7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Nebučiuokite nevykėlių

Krėsle prie televizoriaus

Jonas Ūbis
Nr. 10 (1116), 2015-03-13
Kinas Rodo TV
„Du gyvenimai“
„Du gyvenimai“
Gripas, bjaurus oras, triukšmingi kaimynai, demagogai politikai, žadantys, kad viskas bus gerai, lietuviškos žvaigždės ir „Eurovizija“ – visa tai, ypač kovą, kai pilka ir bjauru, varo į neviltį. Suprantu, kad šis sąrašas keičiasi priklausomai nuo jėgų pasipriešinti kraujinei televizijų dešrai, bet šįkart galiu pasiūlyti gana universalų priešnuodį, kuris vadinasi „Gloria“ (LRT kultūra, 19 d. 21.10). Čilės režisieriaus Sebastiáno Lelio filmo herojei 58-eri, ji išsiskyrusi su vyru, suaugę vaikai jau paliko namus. Glorija (Paulina García) nenori likusio gyvenimo praleisti viena, bet nenori ir būti tik močiute. Ši energinga, protinga moteris nori džiaugtis gyvenimu, ji šoka, užsiima joga, dainuoja. Tačiau jos netenkintų drungnas meilės romano pakaitalas – Glorijai reikia aistros, todėl vakarais ji lanko klubus, kuriuose šoka susirinkę panašaus amžiaus vienišiai. Vieną naktį ji sutinka atsargos karininką Rodolfą (Sergio Hernández). Atrodo, kad tai paskutinis šansas patirti meilę...
Jei nusiteikėte melodramai apie tragikomišką stiprią moterį, didvyriškai kovojančią su senatvės baime, apsirikote, nes „Glorija“ – filmas apie moters siekį būti nepriklausoma, laisva, savimi. Glorijos elgesys netelpa į schemas, į kurias ir mus dažnai žūtbūt nori įkišti draugai, giminaičiai, žiniasklaida ar visokie „gyvenimo būdo“ ekspertai. Glorija moka pasipriešinti. Todėl ji nuolat peržengia tariamas ribas, net išduota ar pažeminta sugeba atsikelti. Ji su niekuo nesutiks būti tik todėl, kad bijo likti viena. Užtat Glorija – iš tų žmonių, kurie niekad nebūna vieni.
Tą patį ketvirtadienio vakarą LRT (19 d. 21.30) parodys dar vieną filmą apie stiprią moterį – Georgo Maaso „Du gyvenimus“. Katrina (Juliane Kohler) gyvena Norvegijoje, bet žino, kad gimė Rytų Vokietijoje ir užaugo našlaičių namuose. Savo motiną Asą (Liv Ullmann) moteris surado po dramatiško pabėgimo jūra iš VDR. Katrina vertina savo šeimą, bet Europoje prasideda audringas 10-asis dešimtmetis ir ankstesnis moters gyvenimas dūžta, namuose pasirodžius ambicingam teisininkui Svenui. Jis tiria „Lebensborn“ vaikų bylas. Paaiškėja, kad Katrina į šią specializuotą gestapo prieglaudą pateko, nes gimė Antrojo pasaulinio karo metais iš neteisėto norvegės ir okupanto vokiečio ryšio. Teisininkas nori, kad Katrina su motina liudytų Strasbūre, Žmogaus teisių teisme. Katrina priešinasi faktams, ji pradeda pati tirti savo istoriją, susitinka su žmonėmis, kurių niekad nebesitikėjo pamatyti, ir gilinasi į archyvus. Ji gina gyvenimą, kurį sukūrė pati, nes bijo, kad netrukus visi supras, jog tai – tik dar viena iliuzija. Tada paaiškėja, kad viskas dar sudėtingiau ir kad gyvenime nebūna paprasto pasirinkimo tarp gėrio ir blogio. Deja, kažkuriuo momentu „Du gyvenimai“ virsta tiesiog melodrama, todėl jautresniems žiūrovams verta pasirūpinti nosinaitėmis, o ciniškesniems – įsitikinti, kaip lengvai režisierius gali pats sugadinti filmą.
Britų komiko Richardo Ayoade’o filmo „Antrininkas“ (LRT kultūra, 18 d. 21.30) herojus – uždaras ir liguistai nesveikas Saimonas Džeimsas (Jesse Eisenberg). Jis bijo net savo šešėlio. Dieną Saimonas dirba paslaptingoje įstaigoje, naktį stebi kaimynę ir bendradarbę Haną (Mia Wasikowska). Nors dieną nuo nakties filme atskirti sunku – Saimono pasaulyje niūru, lyja ir, regis, nuolat stinga oro. Tada jis susipažįsta su nauju bendradarbiu Džeimsu Saimonu, kurio išvaizda – tokia pat kaip jo, tik jis – visiška priešingybė: nuoseklus, sąmojingas, agresyvus.
Be abejo, atpažinote Fiodoro Dostojevskio motyvus, nes garsųjį rusų klasiko kūrinį kine iki Ayoade’o prisiminė dešimtys kinematografininkų. Šįkart režisieriui tik Dostojevskio neužteko – filme prisiminti Franzas Kafka, Terry Gilliamas, George’as Orwellas, net Davidas Lynchas, „Monty Python“ komikai, trumpai tariant, kiekvienam žiūrovui pagal jo sugedimo laipsnį. Tačiau jei kalbėsime apie pagrindinę „Antrininko“ temą – asmenybės autodestrukciją, Ayoade’as lieka ištikimas literatūriniam pagrindui. Bet tai suvoki, kai jautiesi gana išvargintas režisieriaus įrodinėjimų, koks jis puikus menininkas ir vizionierius.
Nemėgstantiems vargintis sudėtingu kinu taip pat galima duoti gerą patarimą – venkite nevykėlių ir su jais nesibučiuokite. Taip skamba pagrindinė Donaldo Petrie 2006 m. filmo „Tokia jau mano dalia“ (TV1, 16 d. 21 val.) žinia žiūrovams. Pagrindinė filmo herojė Ešlė (Lindsay Lohan) buvo laimingiausia pasaulio moteris, gyveno Niujorke ir dirbo viešųjų ryšių firmoje, kol vakarėlyje nesutiko visiškos savo priešingybės Džeiko. Po to susitikimo abiejų veikėjų likimai susikeičia vietomis.
Jūsų –
Jonas Ūbis

 

„Du gyvenimai“
„Du gyvenimai“
„Glorija“
„Glorija“
„Antrininkas“
„Antrininkas“