Dailė

Laiko ženklai

Paroda galerijoje "Akademija"

Jonė Žvibaitė

iliustracija
Kajsa Haglund (Švedija). "Vaisingas objektas"

VDA galerijoje "Akademija" buvo apsistojusi paroda "Laiko ženklai", toliau ši paroda keliaus ir trumpam apsistos Klaipėdos parodų rūmuose.

"Laiko ženklų" idėją remia Švedijos Upsalos miesto kultūros fondas, palaikydamas kelių aktyvių miesto menininkų idėją sukurti parodinį judėjimą, į kurį galima įtraukti viso pasaulio menininkus, neskirstant jų į jokius regionus. Menininkai, inicijavę judėjimą "Laiko ženklai", ignoruoja sienas ir bet kokį daugiakultūrinį nesusikalbėjimą. Jie paprasčiausiai siūlo elektroninį tinklalapį, kur kiekvienas menininkas, nesvarbu, iš kokios šalies ar žemyno, gali užsiregistruoti ir dalyvauti jų parodinėje veikloje. Jokių estetinių atrankų, jokių apribojimų.

Gal ir gera idėja, bet kaip vizualinė kokybė?

Eksponuoti įvairialypiai darbai. Tai buvo ir socialiai aktualūs, konceptualūs švedės Kajsos Haglund "Parduodami inkstai", padabinti biurgeriškais aksesuarais. Tai tiesiog objektai – inkstų muliažai iš balto ir juodo šokolado, "papildyti" tai šveicariškų laikrodžių užpildu, tai vieliniais spygliais, tai dar kuriais ne kuriais aksesuarais. Kažin, ar Lietuvoje pardavinėjami inkstai?

Į keliaujančią kolekciją pakliuvo ir tapytojo iš Mozambiko Valdemaro Morciano darbai. Tai iš tiesų afrikietiška tapyba, nors ir neišsiskirianti ypatingu koloritu, bet tikrai specifinė – spalvų dermėmis bei ritmingu, vibruojančiu potėpiu.

Japonė šioje ekspozicijoje atstovauja "dzeniškajam" minimalizmui. Mažoje drobelėje Shoko Miki sugeba apgyvendinti ne tik abstrahuotas žemės spalvas, bet ir žemiškąsias materijas: gruntą bei smėlį.

Kinės Jin Jiang tapybinės sąvokos mus nukelia į akvarelinį efemerišką pasaulį – gana subtili minimalistinė abstrakcija.

Minimalistines abstrakcijas keičia švediškas fotonatūralizmas – grafitiniai Stinos Wollter piešiniai – sustabdytos fotonovelės su iškalbingais pavadinimais.

Ir tikrai pribloškiantys savo didumu ir naivumu švediškų briedžių portretai – grandioziniai Astrid Backstrom gobelenai. Briedžius mes geriausiai pažįstame iš skandinaviškų megztinių raštų, – štai ir autoironiški, švediški briedžių paveikslai: šokantys, bėgantys, kažko pasiilgę briedžiai.

Šalia briedžių visai jau nestebina japoniški Yoshiko Khinose "Sumie" grafikos pavyzdžiai, pakankamai elegantiški, ne tokie tiesmukai atviri, tiesiog kaligrafiški ir paprasti.

Kolega iš Jungtinių Amerikos Valstijų propaguoja kasdienybės fiksavimo, reikšmingų pėdsakų meną. Franko Watsono fotografijos tuo ir žavingos, kad nesureikšminama būtis, o tiesiog džiaugiamasi kiekviena pastebėta būties detale, pėdsaku ar nereikšmingu daiktu, kuris bet kada gali pavirsti į simbolį.

Šioje parodoje nėra jokios konceptualios skirtingus menininkus surišančios idėjos, tiesiog yra noras bendrauti, kad ir gerai nemokant susišnekėti viena ar kita kalba. Svarbu ką nors labai norėti pasakyti gimtąja kalba, tada tikimasi, kad visi, nesvarbu, kurioje pasaulio dalyje, viską supras... Šiame "Laiko ženklų" projekte dalyvauja ir Lietuvos menininkai. Jei norite prisijungti, siųskite prašymus : [email protected].