Muzika

Iš choreografo lagamino

Pokalbis su baletmeisteriu Jurijumi Smoriginu

iliustracija

Įkopęs į šeštą dešimtį nenurimai. Regis, ką tik Nacionaliniame operos ir baleto teatre matėme Tavo benefisą, o Tu jau spėjai pastatyti naują baletą, ir net ne Vilniuje, o Maskvoje. Koks tai baletas? Kas jo atlikėjai?

Turiu Tamstą pataisyti – prieš išvykdamas į Maskvą pradėjau kurti "Spenglą Ūlą" Lietuvoje. Tai – kompozitoriaus Osvaldo Balakausko kūrinys. "Spengla Ūla" parūpo dar tais laikais, kai mano šukuosena buvo kur kas vešlesnė... Jau tada svajojau pamatyti jos choreografinį veidą.

Na, o Maskvoje Mariaus Liepos fondo pakviestas pastačiau baletą "Tamar" gruzinų legendos motyvais. Premjera įvyko Kremliaus koncertų salėje, spektaklį stebėjo 5000 žiūrovų.

Priminkime skaitytojams, kad šis vienaveiksmis baletas pagal Milijaus Balakirevo to paties pavadinimo simfoninę poemą pirmą kartą buvo pastatytas 1912 metais. Impresarijaus Sergejaus Diagilevo užsakymu rusų sezonams Paryžiuje jį sukūrė choreografas Michailas Fokinas, kostiumai ir dekoracijos – Levo Baksto. Premjeroje šoko Tamara Karsavina ir Adolfas Bolmas. O 1918 metais Maskvos Akvariumo sodo teatre baletą "Tamar" pastatė baletmeisteris Aleksandras Gorskis. Kas šoko pagrindinius vaidmenis Tavo balete "Tamar"?

Pagrindiniai atlikėjai – Peterburgo Marijos teatro solistai Irma Nioradzė ir Ilja Kuznecovas.

O kaip yra su "Spengla Ūla"?

Kai grįžau, pabaigiau ir ją. Premjera įvyko modernaus šokio festivalyje "Alytus 2006".

Vilniečiai dažnai regi Anželikos Cholinos šokio spektaklių pastatymų premjeras. Atrodo, lyg būtumėte pasidaliję teritorijas. Gal iš tikrųjų dviem Vilniuje jau per ankšta?

Būsiu nekuklus. Vilniečiams pasisekė, kad jų mieste gyvena tokie du užsispyrę ir nepailstantys choreografai. Yra kur akis paganyti; galima pasirinkti šokio kūrinius pagal savo skonį. Kiek žinau, tik Lietuva iš Baltijos šalių gali pasigirti tuo, kad, be Nacionalinio operos ir baleto teatro, valstybėje gyvuoja du nevalstybiniai šokio teatrai, kurių ir repertuaras skirtingas, ir choreografinė kalba nepanaši.

Ar galime daryti nekuklią išvadą, kad šokio menas Lietuvoje populiarus?

Ne. Taip nėra. Krepšinis užima pirmą vietą!

O jei apie meną?

Opera ir drama pirmauja. Nors... Per pastaruosius dešimt metų pasauliniuose baleto konkursuose lietuvaitės dažnai dominuoja – laimi prizines vietas. Gaila, kad laimėjimai nepakankamai įvertinti – nepopuliaru...

Mūsų žanras gyvuoja jį propaguojančiųjų entuziazmo dėka. Nepasakytum, kad nesulaukiame atlygio. Kad ir šis mano atvejis, kai mažos šalies baletmeisteris pakviečiamas dirbti šokio mekoje – Maskvoje.

Vasarą Klaipėdoje vyksiančiame festivalyje matysime dar vieną Tavo premjerą.

Taip, tai bus antroji ,"Spenglos Ūlos" gimimo diena. Klaipėdos muzikos festivalis jau seniai nusipelnė pagarbos: jo projektai įdomūs, intelektualūs. Didžiuojuosi, kad man buvo suteiktas geriausio 2000 m. choreografo vardas už kūrybą uostamiesčio teatre. Gavęs pakvietimą dalyvauti festivalyje, nutariau jame parodyti vieną iš naujausių spektaklių "Sulamitą" ir naujutėlę, premjerinę "Spenglą Ūlą".

Apie ką toliau svajoji? Ką ketini kurti artimiausiu metu?

Mano gyvenimo kredo – nepasiduok ir neparsiduok! Stengiuosi tai priminti sau kiekvieną rytą... Nors kartais tie principai labai apsunkina gyvenimą. Šiuo metu kraunuosi lagaminą. Ruošiuosi važiuoti į Maskvą. Didžiojo teatro baleto salėse repetuosiu M. Ravelio "Bolero". Šį projektą kursiu specialiai įžymiai latvių kilmės Rusijos balerinai Ilzei Liepai. Tikslas – pagerbti Didžiojo teatro primarijaus Mariaus Liepos atminimą. Iškilmės įvyks liepos 25 d. Latvijos nacionalinio operos ir baleto teatro scenoje, o antroji premjera – rudenį Maskvoje, toje pačioje Kremliaus koncertų salėje.

O Lietuvoje?

Grįžęs į Lietuvą kartu su Klaipėdos muzikinio teatro baleto trupe festivaliui restauruosiu savo M. Ravelio "Bolero" ir kursiu naują R. Ščedrino–G. Bizet šokio spektaklį "Karmen". Pagrindinius vaidmenis atliks Inga Briaskalovaitė ir Martynas Rimeikis. Na, o choreografinių projektų teatro "Vilniaus baletas" laukia "Idiotas" – mano naujausias darbas.

Kada kviesi į premjerą?

Premjera turėtų įvykti ateinančio teatrinio sezono gruodžio mėnesį. Pagrindinį Nastasijos Filipovnos vaidmenį atliks Eglė Špokaitė. Po Naujųjų metų gims "Čio Čio san" su Miki Hamanaka ir Aurimu Paulausku. Pastarojo šokėjo talentą itin gerbiu ir vertinu. Na, o kur dar gyvenimo siurprizai? Manau, bus ir neplanuotų projektų... Svarbūs man ir Vilniaus kolegijos menų fakulteto studentai. Nuo naujų mokslo metų fakultete ruošime šokėjus-aktorius pramogų pasauliui.

Kalbėjosi Marius Kraptavičius