7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Banalybės aukos

Krėsle prie televizoriaus

Jonas Ūbis
Nr. 19 (1125), 2015-05-15
Kinas Rodo TV
„Paveldėtojai“
„Paveldėtojai“
Alexanderio Payne’o „Paveldėtojai“ (TV3, šiąnakt, 15 d. 01.20) – tikras George’o Clooney benefisas. Jis vaidina Matą Kingą – teisininką, turtingą žmogų, vienos garsių Havajų giminių palikuonį. Filmo pradžioje Mato laukia du išbandymai: jis turi atsisveikinti su komos ištikta žmona ir nuspręsti, kam parduos civilizacijos nepaliestą Havajų kampelį. Sprendimo laukia gausi Mato giminė – pusseserės ir pusbroliai, kurie pasirašius sandorį labai praturtės.
 
Netrukus prisideda ir trečiasis – pasirūpinti dukterimis, kurių jis beveik nepažįsta. Dešimtmetė Skoti dar nesupranta, kad mama nebeatsigaus. Septyniolikmetė Aleksandra mokosi internate, kur tėvai ją įgrūdo, matyt, nesugebėję susidoroti su potraukiu į kvaišalus ir vyresnius vyrus. Aleksandra pasako tėvui, kad mama jam buvo neištikima. Taip atsiranda dar vienas reikalas: Matas nori susitikti su žmonos meilužiu.
 
Banalybė – pagrindinė „Paveldėtojų“ spalva, kuria režisierius naudojasi tobulai, atskleisdamas daugybę atspalvių. Banalūs filme su žemiško rojaus įvaizdžiu siejami Havajai, kur namai, žmonės ir privalomos pramogos, regis, tiek lipa vieni ant kitų, kad net sunku kalbėti apie poilsį. Šis rojus degradavo iki prabangaus kurorto statuso. Banalumą paryškina kostiumai – beformės kelnės ir palmėmis išmarginti marškiniai. Tokiais rūbais vilkintis Matas dramatiškose scenose primena liūdną klouną. Clooney lengvai juda nuo vienos būsenos prie kitos, kol jo herojus supranta, kad pasaulis kitoks, nei jis buvo linkęs manyti, ir kad save įsivaizduoja greičiausiai klaidingai.
 
Alexo Kurtzmano filmo „Žmonės kaip mes“ (TV3, 16 d. 01.40) veikėjas vadybininkas Semas (Chris Pine) – taip pat paveldėtojas. Jis vyksta į gimtuosius namus išklausyti tėvo testamento. Semo laukia daug netikėtumų (pavyzdžiui, sužino turįs suaugusią seserį) ir sunkus pasirinkimas. Filmo kūrėjai tikina, kad rėmėsi tikrais įvykiais, todėl filmas patiks kiekvienam. Nežinau, ar tai taip svarbu, kita vertus, gal Holivudo konvencija tokia galinga, kad iš tikrųjų keičia paprastų amerikiečių tikrovę, bet mėgstantiems sentimentalias šeimos dramas, Olivią Wilde ir Michelle Pfeiffer bus įdomu.
 
Romano Prygunovo filmo „Bedvasis“ (TV3, 17 d. 23.45) veikėjas Maksas (gražuolis Danila Kozlovskis) tikrai nenorėtų būti toks kaip visi. Jis – galingas tarptautinio banko „top menedžeris“ (lietuviškai gal šis žodis ir neteiktinas, nes yra „vadybininkas“, bet rusiško verslo esmę perteikia puikiai) ir tiki, kad gyvenimas klostosi puikiai, nes turi tai, apie ką kiti tik svajoja. Visą gyvenimą Maksas siekia uždirbti kuo daugiau pinigų, o juos išleidžia naktiniams klubams, merginoms, kokainui ir kitiems saldaus gyvenimo atributams. Filme tas gyvenimas rodomas, regis, pasitelkus visus prabangos prekių katalogus. Bet vieną akimirką Makso pasaulis ima ir sudūžta.
 
Be abejo, kūrėjų tikslas – parodyti vartotojų visuomenės išsigimimą. Romanas Prygunovas (kadaise populiaraus aktoriaus Levo Prygunovo sūnus) savaip „suaktualino“ savo kino skaitalą – politinė aktyvistė iš grupės „Kraski“, be abejo, užuomina į šiuolaikinių menininkų grupę „Voina“ ir Nadeždą Tolokonikovą. Performansas, kai ant vieno iš Maskvos dangoraižių sukuriamas lazerinis unitazo atvaizdas, tiksliausiai išreiškia net paties prestižiškiausio vartojimo tikslą. Smagiai filme parodytas ir Vladimiras Putinas, kuris atskrenda pas Maksą apsivilkęs supermeno kostiumą.
 
Siužeto schema, be abejo, atpažįstama ne tik Holivudo gerbėjams. Tačiau nustebsite, kokias aistras šis paviršutiniškas, moralizuojantis ir pamokomas filmas apie tai, kad saldus gyvenimas gali pasibaigti šiukšlyne, sukėlė Rusijoje. Mat „Bedvasis“ – milijoniniu tiražu pasirodžiusio rusiško bestselerio „DyxLess. Pasakojimas apie netikrą žmogų“ ekranizacija. Romaną parašęs Sergejus Minajevas – spalvinga asmenybė: verslininkas, televizijos laidų vedėjas, rašytojas ir skandalistas. Beje, filmas jam labai patiko.
 
LRT (17 d. 21.50) primins rusų literatūros klasiką Michailą Bulgakovą, rašiusį apie tai, kaip asmenybės irimas ir banalybė suėda žmogaus sielą, – Alexo Hardcastle’o serialas „Jaunojo gydytojo nuotykiai“ sukurtas pagal ankstyvuosius, autobiografinius rašytojo apsakymus. Jų pagrindu Aleksejus Balabanovas sukūrė „Morfijų“ – tamsią, nevilties ir pasišlykštėjimo gyvenimu kupiną egzistencinę dramą. Britai nuėjo kitu keliu ir sukūrė juodąją komediją (tiesa, pabaigoje ji pavirs beveik trileriu) bei „sudvigubino“ pagrindinį veikėją, gal todėl nekyla noras kabinėtis prie stereotipiško serialo autorių Rusijos įsivaizdavimo.
 
Jaunasis gydytojas Vladimiras Bomgardas (Daniel Radcliffe) 1917 m. iš Petrogrado atvyksta dirbti į Rusijos užkampį. Jam bus nelengva, nes teks susidurti ir su savo silpnybėmis bei profesinių įgūdžių stoka, ir su vietos gyventojų prietarais. Seriale yra ir kitas Bomgardas (Jonas Hammas iš „Reklamos vilkų“) – keturiasdešimtmetis, narkotikų palaužtas gydytojas, sklaidantis savo jaunystės dienoraštį – asmenybės irimas surijo jo jaunystės idealizmą.
 
Šią savaitę bus proga prisiminti ne vieną daug kartų rodytą gerą filmą: Clinto Eastwoodo „Absoliučią valdžią“ (TV1, 20 d. 21 val.), Steveno Soderbergho „Oušeno vienuoliktuką“ (LNK, 16 d. 23 val.), Davido Cronenbergo „Smurto istoriją“ (LNK, 18 d. 22.10), Samo Mendeso „Nerimo dienas“ (TV1, 15 d., šįvakar, 22.55) ir, žinoma, Luco Bessono „Leoną“ (TV1, 16 d. 21 val.) – jaudinantį pasakojimą apie dvylikametės mergaitės Matildos (Natalie Portman), kurios tėvus nužudė korumpuoti policininkai, ir samdomo žudiko Leono (Jean Reno) draugystę. Juk geriau prisiminti nei spoksoti į „Euroviziją“.
 
Jūsų –
Jonas Ūbis

 

„Paveldėtojai“
„Paveldėtojai“
„Žmonės kaip mes“
„Žmonės kaip mes“
„Bedvasis“
„Bedvasis“
„Jaunojo gydytojo nuotykiai“
„Jaunojo gydytojo nuotykiai“