Muzika

Su Venecijos leitmotyvu

anonsai

Birželio 17 ir 19 d. Nacionalinėje filharmonijoje vyksiančius Vilniaus festivalio koncertus simboliškai sieja savitas Venecijos leitmotyvas. Pirmajame skambės festivalio užsakymu kompozitoriaus Šarūno Nako sukurtas kūrinys "Sapnų Venecija, ugninis meilės uraganas", antrajame – Venecijoje gimusio kompozitoriaus Antonio Vivaldi muzika. Tačiau abu koncertai žada skirtingus muzikinės visumos potyrius.

"Įspūdžių ir jausmų Venecija, 118 salų archipelagas su Šv. Morkaus katedros galaktika, ezoterinis Vakarų civilizacijos rezervatas. Marco Polo ir Casanovos tėvynė, Claudio Monteverdi ir Antonio Vivaldi tarnybos vieta, XX amžiaus meno favoritų populiari kapavietė. Sapnuoju Veneciją tarsi apsvaigęs, be laiko ribų, išsidriekusią amžinybėje, inkrustuotą istorijomis ir architektūra, gondolininkų šūksniais ir jūros vėjais. Bokštai, aikštės, įlankos, kanalai, rūmai, balkonai, tiltai, arkos – viskas joje persimaišę ir perkimšta turistų, persmelkta vandens ir grapos kvapo, moterų juoko ir visokiausių plaukiojančių objektų..." – tokią naujojo kūrinio pradžios viziją pateikia autorius Šarūnas Nakas. Nuosaikių grynosios muzikos idėjų besikratąs kompozitorius ir šį kartą imasi to, kas jam rūpi gerokai labiau nei "sausas muzikinių struktūrų krapštymas" – to, kas susiję su ideologiniais pranešimais, antropologija ir "mistiniais" sąmonės klodais.

Smuikui, sopranui, bosui, dviem aktoriams ir kameriniam orkestrui kurtoje "Sapnų Venecijoje" naudojami F. Petrarcos, G. Boccaccio, Ch. de Baudelaire’o, M. de Sade’o ir paties Š. Nako tekstai. Gal "mistikai" sustiprinti, o gal jai paneigti "Sapnų Venecijai" kuriama speciali videoprojekcija (D. Liškevičius). Vilioja? Ar "Sapnų Venecija" užvaldys klausytojus, kaip Venecija užvaldo Š. Naką, suprasime tik kūriniui nuskambėjus. Juk – pasaulinė premjera! Ją atliks Vilniaus festivalio orkestras, smuikininkė Ingrida Armonaitė, dainininkai Irena Zelenkauskaitė ir Ignas Misiūra bei aktoriai Aldona Bendoriūtė ir Sakalas Uždavinys. Diriguos pats autorius.

Be Š. Nako kūrinio, birželio 17 d. Vilniaus festivalio orkestro koncerte skambės J.S. Bacho "Brandenburgo koncertas" G-dur, Nr. 3, BWV 1048 (K. Pendereckio kadencija), ir W.A. Mozarto Koncertas smuikui ir orkestrui Nr. 3, G-dur, KV 216. Pastarojo kūrinio solo partiją grieš garsi smuiko ir alto virtuozė Isabelle van Keulen – viena charizmatiškiausių savo kartos muzikių.

Nuo Venecijos leitmotyvo į platesnį itališką kontekstą panardins birželio 19 d. koncerte griešiantis Milano "La Scala" orkestro styginių ansamblis ("Archi della Scala") ir solistas fleitininkas Massimo Merecelli. Italai atliks savo tėvynainių – T.G. Albinoni, A. Vivaldi ir P.A. Locatelli – kūrinių programą. Galime tikėtis tikrai itališkos muzikos interpretacijos, juk apie solistą "American Record Guide" rašė: "Fleitistas Massimo Mercelli groja šiltai, grakščiai, atvirai – itališkai, kaip dainuojama belcanto...". Žymus fleitos virtuozas, prestižinių tarptautinių konkursų nugalėtojas daug koncertuoja ir solo, ir su garsiais užsienio kolektyvais, vienas jų – būtent "Archi della Scala".