7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Alberta Vengrytė

Alberta Vengrytė

Menas turi prisidėti prie pokyčių

Pokalbis su Zoë Charlton

Kalbamės jūsų vizito Vilniaus dailės akademijoje metu. Neseniai pradėjote skaityti paskaitas George’o Masono universitete Ferfakso mieste, Virdžinijoje (JAV). Taip pat dėstėte Amerikos universitete Vašingtone, kur savo katedroje buvote pirmoji afroamerikietė. Dirbate ir aštuonių narių valdymo komitete Baltimorės meno muziejuje tam, kad „pergalvotumėte teisingas ir atskaitingas kultūros institucijų struktūras ir funkcijas įvairiose vietos ir regionų bendruomenėse“. Kaip visa ši akademinė veikla sutampa su jūsų kūrybine veikla? Amerikos akademinė bendruomenė jums atrodo labiau nutolusi ar įsitraukusi į aktualiausius šiuolaikinio meno procesus? Ar turėjote galimybę žvilgtelėti į Vilniaus akademinę bendruomenę – ar ji labai skiriasi?

Zoë Charlton. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, In Climate and Culture. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, In Climate and Culture. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, VDA. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, VDA. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, VDA. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, VDA. JAV Ambasados nuotr.
Alberta Vengrytė

Atsispiriant vietai

Paroda „Atspirties taškas“ MO muziejuje

Prieš aptardama naujausią MO muziejaus parodą „Atspirties taškas“ (kuratoriai Gabrielė Radzevičiūtė ir Marius Armonas), norėčiau pasidalinti keliomis bendro pobūdžio mintimis.

Parodos „Atspirties taškas“ atidarymo akimirkos. T. Stuko nuotr.
Parodos „Atspirties taškas“ atidarymo akimirkos. T. Stuko nuotr.
Parodos „Atspirties taškas“ atidarymo akimirkos. T. Stuko nuotr.
Parodos „Atspirties taškas“ atidarymo akimirkos. T. Stuko nuotr.
Parodos „Atspirties taškas“ atidarymo akimirkos. T. Stuko nuotr.
Parodos „Atspirties taškas“ atidarymo akimirkos. T. Stuko nuotr.
Parodos „Atspirties taškas“ atidarymo akimirkos. T. Stuko nuotr.
Parodos „Atspirties taškas“ atidarymo akimirkos. T. Stuko nuotr.
Parodos „Atspirties taškas“ atidarymo akimirkos. T. Stuko nuotr.
Parodos „Atspirties taškas“ atidarymo akimirkos. T. Stuko nuotr.
Parodos „Atspirties taškas“ atidarymo akimirkos. T. Stuko nuotr.
Parodos „Atspirties taškas“ atidarymo akimirkos. T. Stuko nuotr.
Nomedos ir Gedimino Urbonų instaliacija „Villa Lituania“ MO. R. Juozapaitytės nuotr.
Nomedos ir Gedimino Urbonų instaliacija „Villa Lituania“ MO. R. Juozapaitytės nuotr.
Nomedos ir Gedimino Urbonų instaliacija „Villa Lituania“ MO. R. Juozapaitytės nuotr.
Nomedos ir Gedimino Urbonų instaliacija „Villa Lituania“ MO. R. Juozapaitytės nuotr.
Alberta Vengrytė

Laužykite visas taisykles!

Pokalbis su meno kritike, knygos „Kaip rašyti apie šiuolaikinį meną“ autore Gilda Williams

Jei esate meno kritikas ar istorikas, susitikimas su dr. Gilda Williams prilygsta hipotetinei situacijai, kai sutinkate tikrą Kalėdų Senelį savo mėgstamiausios roko grupės koncerte. Ji – populiarios knygos „Kaip rašyti apie šiuolaikinį meną“ (2018 m. vertimą į lietuvių kalbą parengė ir knygą išleido Vilniaus dailės akademijos leidykla) autorė, aktyvi „Arforum“ kritikė, dėsto Londono Auksakalių koledže, kaip lektorė dirba „Sotheby’s“ meno institute ir „Frieze“ akademijoje, skaitė paskaitas „The Guardian“ meistrystės klasėje, buvo komisijų narė prestižiniuose meno konkursuose (pvz., „Max Mara Art Prize“ 2011-aisiais, „Other Art Fair“ 2018-aisiais) – daugiau nei dešimtmetį dirbo „Phaidon“ leidyklos atsakingąja redaktore. Šis pokalbis – tai nuostabi rašymo apie šiuolaikinį meną pamoka, todėl visai nesutrinku Gildai jį pradėjus.

Gilda Williams. R. Adams nuotr.
Gilda Williams. R. Adams nuotr.
Knygos „Kaip rašyti apie šiuolaikinį meną“ viršelis
Knygos „Kaip rašyti apie šiuolaikinį meną“ viršelis
Alberta Vengrytė

Laužykite visas taisykles!

Jei esate meno kritikas ar istorikas, susitikimas su dr. Gilda Williams prilygsta hipotetinei situacijai, kai sutinkate tikrą Kalėdų Senelį savo mėgstamiausios roko grupės koncerte. Ji – populiarios knygos „Kaip rašyti apie šiuolaikinį meną“ autorė. Šis pokalbis – tai nuostabi rašymo apie šiuolaikinį meną pamoka, todėl visai nesutrinku Gildai jį pradėjus.

Gilda Williams. R. Adams nuotr.
Gilda Williams. R. Adams nuotr.
Knygos „Kaip rašyti apie šiuolaikinį meną“ viršelis
Knygos „Kaip rašyti apie šiuolaikinį meną“ viršelis
Alberta Vengrytė

Atsidaro menininkų dienos centras „Autarkia“

Buvusioje „Penkiukų“ gamyklos teritorijoje, besiformuojančiame menininkų bei kūrybininkų kvartale, atsidaro menininkų dienos centras „Autarkia“.

 

Spalio 28 d., penktadienį, 20:00 val., buvusiose VGTU elektronikos fakulteto valgyklos erdvėse (Naugarduko g.41, Vilnius), vyks performatyvi spaudos konferencija „Preasskfreesense“, kurios metu menininkas ir idėjos iniciatorius Robertas Narkus pristatys projekto misiją, o į publikai kilusius klausimus atsakys poetas bei atlikėjas Žygimantas Kudirka – Mesijus. Vakaro metu menininkas Canas Ahmetas Boyanas (Turkija), bendradarbiaudamas su Vilniaus Patafizikos Institutu ir genų inžinieriumi Šarūnu Daunoru, pristatys autonomišką biosferą – unikalų skulptūrinį sprendimą (instaliaciją), kurioje išmanioji augalininkystė ir bioinžinerija susiduria su šiuolaikinio meno strategijomis. Ekspoziciją ir muzikinę programą papildys specialūs „Autarkijos“ draugų įnašai bei šventinės dedikacijos. Norėdami nepraleisti naujausios informacijos, sekite mus facebook puslapyje: fb.me/autarkiaspace.

Alberta Vengrytė

Ne iškart perregimas skaidrumas

Kitty Kraus ir Martinas Ebneris Šiuolaikinio meno centre

Kasdienybėje pasitaiko akimirkų, kurios priverčia suabejoti srautu tekančiais ir iš pirmo žvilgsnio nesusijusiais įvykiais, informacija, žiniomis, biologija, kalba ir santykiais kaip vienintele čia ir dabar mums bent kiek priklausančia, o ir mus pačius įteisinančia esatimi. Kalbu apie akimirkas, kurios išnyra įprastame laikovaizdyje su juo akivaizdžiai prasilenkdamos arba pro jį pesiršviesdamos ir taip palikdamos už savęs net vaizduotę (nes juk tam, kad suvoktume kažką įsivaizduojantys, prireiks bent dalies sekundės...). Gali skambėti banaliai, bet panašios akimirkos neišvengiamai yra vizualios – apie savo egzistavimą jos pirmiausia įspėja išorinės ir vidinės regos prietaisus – ir kaip tik dėl šios priežasties, kartu su sinchroniškai patiriamais jausmais bei fiziniais pojūčiais, žmogaus atmintyje įsirašo tarsi atgijęs ir gerokai išsitęsęs punctum. Įgudęs protas šią dabarties išdaigą gal ir pavadintų „laikmenos nuskaidrėjimu“, tačiau daugeliu atveju tos unikalios akimirkos virsta paprasčiausiu „išgyvenimu-kometa“, kurios blyksniui nuslopus įkaitusios dalelės pasklinda įprastoje kasdienybėje. Kaip tik čia susiduriame su problema – kartą įsileidus regėjimą, jau nenustojama jo laukti. Beviltiškai sekama jo pėdsakais, ieškant bent kokio ženklo ar palankių aplinkybių, įrodančių, jog tai buvo tikra ir dar gali pasikartoti...

Kitty Kraus ir Martino Ebnerio parodos Šiuolaikinio meno centre fragmentas. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Kitty Kraus ir Martino Ebnerio parodos Šiuolaikinio meno centre fragmentas. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Kitty Kraus ir Martino Ebnerio parodos Šiuolaikinio meno centre vaizdas. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Kitty Kraus ir Martino Ebnerio parodos Šiuolaikinio meno centre vaizdas. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Kitty Kraus ir Martino Ebnerio parodos Šiuolaikinio meno centre fragmentas. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Kitty Kraus ir Martino Ebnerio parodos Šiuolaikinio meno centre fragmentas. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Kitty Kraus ir Martino Ebnerio parodos Šiuolaikinio meno centre vaizdas. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Kitty Kraus ir Martino Ebnerio parodos Šiuolaikinio meno centre vaizdas. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Kitty Kraus ir Martino Ebnerio parodos Šiuolaikinio meno centre fragmentas. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Kitty Kraus ir Martino Ebnerio parodos Šiuolaikinio meno centre fragmentas. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Alberta Vengrytė

Iš kelionės žaliu kubu

Apie tai, kaip fiktyvus personažas O., ieškodamas deimantus kolekcionuojančio šventiko, pateko į parodą „Hibridiniai peizažai“ VDA Nidos meno kolonijoje

Pradžias bei įžangas neretai lydi pasakojimai, tad ir šį kartą neišvengsime virš pagrindinio teksto horizonto išnyrančio nutikimo… Vasara pasitaikė hibridinė, taigi ir pasakojimo herojus, Nidos miesteliui artimos vietovės postinternetinio dienraščio apžvalgininkas, kalbėdamas per daug nesijaudino dėl savo istorijos galimumo, pamokomosios vertės ar siužetinio vientisumo. Dirbdamas žiniasklaidai jis gerai suvokė persidengiančių tiesų poveikį, todėl užvis labiau jį domino skyryba. Ir, nors pastarąją išmanė puikiai, jo ekspedicinė kelionė netapo vietos sakme ar sensacija (tikėtasi buvo…), o šiame tekste svarbi yra tiek, kiek svarbu jo skaitytojui patirti hibridiniame Kuršių nerijos laike tuokart nusidriekusį peizažą – Vilniaus dailės akademijos Nidos meno kolonijos rezidentų sukurtą ir įsteigtą meninę tikrovę (kuratorius Vytautas Michelkevičius). Jos erdvėje susiraizgė politinės, socialinės ir sezoninės apeigos, apnyko skirtis tarp globalaus pasaulio ir lokalių bendruomenių kuriamo mito, archeologija išsprūdo iš praeities ir dabarties suvokimo, o bene vieninteliu mūsų svečiui atpažįstamu kelrodžiu liko popierinių palmių lapų kaskados, kybančios kolonijos parodų salės padangėje, bei kompasas, skaičiuojantis svetur praleistas valandas.

Liddy Scheffknecht, „Nykstanti linija“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Liddy Scheffknecht, „Nykstanti linija“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Anna Romanenko ir Björn Kühn, „Rimas“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Anna Romanenko ir Björn Kühn, „Rimas“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Franziska Nast, „Mano mėgstamiausios damos“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Franziska Nast, „Mano mėgstamiausios damos“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
DISTRUKTUR [Melissa Dullius ir Gustavo Jahn], „Keliautojo širdyje“. 2013 m. A. Narušytės nuotr.
DISTRUKTUR [Melissa Dullius ir Gustavo Jahn], „Keliautojo širdyje“. 2013 m. A. Narušytės nuotr.
Marika Troili, „Offshore / C-true“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Marika Troili, „Offshore / C-true“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Marika Troili, „Offshore / C-true“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Marika Troili, „Offshore / C-true“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Taavi Suisalu, „Prašau jūsų dėmesio“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Taavi Suisalu, „Prašau jūsų dėmesio“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Pakui Hardware [Neringa Černiauskaitė ir Ugnius Gelguda], „Get the Freeze Habit“ („Pratinkis prie užšaldymo“). 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Pakui Hardware [Neringa Černiauskaitė ir Ugnius Gelguda], „Get the Freeze Habit“ („Pratinkis prie užšaldymo“). 2016 m. A. Narušytės nuotr.