą.

 

„Purvini pinigai“ sukurtas pagal Holivude mėgstamo rašytojo Denniso Lehane’o (jo romanus ekranizavo Clintas Eastwoodas, Benas Affleckas ir Martinas Scorsese) scenarijų. Nuosekliai regzdamas filmo intrigą, įtikinamai argumentuodamas personažų motyvus, Lehane’as pasakoja ir apie vienatvę, kuri yra veikėjų nuodėmių pasekmė, apie jų bandymus išsiveržti iš egzistencinės tuštumos. Tai galima pasakyti ir apie Noomi Rapace suvaidintą Nadią – nervingą merginą su tamsia praeitimi. Tačiau filme visų praeitis tamsi.

 

„Imbierinio žmogeliuko“ (LRT, šįvakar, 12 d. 22.45) pagrindas – kito populiaraus rašytojo Johno Grishamo sukurta istorija. Jos veikėjas, apsukrus manipuliuotojas advokatas Rikas (Kenneth Brannagh) po skyrybų su žmona (Famke Janssen), su kuria turi du vaikus, nuolat keičia moteris. Rikas ir pats yra sėkmės, pinigų, karjeros siekių auka. Jis tiki, kad gali tikrovę pritaikyti savo poreikiams, nesistengia jos pažinti, suprasti. Nors Riką sieja draugystė su kolege Lois (Daryl Hannah), jis neatsispirs padavėjai Melory (Embeth Davidtz). Nuotykis su ja atves Riką iki dugno. 1998 m. pasirodęs „Imbierinis žmogeliukas“ – iš paskutiniųjų didžiojo amerikiečių režisieriaus Roberto Altmano filmų. Jo požiūryje į filmo personažus akivaizdi ir pašaipa, ir užuojauta. Galima tik spėti, kad konfliktai su prodiuseriais neleido režisieriui Grishamo istorijos paversti dar viena tik jam būdinga sociologine parabole, apnuoginančia šiuolaikinės kultūros cinizmą ir degradaciją.

 

Steveno Spielbergo gerbėjai šį savaitgalį galės pasižiūrėti vieną ankstyvųjų režisieriaus filmų – 1974-aisiais pasirodžiusį „Šugarlando ekspresą“ (LRT Kultūra, 13 d. 21 val., LRT, 14 d. 23.10), už kurio scenarijų tada dvidešimt aštuonerių metų režisieriaus filmas gavo prizą Kanuose. Jis paremtas tikra istorija. Ką tik iš kalėjimo išėjusi pagrindinė veikėja (Goldie Hawn) išlaisvina ir savo vyrą, bet abiejų vagišių tikslas – išgelbėti nuo įvaikinimo savo trejų metų sūnų. Gaudynės filme įspūdingos, bet kitaip būti ir negali.

 

Visai kitokios gaudynės šįvakar (TV1, 12 d. 22.55) laukia Joelio ir Ethano Coenų filmo „Tikras išbandymas“ veikėjų. Keturiolikmetė laukinių Vakarų gyventoja Metė (Hailee Steinfeld) 1870-aisiais padarys viską, kad pavytų savo tėvo žudikus. Jai turi padėti šerifas Rubenas (Jeff Bridges). Ir nors šis yra užkietėjęs girtuoklis, tinginys ir melagis, mergaitė tiki, kad jos misija pavyks. Prie jų prisijungs ir paslaptingasis Labefas (Matt Damon). Kelias veda per indėnų žemes.

 

Filmas sukurtas pagal JAV vertinamo, bet pas mus nežinomo rašytojo Charleso Portiso romaną, kurį 1969 m. jau ekranizavo Henry Hathaway’us. Broliai Coenai su juo nepolemizuoja – pasitelkę įprastus postmodernizmo instrumentus, jie preparuoja klasikinį vesterną. Būtent šis žanras sukūrė svarbiausius JAV mitus, bet 1968 m., kai pasirodė Portiso romanas, tradiciniam vesternui iškilo grėsmė: Sergio Leone kūrė spagečių vesternus, kiti maištautojai – antivesternus. „Tikrame išbandyme“ šios tendencijos kaip ant delno, bet jas pamatys kino istorikai. Daugumai filmas bus apie tai, kad negalima skriausti vaikų. Jie taip pat moka keršyti.

 

Jūsų – Jonas Ūbis

Į viršųĮ VIRŠŲ