7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Kristina Budrytė-Genevičė

Kristina Budrytė-Genevičė

Edmundo Saladžiaus kūrybos paroda „Regėjimai“

 

Rugsėjo 25 d. (penktadienį) 18 val. Vilniuje, Pamėnkalnio galerijoje (Pamėnkalnio g. 1), atidaroma grafiko Edmundo Saladžiaus kūrybos paroda „Regėjimai“.

 

„Meilė yra didingas jausmas. Meilės palydovai – ištikimybė, pasiaukojimas ir puikybė, nekaltųjų ašaros ir kraujas. Meilės didybė – tai paties Liuciferio – netikros tiesos nešėjo - triumfas ir tragedija. Jo pasekėjai keičia pasaulio tvarką, ant kalavijo smaigalio nešdami pasauliui tariamai laimingą būtį. Desperatiškai gelbėdami paskutines taikos ir jaunystės duženas po galingojo kardu žūsta geriausi, drąsiausi ir garbingiausi. Paniekintos tampa amžinos garbės, atsakomybės ir pasiaukojimo sampratos, atveriamos durys niekšybei, prievartai ir besaikiam godumui.  

Edmundas Saladžius, iš ciklo „Gražieji rytai“
Edmundas Saladžius, iš ciklo „Gražieji rytai“
Kristina Budrytė-Genevičė

Kūrybos ir žvilgsnio galia

Laimos Oržekauskienės ir Vlado Oržekausko paroda „Duetai“ galerijoje „Aukso pjūvis“

 

 

Šioje „Duetų“ parodoje Laima Oržekauskienė pristato du kūrinių ciklus. Vienas jų – „Draperija“ (tapiserija, 2005–2013) – mus pasitinka iš labai arti (ekspozicijos erdvėje nėra galimybės atsitraukti). Ciklą sudaro keturi darbai, kurių rėmuose vos telpa epicentras – kūnas-draperija. Priklausomai nuo to, kur sutelktas regos dėmesys, jis permanentiškai ryškėja arba nyksta. Menininkė audžia vyro kūną, kuris kinta nesikeičiant pagrindiniam raštui: kūno raukšlės po truputį pereina į draperijų klostes. Šis kitimas, autorės įvardijamas kaip „judėjimas ir laikinumas“, čia yra svarbesnis už bet kokį kitą išraiškingą motyvą.

 

Gulsčia Laimos Oržekauskienės „veikėjo“ (kūnas-draperija) kūno pozicija kiek reprezentuoja mąstantį, suvokiantį organizmą, tačiau draperija stengiasi „užbėgti už akių“ bet kokiam įvardijimui ar apibūdinimui, pozityviam ar neigiamam vertinimui, kurį pateiks žiūrovas, ir atspėti to vertinimo prasmę. Darbo autorė leidžia savo „veikėjui“ išnykti ir palieka žiūrovą jo vietoje. Vaizdas kūrinyje mainosi tarsi žiūrint pro 3D akinius. Tekstūros ornamentas ryškėja, o kūno bruožai skęsta ir abstraktėja, virsta kito ornamento žyme. To, kuris pirmapradis, polifoniškas lyg subjektyvaus pasaulio didysis sumanymas, kur kiekvienas gali sutapti su ornamento dalimi.

 

Laima Oržekauskienė, iš ciklo „Draperija“. 2005–2013 m.
Laima Oržekauskienė, iš ciklo „Draperija“. 2005–2013 m.
Laima Oržekauskienė, iš ciklo „Kai Jūs gulėjote ligos patale“. 2013 m.
Laima Oržekauskienė, iš ciklo „Kai Jūs gulėjote ligos patale“. 2013 m.
Laima Oržekauskienė, iš ciklo „Kai Jūs gulėjote ligos patale“. 2013 m.
Laima Oržekauskienė, iš ciklo „Kai Jūs gulėjote ligos patale“. 2013 m.
Vladas Oržekauskas, „Giraitė“. 2013 m.
Vladas Oržekauskas, „Giraitė“. 2013 m.
Vladas Oržekauskas, „Gojus“. 2013 m.
Vladas Oržekauskas, „Gojus“. 2013 m.
Vladas Oržekauskas, „Juodas kadagys“. 2013 m.
Vladas Oržekauskas, „Juodas kadagys“. 2013 m.
Kristina Budrytė-Genevičė

Labirinto paslaptys ir vingiai

Eugenijaus Varkulevičiaus-Varkalio paroda „Peizažas“ Kauno „Žalgirio“ arenoje

Šia paroda, kurią kuravo menotyrininkė Lolita Vyžintienė, „Kauno modernaus meno fondas“ pradeda įvairių XX a. ir šiuolaikinių menininkų dailės parodų ciklą naujoje miesto erdvėje – „Žalgirio“ arenoje (Karaliaus Mindaugo pr. 50, Kaunas). 2012 m įkurto Fondo vadovas – meno mėgėjas ir kolekcionierius dr. Giedrius Andziukevičius.
 

„Jeigu rašyčiau prisiminimus, tai tik apie tuos laikus. O dabar mano aprašymai ant plokštumos, ant drobės...“ – taip kalba tapytojas, videomenininkas Eugenijus Varkulevičius-Varkalis (g. 1956)apie savo gyvenimą ir kūrybą po dailės studijų Vilniuje (1975–1981 m.) įvairiuose Lietuvos kaimeliuose ir vienkiemiuose (Dovainonyse, Beržore, Šarnelėje). Varkalis prisimena kiekvieną nuotykinę istoriją: kaip jį priėmė laikinai pagyventi vienuolė Julytė iš Beržoro ir kaip ten „prisigyveno turto“, kaip Vilius Orvydas ožką

Ekspozicijos fragmentas. A. Kapčiaus nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Kapčiaus nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Kapčiaus nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Kapčiaus nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Kapčiaus nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Kapčiaus nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Kapčiaus nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Kapčiaus nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Kapčiaus nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Kapčiaus nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. J. Antanaičio nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. J. Antanaičio nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. J. Antanaičio nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. J. Antanaičio nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. J. Antanaičio nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. J. Antanaičio nuotrauka
Kristina Budrytė-Genevičė

XX amžiaus istorijos sūkuriuose

Grafikė Elena Jakutytė (1911–1999)

Nepaprasto subtilumo mokytoją ir nepelnytai užmirštą dailininkę Eleną Jakutytę daugiausia prisimena jos mokiniai, dabar jau garsūs Lietuvos kultūros ir meno atstovai: Petras Repšys, Laima Drazdauskaitė, Edmundas Saladžius, Vidmandas Miliūnas, Alina Meškauskaitė-Kvedarauskienė, Stasys Urbonas-Meškauskas ir kt. Daugelis jų tik gerokai vėliau savo mokytoją pažino ir kaip įdomią dailininkę, pamatė jos grafikos darbų įvairovę. Buvusi gerokai vyresnė už savo mokinius, dailininkė kalbėdavosi su jais tik apie žmogiškus ir dvasinius dalykus ar literatūrą ir meną. Ji neatviravo apie savo sunkų, bet įdomų ir ilgą gyvenimą.
 

Elena Jakutytė gimė dar prieš Lietuvos Tarybai paskelbiant valstybės Nepriklausomybę, pragyveno visą šalies tarpukarį Kaune, matė sovietų okupaciją, vokiečių valdžios užgrobimą ir sovietų reokupaciją. Po Antrojo pasaulinio karo sovietmečiu susirašinėjo su broliu, gyvenančiu Australijoje, ir sulaukė

Elena Jakutytė. „Prometėjas“. 1974 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Prometėjas“. 1974 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. 1966 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. 1966 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. Be datos. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. Be datos. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. Be datos. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. Be datos. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. Be datos. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. Be datos. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Pavasaris“. 1964 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Pavasaris“. 1964 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Kalėdos pas Mašiotus, 1937 metai: Elena Jakutytė sėdi ant parketo pirma iš kairės. Mama Emilija Jakutienė sėdi antroje eilėje antra iš kairės. Elenos brolis Vladas Jakutis stovi trečias iš kairės. Šalia (antra iš kairės) stovi jo žmona, Ona Mašiotaitė-Jakutienė, Prano Mašioto dukterėčia. Pranas Mašiotas stovi trečias iš dešinės. Šalia (antras iš dešinės) jo brolis Jonas Mašiotas, Onos tėvas. Fotografija iš Vidmando Miliūno asmeninio arch.
Kalėdos pas Mašiotus, 1937 metai: Elena Jakutytė sėdi ant parketo pirma iš kairės. Mama Emilija Jakutienė sėdi antroje eilėje antra iš kairės. Elenos brolis Vladas Jakutis stovi trečias iš kairės. Šalia (antra iš kairės) stovi jo žmona, Ona Mašiotaitė-Jakutienė, Prano Mašioto dukterėčia. Pranas Mašiotas stovi trečias iš dešinės. Šalia (antras iš dešinės) jo brolis Jonas Mašiotas, Onos tėvas. Fotografija iš Vidmando Miliūno asmeninio arch.
Kristina Budrytė-Genevičė

Keturių moterų dailės dienoraštis

Paroda „Ieškoti moters“ Kaune

 

 

Paskutinę rudens dieną Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus Paveikslų galerijoje atidaryta paroda „Ieškoti moters“ yra skirta dailininkių Marcės Katiliūtės (1912–1937), Černės Percikovičiūtės (1912–1941/42), Marijos Račkauskaitės-Cvirkienės (1912–2004) ir Domicelės Tarabildaitės-Tarabildienės (1912–1985) 100-osioms gimimo metinėms paminėti. Kuratorės Violeta Krištopaitytė ir Aušra Vasiliauskienė.

 

Vos perskaičius pavadinimą sukirbėjo kažkokio literatūrinio detektyvo, nuotykių romano nuojauta, juk ne veltui šioje istorinėje parodoje prisiminta Alexandre’o Dumas tėvo frazė, virtusi populiariu posakiu (pranc. k. „cherchez la femme“). Ši nuojauta išlieka ir atsivertus parodos katalogą, kur įtraukia pagavus menotyrininkės Violetos Krištopaitytės tekstas, o dailininkių tapybos, grafikos, fotografijos, spektaklių kostiumų projektų ir piešinių reprodukcijos tarsi įsileidžia mus į paslaptingą laikotarpį... Tą, kurio amžininkių jau nebėra tarp mūsų, bet išliko nuostabą ir atradimo džiaugsmą keliantys rašytiniai, meniniai ir kitokie šaltiniai.

 

 

 

Černė Percikovičiūtė. „Draugė Judita“. Apie 1937 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Černė Percikovičiūtė. „Draugė Judita“. Apie 1937 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Černė Percikovičiūtė. „Peizažas“. Apie 1938 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Černė Percikovičiūtė. „Peizažas“. Apie 1938 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Marija Račkauskaitė-Cvirkienė. „Autoportretas“. Apie 1953 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Marija Račkauskaitė-Cvirkienė. „Autoportretas“. Apie 1953 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Marija Račkauskaitė-Cvirkienė. „Kauno miestas“. Apie 1938 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Marija Račkauskaitė-Cvirkienė. „Kauno miestas“. Apie 1938 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Marcė Katiliūtė. Autoportreto eskizas. 1933 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Marcė Katiliūtė. Autoportreto eskizas. 1933 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Marcė Katiliūtė. Kompozicija. 1932 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Marcė Katiliūtė. Kompozicija. 1932 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Domicelė Tarbildaitė-Tarabildienė. „Motinos džiaugsmas“. 1935. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Domicelė Tarbildaitė-Tarabildienė. „Motinos džiaugsmas“. 1935. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Domicėlė Tarabildaitė-Tarabildienė. Domicėlė prie savo skulptūros darbų Meno mokykloje. Kaunas.1932–1933 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Domicėlė Tarabildaitė-Tarabildienė. Domicėlė prie savo skulptūros darbų Meno mokykloje. Kaunas.1932–1933 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Kristina Budrytė-Genevičė

Potyrių kelias

Arūno Vaitkūno (1956–2005) piešiniai

Lapkričio 15 d. Antano Žmuidzinavičiaus kūrinių ir rinkinių muziejuje (V. Putvinskio g. 64, Kaune) ir Lietuvos dailininkų sąjungos galerijoje „Meno parkas“ (Rotušės a. 27) pristatytas tapytojo Arūno Vaitkūno piešinių katalogas ir dvi parodos, sudarytos iš skirtingų laikotarpių dailininko piešinių, užrašų knygelių, įvairių dokumentų su brūkštelėtomis pastabomis ir dailininkui keliaujant po Lietuvos kaimus darytų fotografijų.

Dviejų parodų ir piešinių katalogo sumanytoja, tapytoja Aušra Barzdukaitė-Vaitkūnienė pasakoja, kad Arūnas per savo kūrybinius metus nėra daręs specialių vien tik piešinių parodų, gal tik kelis kartus eksponavęs nedidelio formato tapybos darbus ant popieriaus (1999 m. Berlyne) arba keletą piešinių tarp tapybos darbų grupinėje parodoje (1999 m. Kaune, vėliau buvo reprodukuoti „Angies“ kataloge 2001 m.). O didžiuliai piešinių rinkiniai: spalvotomis aliejinėmis kreidelėmis, tušu arba grafitu, pieštuku atlikti artimųjų ir nepažįstamųjų portretai, nerealistiniai peizažai, interjerai, eksterjerai, niekieno neaplankytų, užmirštų kampelių kompozicijos – t.y. daugybė ant atskirų lapų, lapelių atliktų, bloknotuose surištų piešinių, dabar saugomų

Arūnas Vaitkūnas. Piešinys iš bloknoto. Laiptinė (Vilnius). 1987–1997 m.
Arūnas Vaitkūnas. Piešinys iš bloknoto. Laiptinė (Vilnius). 1987–1997 m.
Arūnas Vaitkūnas. Interjeras. 1987–1997 m.
Arūnas Vaitkūnas. Interjeras. 1987–1997 m.
Arūnas Vaitkūnas. „Milžiniška lempa“. 1987–1997 m.
Arūnas Vaitkūnas. „Milžiniška lempa“. 1987–1997 m.
Arūnas Vaitkūnas. „Močiutė“. Alytus. 1987–1997 m.
Arūnas Vaitkūnas. „Močiutė“. Alytus. 1987–1997 m.
Arūnas Vaitkūnas. „Slibinas“. 1983–1985 m.
Arūnas Vaitkūnas. „Slibinas“. 1983–1985 m.
Arūnas Vaitkūnas. „Kristus“. 1983–1985 m.
Arūnas Vaitkūnas. „Kristus“. 1983–1985 m.
Arūnas Vaitkūnas. Be pavadinimo. 1985 m.
Arūnas Vaitkūnas. Be pavadinimo. 1985 m.