7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Tadas Zaronskis

Tadas Zaronskis, Karolina Rybačiauskaitė

Kodėl labirinte slepiasi metaminotauras?

Dar kartą apie Dainiaus Liškevičiaus parodą „Labyrinthus“ Šiuolaikinio meno centre

Su raudonu siūlų kamuoliu atėjusi (-ęs) į Dainiaus Liškevičiaus sukonstruotą „Labyrinthus“ Šiuolaikinio meno centre klausiau: „O kur pradingsta neapmąstytas menas?“ Galbūt savo laiko kišenėse jį paslepia minotauras – įtarus erdvės prižiūrėtojas, neleidžiantis pasiklysti žemėlapyje, kuriame aiškiai pažymėti įėjimo („Jūs esate čia / Ten galite pasiklysti“) ir išėjimo („EXIT“) laukeliai. Ar labirintas privalo turėti vienintelį išėjimą?

 
Tačiau „Labyrinthus“ apmąstytas jau mažiausiai tris kartus, ir visi trys tekstai atveria kai ką labai svarbaus, bet iki galo neapčiuopto. Eglė Juocevičiūtė neabejoja, kad ši paroda – tai naujas archyvinio meno pavyzdys ir Liškevičiaus „Muziejaus“ (2012) tęsinys (Literatūra ir menas, 2014 12 12, nr. 3500), Agnė Narušytė tvirtina, kad išplėšti iš savojo konteksto „Labyrinthus“ struktūriniai elementai tarsi „ateities fragmentai“ arba „atvirkštiniai griuvėsiai“ – daiktai – jau ieško kažko naujo (7 meno dienos, 2014 12 12, nr. 44), Ievai Gudmonaitei knygelėje „365 Dzen“ rasta citata padiktuoja atsakymą, kodėl vertėjo ateiti į parodą dar kartą – kad susigrąžintų ryšį su daiktais: „Tačiau aš norėčiau kiekvieną daiktą, su kuriuo susiduriu – laikyti vertybe, kaip ir patį gyvenimą.“ (Šiaurės Atėnai, 2014 11 27) „Labyrinthus“ nebėra tikslus Halo Fosterio straipsnyje „Archyvinis impulsas“ („An Archival Impulse“, 2004) apibūdinto archyvinio meno pavyzdys, kitaip nei, pavyzdžiui, „Muziejus“, nes jo esmė ne tiesiog „susieti“, bet „apimti“, t.y. ne dekonstruoti sovietinę praeitį, priminti Didžiųjų pasakojimų į šalį nustumtus įvykius, asmenybes, bet paaiškinti šį tą apie universalius žmogaus ir jo gyvenimo ryšius – juose slypinčią prasmę, centro ar kelių centrų pojūtį, suteikti mūsų dažniau virtualiai ir simuliuotai tikrovei daugiau amžino ir mitinio tikrumo: „Ir jis gulėjo dar penkerius metus, žiūrėdamas į tą žemėlapį, kol pamatė kelią į amžinybę.“ (J.-P. Sartre)
 

Dainius Liškevičius, „Labyrinthus“, fragmentas. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Dainius Liškevičius, „Labyrinthus“, fragmentas. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Dainius Liškevičius, „Labyrinthus“, segmentas „Kalnas“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Dainius Liškevičius, „Labyrinthus“, segmentas „Kalnas“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Camille Henrot, ekspozicijos „Išblyškusi lapė“ fragmentas. 2014 m. Autorių nuotr.
Camille Henrot, ekspozicijos „Išblyškusi lapė“ fragmentas. 2014 m. Autorių nuotr.
Camille Henrot, ekspozicijos „Išblyškusi lapė“ fragmentas. 2014 m. Autorių nuotr.
Camille Henrot, ekspozicijos „Išblyškusi lapė“ fragmentas. 2014 m. Autorių nuotr.
Camille Henrot, ekspozicijos „Išblyškusi lapė“ fragmentas. 2014 m. Autorių nuotr.
Camille Henrot, ekspozicijos „Išblyškusi lapė“ fragmentas. 2014 m. Autorių nuotr.
Camille Henrot, ekspozicijos „Išblyškusi lapė“ fragmentas. 2014 m. Autorių nuotr.
Camille Henrot, ekspozicijos „Išblyškusi lapė“ fragmentas. 2014 m. Autorių nuotr.
Camille Henrot, ekspozicijos „Išblyškusi lapė“ fragmentas. 2014 m. Autorių nuotr.
Camille Henrot, ekspozicijos „Išblyškusi lapė“ fragmentas. 2014 m. Autorių nuotr.
David Altmejd „Tėkmė ir bala“, fragmentas. 2014 m. Autorių nuotr.
David Altmejd „Tėkmė ir bala“, fragmentas. 2014 m. Autorių nuotr.