Pirmasis

Metropolių vizijos

Heinzo-Hermanno Jurczeko tapybos paroda galerijoje „Vartai“

Živilė Ambrasaitė

iliustracija
Heinz-Hermann Jurczek. „Keturi kalnai II“. 2006 m.

Kovo 27 d. „Vartų“ galerijoje atidaryta parodų kuratoriaus, jau trejus metus Lietuvoje gyvenančio ir dirbančio menininko iš Vokietijos Heinzo-Hermanno Jurczeko tapybos paroda.

Šiuolaikinėje vokiečių dailėje pastebimas grįžimas prie moderniosios tapybos, jos kryptis derinant tarpusavyje arba su kitomis medijomis (pvz., fotografija). Temų, motyvų pasirinkimą dažnai veikia žiniasklaidoje, reklamose, televizijoje matomi įvaizdžiai, didmiesčių aplinka ir kasdienės jo gyventojų realijos. Tokie tapytojai kaip Danielis Richteris arba Franzas Ackermannas, stebėdami aplinkos detales, realybės smulkmenas, modernios tapybos priemonėmis mėgina fiksuoti šiuolaikinio gyvenimo fizionomiją.

Daug keliaujantis H.-H. Jurczekas savo kūriniuose siekia abstrakčiajai tapybai suteikti naują kvėpavimą, didelių formatų kūriniuose fiksuoja pamatytų miestų įspūdžius, neoninėmis reklamomis šviečiančių didmiesčių nuotaiką perteikia įspūdingais spalvų pliūpsniais.

Pašėlęs tempas ir stabilios megapolių konstrukcijos, verdantis gyvenimas statiškų objektų fone savotiškai atsispindi klasikinio modernizmo persmelktuose H.-H. Jurczeko darbuose. Čia pat derinami priešingų tapybos krypčių elementai – geometrinė abstrakcija ir kaip reakcija į griežtą, abstrahuotą tapybos būdą susiformavęs patį tapymo procesą sureikšminęs informel. Į griežtus, preciziškai nutapytus, lygius geometrinius paviršius įsiveržiančios emocingos linijos ar ekspresyvūs pavidalai kuria įtampą, savitą dinamiką, – tai kūrėjo emocijų išraiška, pasislėpusi po ryškiomis spalvomis ir abstrakčiomis formomis, atskleidžianti urbanistinės erdvės teikiamų inspiracijų begalybę. Į ją įsipina ta pačia stilistika nutapytos gamtos peizažų („Keturi kalnai I&II“, 2006), intensyviame miesto gyvenime dirbtinai susikurtų žaliųjų kampelių – oranžerijų („Kinietiška oranžerija “, 2006) paveiktos kompozicijos. Schematiškas vaizdavimas, brėžinius primenantys atskiri drobių fragmentai išduoda kitą jų autoriaus įkvėpimo šaltinį – kartografiją.

iliustracija
Heinz-Hermann Jurczek. „Miesto gyventojams“. 2006 m. (akrilas ir koliažas ant drobės)

Vizualinių potyrių fragmentus H.-H. Jurczekas komponuoja į drobes, ir šios akimirksniu užvaldo kiekvieną architektūrinę erdvę, kurioje atsiduria. Šiuo tapytojo sugebėjimu galima buvo įsitikinti tarptautinėje parodoje „BITĖS meno erdvės 2006“, jos metu didžiųjų miestų ir kurortų aikštėse, gatvėse, parkuose buvo eksponuojami įvairių menininkų didelio formato kūriniai, o tarp jų ir itin dekoratyvi H.-H. Jurczeko kompozicija „Elitinė topografija“.

Palyginti su ankstesniąja tapyba, pastarųjų metų, kuriuos galima būtų įvardyti lietuvišku periodu, H.-H. Jurczeko darbai kolorito prasme tapo ramesni, santūresni, ne tokie šaižūs ir rėksmingi, tačiau kūrybos principas nepakito: svarbiausia drobėje – griežta struktūra, disciplina kaip menininko improvizacijų pagrindas. Taip gimsta grynojo abstrakcionizmo kūriniai, kurių tapybos tradicijų, taigi ir analogijų Lietuvoje tiesiog nėra.

Iki balandžio 25 d. „Vartuose“ veiksianti H.H. Jurczeko darbų paroda vėliau bus rodoma Kauno M. Žilinsko galerijoje, Panevėžio dailės galerijoje, Klaipėdos Dailės parodų rūmuose ir „Meno parke“ Kaune.