AtgalATGALĮ titulinįĮ PRADŽIĄSpausdintiSPAUSDINTI

Meno espreso

Trumpa parodų Vilniuje apžvalga

Aistė Paulina Virbickaitė
Nr. 17 (1211), 2017-04-28

Galvodamos apie trumpus dėmesio vertų parodų anonsus su redaktore sutarėme, kad publikuosime juos kas antrą savaitę – juk ne tiek ir daug tų įdomių renginių. Tačiau šį mėnesį nebūtų sunku rašyti ir kas savaitę – yra kur nueiti. Naudokimės tuo prieš ateinantį vasarišką parodinį snaudulį! Šiai savaitei parinkau parodas, esančias netoli viena nuo kitos, tad apžvalga gali pasitarnauti ir kaip ilgos kultūringos dienos maršrutas.

 

Kabantieji sodai. Olfaktorinio meno paroda

Olfaktorinis (uostomasis), arba kvapų, menas – dar besiformuojanti kūrybos sritis. Kol konservatyvesni profesionalūs menininkai ir žiūrovai įtariai klausia, ar tai – menas, kiti imasi eksperimentuoti su iki šiol mene retai išnaudojama, tačiau neabejotinai svarbia jusle – uosle. Mažvydo bibliotekoje šiuo metu veikianti olfaktorinio meno paroda „Kabantieji sodai“ – tai santūriai pritamsinta erdvė su dešimčia organinio stiklo gaubtų. Palindus po kiekvienu iš jų apgaubia sodų interpretacijos: vyšnias skabančių varnėnų, pietų kraštų sodų, obuolių sodo, vystančių rožių ir kiti kvapai. Kvapų menininkų grupei vadovavo profesionalūs parfumeriai – Gaelis Peltier (Prancūzija) ir Laimė Kiškūnė, grupėje kūrė 7 kvapų menininkės, sukaupusios ne mažiau nei 5 metų olfaktorinio tyrinėjimo ir kūrybos patirtį.

Nors paroda dar nesibaigia, rekomenduočiau nelaukti paskutinės dienos – labai tikėtina, kad po pirmo karto norėsis čia užsukti dar ne kartą. Juo labiau kad ir patys kvapai nuolat kinta.

Paroda Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Parodų salėje (Gedimino pr. 51, 3 aukštas) veikia iki gegužės 6 d.

 

Romualdas Rakauskas. Vilniaus ir Kauno šiokiadieniai

Parodoje rodomos dvi garsaus fotografo Romualdo Rakausko fotografijų serijos: „Vilniaus šiokiadieniai“ (1960–1965 m.) ir „Mūsų Kaunas“ (1967–1976 m.). Tai kiek kitoks Rakauskas, nei gali tikėtis žiūrovai, jį pažįstantys iš lyriškų žydėjimų. Šie ciklai – tai pati fotografo karjeros pradžia, kaip rašo Agnė Narušytė: „Fotografuodamas Vilniaus ir Kauno gatves jis dar nieko neprikuria, ne „rašo“, o tik užsirašinėja, mėgaudamasis atrastąja fotografijos galia įamžinti akimirkos vaizdą. Tiesiog stebi žmones ir pasakoja mažas istorijas apie dviejų miestų kasdienybę“. Nesurežisuotos fotografijos gaivios ir akimirksniu nukeliančios į senus laikus, atmosferą dar pagyvina žaismingas jų paspalvinimas.

Paroda Prospekto fotografijos galerijoje (Gedimino pr. 43) veikia iki gegužės 20 d.

 

Nuo realizmo iki objekto. Pasaulio lietuvių menas Lietuvos išeivijos dailės fondo kolekcijoje. Kuratorė Rasa Andriušytė-Žukienė

Lietuvos išeivijos dailės fondo ir „Lewben Art Foundation“ organizuotoje parodoje rodomi dvidešimt penkių išeivijos menininkų kūriniai, sukurti nuo XX a. pradžios iki mūsų dienų. Paroda suskirstyta į tris temines grupes: „Atminties saugotojai“ (Vytautas Kasiulis, Algimantas Kezys ir kt.), „Modernizmo pakeleiviai“ (Adomas Galdikas, Pranas Gailius, Kęstutis Zapkus ir kt.) ir „Svečiašaliai“ (Stasys Eidrigevičius, Ray Bartkus, Žilvinas Kempinas ir kt.). Parodoje neatsiskleis nauja problematika, nėra ir netikėtų atradimų, tačiau, kaip jau turbūt supratote iš keleto pavardžių, tikrai yra gerų kūrinių. Kartais visiškai pakanka ir to.

Paroda Vytauto Kasiulio dailės muziejuje (A. Goštauto g. 1) veikia iki rugsėjo 10 d.
 

Asmeniška ir M/A\G/M\A

Nacionalinėje dailės galerijoje veikia dvi parodos, kurias jungia tai, kad jose dalyvauja tik menininkės. Pagrindinėje salėje rodoma paroda „Asmeniška. Lietuvos moterų dailė 1918–1940 m.“ (kuratorė Ieva Burbaitė). Tai pirmas išsamus tarpukario Lietuvos moterų dailės pristatymas, leidžiantis prisiminti garsesnes ir sužinoti apie dėl įvairių priežasčių pamirštas menininkes. Antroji paroda – „M/A\G/M\A. Kūnas ir žodžiai Italijos ir Lietuvos moterų mene nuo 1965 metų iki šių dienų“ (kuratorės Laima Kreivytė ir Benedetta Carpi de Resmini). Daugelis parodos eksponatų, sukurtų ir italių, ir lietuvių, sukasi aplink kalbos ir kūno sąvokas ir yra dinamiškas, optimistinis tarpukario moterų dažnai liūdnų istorijų pratęsimas.

Abi parodos Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos per. 22) veikia iki birželio 6 d.

Į viršųĮ VIRŠŲ