Muzika

Festivaliui „Gaida 2007“ artėjant

anonsai

iliustracija

Šiemetinis tarptautinis šiuolaikinės muzikos festivalis „Gaida“, vyksiantis spalio 19–30 d., dėmesį sutelks į balsą ir beribes jo galimybes. Vienuolika naujojo balso (Vox Nova) festivalio koncertų vyks Šiuolaikinio meno centro erdvėse, įprastose Lietuvos nacionalinės filharmonijos ir Kongresų rūmų salėse, atgijusioje Šv. Kotrynos bažnyčioje bei intymiose Lietuvos nacionalinio dramos ir „Domino“ teatrų aplinkose. Beveik visuose festivalio koncertuose skambės lietuviškų kūrinių premjeros.

Vienas neįprasčiausių bus ispanų dainininkės Fãtimos Mirandos balso spektaklis (spalio 26 d.), kuriame susilies skirtingų žemynų tautų dainavimo ir giedojimo tradicijos, o festivalio atidarymo koncerte (spalio 19 d.) skaitovo Davido Mosso balsas atskleis ekstremalaus vokalo, rečitatyvo, rokenrolo, džiazo, operos dainininkų manierų samplaiką.

Dar vieni balso nuotykių ieškotojai, eksperimentatoriai, atradėjai ir idealistai – „Neue Vocalsolisten“ ansamblis iš Štutgarto, Vilniuje koncertuosiantis spalio 23-ąją. Ši šiuolaikinės vokalinės muzikos grupė nuolat dalyvauja tarpdisciplininiuose projektuose ir bendradarbiauja su avangardiniais ansambliais, radijo orkestrais, operos ir dramos teatrais, elektroninėmis studijomis, videomenininkais, literatais ir vizualinių menų atstovais.

Mitologinis balsas, svyruojantis tarp šamanų, chtoninių archajiškų dievybių kultų bei naujųjų papročių, savąją paslaptį ir tragizmą skleis kamerinėje operoje „Medėja“ (spalio 29 d.). Festivalyje pristatoma nauja Pascalio Dusapino operos versija (režisuota Antoine’o Gindto), pastatyta 2005 metais. Medėja čia – vieniša ir isteriška, išduota ir kerštaujanti, pribloškianti soprano (Caroline Stein) koloratūra, tirpstančia aukščiausiuose registruose.

Kita festivalio „Gaida“ potemė – „sakralus minimalizmas“ arba „naujasis dvasingumas“ ir du religinio simbolizmo bei viduramžių giedojimo mistikos kupini renginiai. „Oratorio“ (spalio 21 d.) programoje – aristokratiškojo brito Johno Tavenerio veikalas „The Myrrh-Bearer“ („Miros nešėjas“) ir radikalaus empiriko, eksperimentuotojo Mortono Feldmano kūrinys „Rothko Chapel“ („Rothko koplyčia“), kurį inspiravo moderni Marko Rothko koplyčios meditacinė erdvė, formuojama abstrakčiojo ekspresionizmo menininko tapybos ir skirta bet kurios religijos tikintiesiems. Antrosios programos (spalio 30 d.) dėmesio centre – globalinį rezonansą sukėlusi puritoniška Arvo Pärto kūryba ir geriausias šios muzikos ekspertas Estijos filharmonijos kamerinis choras, vadovaujamas žymaus britų muziko Paulo Hillierio. Beje, būtent šių atlikėjų įrašytas naujausias A. Pärto muzikos CD šiais metais pelnė prestižinį „Grammy“ apdovanojimą.

Dar kitaip balsas interpretuojamas dviejuose tarpdisciplininiuose lietuvių projektuose „Stella Hermetica“ (spalio 20 d.) ir „Cinemusica: Charlie Chaplin XXI project“. Pirmajame, jaunųjų kompozitorių Martyno Bialobžeskio ir Jono Jurkūno sumanyme, jungiamos įvairios tradicijos, patirtys ir stiliai: klasika ir alternatyva, šiuolaikinė akademinė muzika (sopranas Asmik Grigorian, „Gaida Ensemble“) ir populiarioji kūryba (grupė „Pieno lazeriai“), pasitelkiamos videoprojekcijos bei teatrinės raiškos priemonės. Antroji programa – rutinos ir įprastų formatų nemėgstančio ansamblio „Nepaklusnieji“ (kartu su tenoru Rafailu Karpiu) bandymas triukšmingoje XXI amžiaus sumaištyje atkurti tyliai bylotas tiesas Ch. Chaplino muzikoje ir dainose bei filmuose.

Solistė S. Adamikova iš Slovakijos, lydima jauno ir entuziastingo „Melos-Ethos“ ansamblio, pristatys tarpkultūrinę, dvi kartas gretinančią programą (spalio 22 d.): šalia L. Berio, G. Ligeti opusų ir kelių lietuviškų premjerų, skambės mažai žinoma slovakų jaunosios kartos muzika. O naujai sukurtas Felikso Bajoro ir Zitos Bružaitės kompozicijas kitame (spalio 27 d.) koncerte atliks sopranas Raminta Vaicekauskaitė, akordeonistas Raimondas Sviackevičius ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas Roberto Šerveniko.

„Gaida Post Scriptum“ renginyje lapkričio 27 d. matysime ir girdėsime Michaelą Nymaną – žymiausią šių laikų britų kompozitorių, išgarsėjusį dėl ilgalaikio bendradarbiavimo su iškiliuoju kino režisieriumi Peteriu Greenaway ir sukūrusį ne vienam jo filmui garso takelį. Šis itin populiarus kompozitorius minimalistas į Vilnių atvyksta su savo „Michael Nyman Band“ ir nepaprasta britų dainininke Sarah Leonard, kurią pats kompozitorius vadina „specifiniu ir unikaliu berniukišku sopranu“.

Parengta pagal festivalio inf.