Muzika

„Jaunai muzikai“ artėjant

Balandžio 20–28 d. Šiuolaikinio meno centras Vilniuje pakvies į Lietuvos kompozitorių sąjungos rengiamą „Jaunos muzikos“ festivalį. Muzikiniai robotai, muzikos instrumentu paverstas žmogaus kūnas, oro burbuluose griežiantis styginių kvartetas – tik keli pavyzdžiai, ko šių metų festivalyje galėtų tikėtis klausytojas. Nešiojamieji kompiuteriai, vis sudėtingesnės programos seniai tapo neatsiejamais elektroninės muzikos atributais. Tad naujas žvilgsnis į elektroninės muzikos garsų šaltinius – netradicinius el. muzikos instrumentus – gali tapti intriguojančiu iššūkiu ne tik kūrėjams, bet ir šios muzikos klausytojams. Kūrėjai iš žymiausių Belgijos ir Nyderlandų elektroninės muzikos studijų pristatys savo novatoriškus muzikos instrumentus ir specialias programas. Bendradarbiaujant su „Logos“ fondu iš Belgijos į Lietuvą atkeliauja net du projektai: „Žmogus ir mašina“ (balandžio 25 d.) bei „Kompiuteriu kontroliuojamas fortepijonas“ (balandžio 26 d.). Pirmojo projekto autoriai – ansamblis („Man and Machine“) – šiuo metu yra vienas geidžiamiausių įvairiuose avangardinės muzikos festivaliuose, jo pasirodymuose ypač daug dėmesio skiriama žmonių sąveikai su mašinomis. Muzikiniai robotai reaguoja į kūno judesius ir instrumentų skleidžiamus garsus, tad, galima sakyti, jie turi „akis ir ausis“, o jų atliekama muzika gimsta erdvėje tarp kompozicijos ir improvizacijos, muzikos ir technologijos. Antrajame projekte vyraus mechaninės muzikos klasika: kompiuterinis fortepijonas ir legendiniai Conlono Nancarrow etiudai. Programoje girdėsime ir lietuviškų kompozicijų, tarp jų – Ryčio Mažulio fraktalinę meditaciją kompiuteriniam fortepijonui.

Vienintelis pasaulyje nepriklausomas gyvosios elektronikos centras „STEIM“, įsikūręs Amsterdame, daug dėmesio skiria žmogaus kūno „intelektui“ – lytėjimui. „Žmogiškas požiūris į technologijas“ puikiai atsiskleidžia šio centro kūrėjų idėjose žmogaus kūną panaudoti kaip unikalų muzikinį instrumentą. Kaip veikia žmogaus raumenų įtampą fiksuojanti ir ją garsais paverčianti sistema arba kaip tai-či pratimus primenantys judesiai virsta pulsuojančiais elektroniniais skambesiais, bus galima ne tik išgirsti, bet ir pamatyti balandžio 27 d. koncerte „eSENSORIKA“.

Programa „VeNICE“ (balandžio 24 d.) primins kelionę po nepatirtas garsų ir emocijų erdves su nežinoma pabaiga. Į ją pakvies „psichodelinio post-industrial“ projektas „Girnų giesmės“, paskelbtas nugalėtoju eksperimentinės muzikos kategorijoje Lietuvos alternatyviosios muzikos apdovanojimuose A.LT 2006, bei europietiškosios elektronikos žvaigždė Fenneszas, žavintis gerbėjus vizionieriškais naujųjų elektroninės ir gitarinės muzikos tendencijų deriniais. Šalia kompozicijų iš paskutiniojo Fenneszo bestselerio „Venice“ (2004), Lietuvos klausytojai turės retą progą išgirsti daug muzikos iš naujo, dar neišleisto jo albumo.

Lietuviška festivalio dalis sutelkta iš esmės į du koncertus – „Multimedia.lt“ (balandžio 21 d.) ir „Electrolit“ (balandžio 28 d.). Didžioji dalis šiose programose skambėsiančių kūrinių – specialūs festivalio užsakymai. Juos įgyvendinant pasitelkiami ne vien kompiuteriai, sintezatoriai ir gyvoji elektronika, derinami su įprastais akustiniais garso šaltiniais (pavyzdžiui, balsu Mariaus Baranausko kompozicijoje arba fagotais Lino Paulauskio ir Ryčio Mažulio kūriniuose), bet ir kitokie, įvairūs ir netikėti „instrumentai“ – pavyzdžiui, 5,52 kg metaliniai svareliai (Arturo Bumšteino „Svorio perkėlimas“), oro skulptūros-burbulai (Justės Janulytės ir Dovydo Klimavičiaus „Kvėpuojanti muzika“) ar net gyvosios gamtos „artistai“ (Vytauto V. Jurgučio „Zoo Zoom“).

Vienu iš lietuviškos programos bendraautorių neabejotinai galima laikyti styginių kvartetą „Chordos“, šiemet švenčiantį kūrybinės veiklos dešimtmetį. „Jaunos muzikos“ festivalį pradės ir užbaigs „Chordos“ koncertai, kuriuose styginių akustika patirs įvairiausias elektronines metamorfozes. Atidarymo vakarą (balandžio 20 d.) skambės pasaulinė XX a. klasika (Steve’o Reicho „Different Trains“ ir George’o Crumbo „Black Angels“), o paskutinei festivalio dienai (balandžio 28 d.) rengiamos netikėčiausios lietuviškos premjeros-dedikacijos „Chordos“ kvartetui, taip pat – Šarūno Nako „Also sprach Balakauskas“ ir bendras Antano Jasenkos bei Antano Kučinsko projektas „Anapus Čiurlionio“.

Festivalį ŠMC erdvėse taip pat papildys Vladimiro Tarasovo instaliacija „Pirmoji upė“ (jos atidarymas – balandžio 27 d.), specialiai kurta „Jaunos muzikos“ savaitei. Baigiamąjį vakarą pratęs įdomiausių Lietuvos klubinės elektronikos kūrėjų vėlyvas koncertas „eFINE“ (balandžio 28 d.), masinantis stilių įvairove ir drąsiais eksperimentais.

Parengta pagal LKS inf.