7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Karolina Tomkevičiūtė

Karolina Tomkevičiūtė

Lietuviškos tekstilės absoliutas

Dar kartą apie parodą „Absoliuti tekstilė“ Taikomosios dailės muziejuje

Jei išgirdus žodžius „lietuviška tekstilė“ jums vaizduotėje iškyla kilimai, matyti močiučių miegamuosiuose ant sienų, lininės servetėlės ar austos juostos, tuomet pats laikas atrasti, kas iš tikrųjų yra ta lietuviška profesionalioji tekstilė. Panašu, kad tokį tikslą turėjo ir parodos „Absoliuti tekstilė“ kuratorė, menininkė Eglė Ganda Bogdanienė. Todėl neatsitiktinai parodos pavadinimas žada, kad ekspozicijoje galima tikėtis absoliučiai visko: nuo konceptualių mini tekstilės ieškojimų iki senųjų gobelenų.
 
Simboliškai žengiant į parodą pasitinka, o gal iš jos išlydi Gabijos Kuzmaitės kūrinys „Absolut Textiles“, primenantis liturginę vėliavą, kuri procesijų metu nešama aplink bažnyčią. Raudonas auksu siuvinėtas audinys atrodo iškilmingai, tik jo centre – ne šventojo portretas, o užrašas „Absolut Textile“, atkartojantis vienos garsios degtinės logotipo stilistiką. Tokia skirtingų kontekstų konfrontacija tarsi atvaizduoja ir situaciją retrospektyvinėje ekspozicijoje, kurioje kyla diskusija apie masiškumą ir unikalumą, pramoninę gamybą ir autentiškumą, istoriją ir dabartį.

Gabija Kuzmaitė, „Absolut Textiles“. Autorės nuotr.
Gabija Kuzmaitė, „Absolut Textiles“. Autorės nuotr.
Parodos „Absoliuti tekstilė“ vaizdas. V. Aukštaičio nuotr.
Parodos „Absoliuti tekstilė“ vaizdas. V. Aukštaičio nuotr.
Kontušo juosta. A. Lukšėno nuotr.
Kontušo juosta. A. Lukšėno nuotr.
Marija Dūdienė, „Laiminga vaikystė“. 1952 m. A. Lukšėno nuotr.
Marija Dūdienė, „Laiminga vaikystė“. 1952 m. A. Lukšėno nuotr.
Marija Straigytė-Žuklienė, „Žemės ūkis. Kolūkio ferma“. 1964 m. A. Lukšėno nuotr.
Marija Straigytė-Žuklienė, „Žemės ūkis. Kolūkio ferma“. 1964 m. A. Lukšėno nuotr.
Vida Gruzdaitė, „Pasimatymas. Susitikimas“. 1967 m. A. Lukšėno nuotr.
Vida Gruzdaitė, „Pasimatymas. Susitikimas“. 1967 m. A. Lukšėno nuotr.
Kazimiera Zimblytė, dekoratyvinės portjeros. 1960–1970 m. A. Lukšėno nuotr.
Kazimiera Zimblytė, dekoratyvinės portjeros. 1960–1970 m. A. Lukšėno nuotr.
Anicetas Jonutis, dekoratyvinis užuolaidų audinys. A. Lukšėno nuotr.
Anicetas Jonutis, dekoratyvinis užuolaidų audinys. A. Lukšėno nuotr.
Karolina Tomkevičiūtė

Kaip aš čia patekau?

Paroda „(Kaip aš čia patekau)* Tapyba Lietuvoje“ Šiuolaikinio meno centre
 

Vien jau parodos pavadinimo peripetijos intrigavo. Pasirodo, projekto iniciatoriaus Lietuvos dailininkų sąjungos, jos atstovių (Rita Mikučionytė, Kristina Stančienė) ir parodos kuratorių iš ŠMC (Auridas Gajauskas, Jurga Daubaraitė) nuomonės, kaip vadinti parodą, skyrėsi radikaliai. Todėl slapčia tikėjausi, kad ir ekspozicijoje pamatysiu kokias nors tokių „skyrybų“ pasekmes, juodąją ir baltąją puses. Vis dėlto džiugu, kad įtarimai nepasiteisino.
 

Dainius Trumpis. „Emma Goldman“. 2012 m. A. Valiaugos nuotrauka
Dainius Trumpis. „Emma Goldman“. 2012 m. A. Valiaugos nuotrauka
Patricija Jurkšaitytė. „Sibilė“. 2012 m. A. Valiaugos nuotrauka
Patricija Jurkšaitytė. „Sibilė“. 2012 m. A. Valiaugos nuotrauka
Gintaras Palemonas Janonis. „Vartai“. 2012 m. A. Valiaugos nuotrauka
Gintaras Palemonas Janonis. „Vartai“. 2012 m. A. Valiaugos nuotrauka
Bronius Gražys. „Uždarytas miestas“. 2009 m. A. Valiaugos nuotrauka
Bronius Gražys. „Uždarytas miestas“. 2009 m. A. Valiaugos nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Valiaugos nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Valiaugos nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Valiaugos nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Valiaugos nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Valiaugos nuotrauka
Ekspozicijos fragmentas. A. Valiaugos nuotrauka