Muzika

II tarptautinis operos kritikų seminaras „Dramma per musica“

kronika

Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras ir žurnalas „Bravissimo“ gruodžio 1–3 d. rengia II tarptautinį operos kritikų seminarą „Dramma per musica“. Projekto partneris – Lietuvos kompozitorių sąjungos Muzikologų sekcija.

Opera iki šiol suvokiama kaip konservatyvus žanras. Tačiau šis tradicinis įvaizdis provokuoja „mažas revoliucijas“ kuriant operos pastatymus, nes kitose teatro sferose provokacija jau vargu ar galima. Neįprastų pastatymų sulaukia ne tik operos „klasika“, XIX a. veikalai, kurie tarsi sudaro žanro kanoną, bet ir kitų epochų operos. Ypač baroko ir klasicizmo muzika tapo modernių inspiracijų šaltiniu.

II tarptautinis operos kritikų seminaras „Dramma per musica“ daugiausiai dėmesio skirs būtent klasicizmo ir baroko operai, retai viešniai Lietuvos didžiosiose scenose. Ledus pralaužė du naujausi LNOBT pastatymai – J.S. Bacho „Pasijos pagal Joną“ ir C. W. Glucko operos „Orfėjas ir Euridikė“ premjeros. Bacho muzika paskatino Robertą Wilsoną scenoje sukurti šiuolaikine išgryninto minimalizmo dvasia alsuojantį reginį, o Glucko veikalas Joną Jurašą ir scenografą Andrzejų Strumiłło – scenoje supriešinti mūsų dienų tragedijos ir mitinės idilės, taip pat mitinio pragaro įvaizdžius. Kiek (ar) tai, ką matome mūsų scenoje, atitinka barokinės operos kanonus ir kiek (ar) įsilieja į bendrą pasaulinę barokinių klasicistinių operų statymo tendenciją? Keisti mitiniai siužetai, gana statiška muzika, kontratenorų balsai dabar mums atrodo tarsi tam tikra egzotika – keisto kadaise egzistavusio pasaulio žymė.

Artimesnei pažinčiai su baroko operos pasauliu pakviesti du autoritetingi šios epochos muzikos ir teatro žinovai iš Prancūzijos, Nacionalinio mokslinio tyrimų centro (CNRS) nariai Jérōme’as de La Gorce ir Damienas Colas. Keliolika knygų apie prancūzų baroko operą išleidęs J. de La Gorce skaitys paskaitą „Prancūzų baroko opera (1672–1764)“. D. Colas, tyrinėjantis prancūzų ir italų operos tradicijų sandūrą, abipuses įtakas ir įtampas, šiuo požiūriu pažvelgs į C.W. Glucko „Orfėją“, jo paskaita – „Nuo legendos iki operos: Glucko Orfėjas“.

Pirma seminaro dalis prasidės gruodžio 1 d. 10 val. viešbučio „Scandic Hotel Neringa“ konferencijų salėje. Antra seminaro dalis – apskritojo stalo diskusija – rengiama gruodžio 3 d., pirmadienį, LNOBT Kamerinėje salėje. Čia bus aptariamas naujausias LNOBT operos pastatymas – Jono Jurašo inscenizuota C.W. Glucko opera „Orfėjas ir Euridikė“ ir Roberto Wilsono statyta J.S. Bacho „Pasija pagal Joną“. Diskusijoje kviečiami aktyviai dalyvauti Lietuvos muzikos ir teatro kritikai, taip pat visi, besidomintys opera. Seminaras vyks anglų ir lietuvių kalbomis su sinchroniniu vertimu į lietuvių kalbą.

Apie dalyvavimą prašome pranešti iki lapkričio 27 d. elektroniniu paštu [email protected].

Dėmesio! Dalyvių skaičius ribotas, todėl gruodžio 1 d. įvedamas simbolinis registracijos mokestis 10 Lt, studentams, moksleiviams ir pedagogams taikomos nuolaidos.

Gruodžio 3 d. apribojimų netaikoma.

Beata Baublinskienė