Muzika

Festivalyje „Gaida“ – aktuali muzika

anonsai

iliustracija

Šešioliktą sykį aktualios muzikos festivalis „Gaida“ žada naujausios muzikos invaziją į kasdienišką girdimąją tikrovę. Intensyvi festivalio programa prasidės spalio 20 d. ir tęsis iki spalio 28 d., o po pauzės baigsis lapkričio 20 d., „Gaidos“ Post Scriptum įvykiu. Jau tapęs gyvybiškai svarbiu ir atviru visuomenei naujosios muzikos forumu, festivalis „Gaida“ žada rizikingą, bet neįtikėtinai įdomią programą.

Šių metų „Gaidos“ festivalis ypatingas: jame svečiuojasi žymusis Amerikos kompozitorius Steve’as Reichas, publikai suteikiama unikali galimybė išgirsti ansamblį „Steve Reich & Musicians“. Tai vienintelis ansamblio koncertas Rytų Europoje kompozitoriaus pasaulinio koncertinio turo, skirto jo 70-mečiui, metu.

Kompozitorius Mauricio Kagelis irgi trauks publiką, nes jis – viena ekscentriškiausių, išskirtinių XX a. antrosios pusės muzikinio pasaulio individualybių. Ne mažiau įdomus ir menininkas iš Kanados Jeanas-François Laporte’as, kurio specialiai sukonstruoti unikalūs muzikos instrumentai, arba tiesiog garso mašinos, intriguos ne tik skleidžiamais fantastiniais garsais, bet ir originalia išvaizda.

Bendros eksperimentinės elektroninės ir šiuolaikinės akademinės muzikos kūrėjų idėjos bus gvildenamos šių metų „Microwaves“ projekte. Kad skirtingos muzikos terpės turi nemažai bendrų sąlyčio taškų, galima buvo įsitikinti praėjusių metų „London Sinfonietta“ ir WARP menininkų bendro pasirodymo metu. Šiais metais pristatomame projekte garsi suomių elektroninės muzikos grupė „Pan Sonic“ ir italų instrumentinės muzikos ansamblis „Alter Ego“ pateikia specialiai sukurtus kūrinius pagal „Pan Sonic“ garsinę medžiagą, kurią „Pan Sonic“ dar sykį gyvai transformuos koncerto metu. Beje, dar vieną adekvačią skirtingų muzikos terpių jungtį savaip įgyvendina Antanas Jasenka savo naujajame kūrinyje simfoniniam orkestrui ir nešiojamam kompiuteriui.

2006 m. festivalyje „Gaida“ pateikiamos visiškai kitokios tarpdisciplininio meno renginių alternatyvos. Muzikos ir šokio sąveika Jeano-François Laporte’o ir Loretos Juodkaitės kūrinyje bus tokia glaudi, kad galiausiai muziką bus įmanoma stebėti, o šokį girdėti. Tuo tarpu Vytauto V. Jurgučio projektas „Time Line“ pavirs garso, plastinių kūno judesių, kinetinės scenografijos, šokėjų šviesolaidinių kostiumų, itin preciziškų lazerinių projekcijų ir skaitmeninio vaizdo visuma. Galiausiai muzikos ir kino jungtis „Cinemusica“ pristatys keturių lietuvių kompozitorių – Nomedos Valančiūtės, Šarūno Nako, Gintaro Sodeikos, Ramūno Motiekaičio – specialiai sukurtus originalius ir „gyvus“ garso takelius seniems lietuviškiems filmams. Tą patį vakarą savo sugebėjimus šioje srityje demonstruos prancūzų kompozitorius Yanas Mareszas: jo sukurta muzika akompanuos legendinio prancūzų režisieriaus René Clairo begarsiam 1923 m. filmui „Paryžius užmigo“. Šis sumanymas bus įgyvendintas bendradarbiaujant su garsiuoju Paryžiaus akustikos ir muzikos tyrimų institutu IRCAM.

Tarp visų šių technologinių ir urbanistinės vaizduotės sukurtų kūrinių festivalis „Gaida“ suteikia galimybę panirti į sakralinio garso bei susimąstymo atmosferą, sklindančią iš Rytų Europos kompozitorių Sofijos Gubaidulinos, Gijos Kančelio ir Algirdo Martinaičio opusų. Šią muziką festivalyje atliks Gidonas Kremeris ir „Kremerata Baltica“, Davidas Geringas ir kiti.

Žinoma, festivalis „Gaida“ toliau vykdo savo misiją, inspiruodamas naujas lietuvių autorių kūrybines idėjas ir skatindamas vertingų kūrinių atsiradimą. Šiemet „Gaidos“ festivalio užsakymu savo kompozicijas pristato patys aktyviausi, produktyviausi ir profesionaliausi lietuvių kompozitoriai: nuo jauniausios kartos kūrėjų Mariaus Baranausko ir Vytauto V. Jurgučio iki solidžių ir įtakingų autorių Osvaldo Balakausko, Broniaus Kutavičiaus ir Vytauto Laurušo.

„Gaidos“ festivalio garsai skamba ne tik specialiose, bet ir naujose bei netikėtose erdvėse, kurių pati įspūdingiausia – naujoji „Litexpo“ salė. Šioje salėje įvyks pirmasis festivalio koncertas, pateikiantis efektingų apimčių simfoninį skambesį, papildytą choro ir solistės balsų virpesiais. Be lietuviškų premjerų, koncerte išgirsime stulbinantį S. Reicho kūrinį „The Desert Music“. Dykumos vaizdinys dar kartą pasikartos paskutiniame simfoniniame „Gaidos“ koncerte ir suteiks festivaliui tikslingą racionalią formą. Progresyvaus avangardo kompozitoriaus Edgard’o Varèse’o kūrinį „Déserts“ festivalis „Gaida“ pristato kartu su legendinio menininko Billo Violos specialiai sukurtu videodarbu.

Užsienio ir lietuvių autorių premjeras „Gaidoje“ interpretuos ne tik didieji Lietuvos orkestrai, dirigentai bei solistai, bet ir žinomi kolektyvai iš Pietų Korėjos, Vokietijos, Prancūzijos, o prie entuziastingojo „Gaida Ensemble“ dirigento pulto vėl stos Danielis Gazonas iš Belgijos.

2005 m. festivalis „Gaida“ tapo prestižinių Europos šiuolaikinių muzikos festivalių asociacijos „Réseau Varèse“ nariu. Šiemet šios organizacijos nariai savo susitikimą nusprendė surengti Vilniuje: „Gaidos“ festivalio metu į jį atvyksta daugiau nei 20 žymiausių Europos festivalių meno vadovų. Kai kurie iš jų dalyvaus ir viešoje diskusijoje „Naujosios muzikos festivaliai ir XXI a. iššūkiai“.

„Gaidos“ inf.