Muzika

Gitaros ir būgnai Dievo garbei

Raimundo Martinkėno Mišios baritonui solo su pritarimu

Aušra Strazdaitė-Ziberkienė

Tėvo dieną, birželio 3-ąją, Kauno Šv. Pranciškaus Ksavero (Jėzuitų) bažnyčioje, religinės muzikos valandoje po sekmadienio pamaldų buvo atliktos Raimundo Martinkėno Mišios baritonui solo su pritarimu. R. Martinkėnas – jaunas kompozitorius, kuriantis muziką chorams, solo balsui su pritarimu, dirba Kauno berniukų chorinio dainavimo mokykloje „Varpelis“ dainavimo, dirigavimo pedagogu bei koncertmeisteriu, taip pat vargonuoja Kauno Jėzuitų bažnyčioje. 2005 metais IV Juozo Naujalio religinės muzikos konkurse R. Martinkėno Mišios mišriam chorui a cappella buvo apdovanotos antrąja premija, o „Kyrie“ lygių balsų chorui – trečiąja.

Mišias baritonui giedojo itin gražaus balso Raimondas Baranauskas, grojo sakralinės muzikos kvartetas „4 voices“: Kęstutis Didvalis (mušamieji), Gintaras Eidukaitis (bosinė gitara), Aidas Norvaišas (elektrinė, akustinė gitaros) ir pats autorius – R. Martinkėnas (klavišiniai).

Šios Mišios kurtos kelerius metus: anksčiausiai parašytas „Kyrie“ buvo prijungtas prie kitų dalių ir visas kūrinys dedikuotas draugui kaip gimtadienio dovana. „Kyrie“ sukurta grigališkojo choralo dvasia, joje klausimo–atsakymo forma kalbasi solistas ir akompanimentas. „Gloria“ dalis – griausminga, džiūgaujanti ir, sakyčiau, net šokinė. Besipinantys sudėtingi ritmai, improvizacijos ir aukštos solisto natos sukuria ekstatinę atmosferą. Sudėtingas penkiadalis „Credo“, pradedamas tvirtu džiaziniu piešiniu, perauga į lyrinę „Et incarnatus“ solisto baladę. Vėl energinga „Crucifixus“ ir visiškai tyli „Et sepultus est“. Kupina gyvybės „Et resurrexit“ dalis ir pradiniu piešiniu pagrįsta „Et unam Sanctam catholicam“. Romi ir iškilminga „Sanctus“ – aukštame baritono registre, puikus akompanimento palaikymas, reikšmingas forte. Ir galiausiai – „Agnus Dei“, leidusi nusišypsoti net ir vyresniems klausytojams, sakant vienas kitam: „Štai, va čia tai muzika“. Solistas R. Baranauskas dainavo įtaigiai ir muzikaliai, puikiai atskleisdamas religinio teksto ir melodijos tarpusavio sąveikos vingrybes.

Ansamblis „4 voices“, susibūręs 2004 m. pavasarį, groja improvizacinio stiliaus sakralinę autorinę muziką. Atliekant Mišias, mušamieji K. Didvalio rankose užtikrintai, tiksliai ir spalvingai laikė ritminę funkciją, o „Gloria“ dalies pabaigoje atsiskleidė triumfuojančiu solo. Bosine gitara grojęs G. Eidukaitis gražiu garsu ir stabiliai kartu su mušamaisiais laikė ritmą, taip pat skoningai pasitelkdamas subtilias improvizacijas. Įvairiapusiškai – ir ritmo funkcijos palaikymu, ir solo epizoduose – atsiskleidė elektrine bei akustine gitaromis grojęs A. Norvaišas. Klavišiniai Mišių autoriaus rankomis atskleidė savo tembrų skalę ir spalvas, techniškai ir jautriai padėdami solistui ir sukurdami pagrindą kitų instrumentų ekspozicijoms.

Ne kiekvienas kompozitorius drįsta sukurti mišias, ir toli gražu ne visos šiuolaikinių kompozitorių sukurtos mišios yra sakralios, turinčios išliekamąją meninę vertę ir tinkamos atlikti bažnyčioje. R. Martinkėno Mišios baritonui solo su pritarimu – vitališkos, džiugios, uždegančios savo ritmais, melodijomis ir gitarų skambesiu.