7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kaip patikėti karu

Nauji filmai – „Amerikiečių snaiperis“

Živilė Pipinytė
Nr. 8 (1114), 2015-02-27
Kinas
„Amerikiečių snaiperis“
„Amerikiečių snaiperis“
Clinto Eastwoodo filmuose vaikai dažnai tampa aukomis. Jie kenčia suaugusiųjų prievartą, miršta, juos išduoda artimieji: „Tobulame pasaulyje“ (1993) iš kalėjimo pabėgę nusikaltėliai pagrobia berniuką. Filme „Mistinė upė“ (2003) seksualiai išnaudotas vaikas suaugęs tampa žudiku. „Laumės vaiko“ (2008) herojės sūnelis taip pat pagrobiamas, o policija motinai grąžina ne jos vaiką...
 
Naujausias Eastwoodo filmas „Amerikiečių snaiperis“ („American Sniper“, JAV, 2014) prasideda scena, kai herojus sprendžia, ar šauti į berniuką, kuriam ką tik į rankas motina padavė granatą. Pamatęs, kad amerikiečių kariams iškilo reali grėsmė, snaiperis šauna. Tai pirmoji Kriso Kailo (Bradley Cooper) auka filme. „Amerikiečių snaiperiui“ įpusėjus, bus dar viena panaši scena. Berniukas Faludžos gatvėje pakels ką tik Kailo nukauto teroristo granatsvaidį, o snaiperis mintyse prašys jį neimti ginklo. Dar vieną vaiką filme arabas teroristas nužudys tiesiog grąžtu.
 
Žiūrėdami šią sceną apie Krisą jau žinosime daugiau. Jis bus pasakęs, kad gailisi ne nukautųjų, bet to, kad nepavyko apsaugoti savo draugų. Eastwoodas šį teiginį liepia pakartoti kelis kartus, tačiau jo nesupaprastina, nes visą filmą verčia žiūrovus balansuoti tarp noro žavėtis Kailu ir nesugebėjimo pateisinti jo veiklos. Ypač tada, kai irakiečiai filme vadinami tik laukiniais ir rodomi viena spalva – žiaurūs, negailestingi, fanatiški. Apsispręsti, žinoma, būtų lengviau, jei filmo veikėjas būtų fiktyvus personažas. Tačiau Chrisas Kyle’as (1974–2013) – realus žmogus, viena Irako karo legendų, snaiperis, oficialiai nukovęs 160 priešų ir pats žuvęs nuo kito karo veterano kulkos jau namuose, JAV. Baigęs kariškio karjerą Kyle’as dar spėjo parašyti knygą, tapsusia filmo pagrindu.
 
Filmo pradžioje Eastwoodas Kriso tėvo lūpomis pateikia dar vieną paaiškinimą. Tėvas pasakoja sūnums, kad pasaulyje gyvena romios avys, žiaurūs vilkai ir sarginiai šunys, kurie turi apsaugoti avis. Ši mintis įsirėš į Kriso atmintį. Užaugęs Teksase ir iš pradžių pabandęs dirbti kaubojumi, Krisas nusprendžia tapti kareiviu 1998 m, kai teroristai susprogdina JAV ambasadą Tanzanijoje. Fizinė ir psichinė ištvermė jį atveda į elitinius dalinius, o 2011-ųjų rugsėjis – į Iraką. Eastwoodas chronologiškai rodo keturias savo herojaus kampanijas Irake, pertraukdamas pasakojimą vaikystės prisiminimais ir paskui asmeninio gyvenimo scenomis, mat Kriso žmona Taja (Sienna Miller) negali susitaikyti su tuo, kad vyras yra toli ir rizikuoja gyvybe. Karinio ir taikaus gyvenimo paralelės kartais nuskamba gana komiškai, ypač kai jau nusitaikęs į priešą Krisas skambina žmonai, kad pasakytų ją mylintis. Kita vertus, kaip tik tokios scenos ir atskleidžia šiuolaikinio karo ypatybes. Cooperio meistriškumas šiose scenose ypač akivaizdus, nes aktorius tiksliai pajunta, kada sustoti.
 
Karo Irake scenos palieka didžiausią įspūdį. Be patoso ar melodramatiškų efektų režisierius virtuoziškai rodo karo kasdienybę: amerikiečiai namas po namo šukuoja didžiulius ištuštėjusius miestus, ieškodami teroristų, o juos saugoti turi tokie kaip Krisas snaiperiai. Šios scenos kartais primena klasikinius vesternus, kuriuose ir išgarsėjo Eastwoodas. Bet kartu ir įrodo, kad 84-erių režisierius dabar, ko gero, yra vienintelis klasikinės amerikiečių kino tradicijos tęsėjas. Net nuspėjama finalinės Kriso ir arabų teroristo Mustafos (Sammy Sheik) dvikovos (tai vienintelė išgalvota siužeto linija) scena priverčia žavėtis tokios režisūros paveikumu.
 
Tačiau „Amerikiečių snaiperis“ sužavėjo žiūrovus (filmas jau uždirbo per 300 milijonų dolerių), bijau, ne tik Eastwoodo meistriškumu. Režisierius neduoda vienprasmiškų atsakymų: ko verta kad ir scena bare, kai Krisas telefonu prisipažįsta žmonai jau seniai esąs JAV, bet nesugebąs grįžti namo. Tačiau būtent Krisas po laidotuvių sako Tajai, esą jo draugas žuvo tik todėl, kad pradėjo abejoti karo prasme. Gal „Amerikiečių snaiperio“ žiūrovams taip pat reikia tokio tikėjimo ir filmas sugeba jį duoti?

 

„Amerikiečių snaiperis“
„Amerikiečių snaiperis“