Teatras

„Faustas“ Nyderlandų Karalystėje

svetur

iliustracija

Teatro studija „Meno fortas“ tęsia gastroles Nyderlandų Karalystėje. Eimunto Nekrošiaus spektakliai Olandijos teatralams pristatomi jau ne pirmą kartą – tai ketvirtoji „Meno forto“ kelionė į šią šalį. Anksčiau olandai turėjo galimybę pamatyti visus tris Nekrošiaus spektaklius, sukurtus pagal Williamo Shakespeare’o dramas – „Hamletą“, „Makbetą“ ir „Otelą“. Nors „Meno fortas“ šiaurinėje Europos dalyje nėra toks dažnas svečias kaip Italijoje, smagu, kad ir čia, sprendžiant iš kritikų bei žiūrovų dėmesio ir reakcijos, Nekrošiaus spektaklius prisimena, laukia, žiūri labai dėmesingai ir jautriai. Šį kartą kelionė gan intensyvi ir aktoriams, ir technikams – per dešimt dienų teks suvaidinti Goethe’s „Faustą“ keturiuose skirtinguose miestuose: kelionės žemėlapyje – Amsterdamas, Roterdamas, Utrechtas ir Groningenas.

Džiugina ir darbus palengvina išskirtinis Olandijos teatrų techninis pasirengimas aptarnauti būtent gastroliuojančius teatrus. Tai valstybės dėmesio teatrams rezultatas, kurio negali nematyti net ir nebūdamas profesionalu – salės funkcionalios ir patogios aktoriams, technikams ir žiūrovams. Amsterdame Nekrošiaus „Faustas“ buvo vaidinamas didžiausiame ir seniausiame, klasikiniame „Stadsshouwburg“ teatre.

O štai moderniuose Roterdamo ir Utrechto teatruose keliais mygtuko spustelėjimais ir per kelias minutes galima transformuoti salę iš operinės į kamerinę – juda ir žiūrovų kėdės, ir lubos, ir scena. Pagal pageidavimus žiūrovinė salės dalis gali būti amfiteatrinė arba klasikinė – parteris ir balkonas. Beje, visų teatrų panašūs techniniai parametrai – tai irgi apgalvotos kultūrinės politikos rezultatas. Statant naujus teatrus mąstyta apie tai, kad ir vietiniai, ir atvykstantys iš svetur teatrai galėtų nesunkiai pritaikyti savo spektaklius keliaudami po skirtingus miestus.

Nyderlandų žiūrovai stebi spektaklius irgi netradiciškai. Veiksmo metu labai gyvai ir stebėtinai tiksliai jautriai reaguoja į smulkiausias režisieriaus sumanytas ir aktorių scenoje kuriamas detales. O scenai ar spektakliui pasibaigus plojimais pratrūksta tik po kelių sekundžių absoliučios tylos.

Ir šiuose kraštuose yra prisiekusių Nekrošiaus kūrybos gerbėjų. „Meno forto“ artistai Vladas Bagdonas, Elžbieta Latėnaitė, Salvijus Trepulis ir kiti po spektaklių įsitikina, kad nepaisant vėlaus meto visada yra žiūrovų, norinčių padėkoti, pabendrauti ar bent jau paspausti ranką. Beje, atvyksta jie ne tik iš Olandijos, bet ir iš Belgijos, Vokietijos.

Tauras Čižas