Dailė Tyli keramikaGražinos Degutytės-Švažienės paroda Verkių rūmuoseAistė Virbickaitė
Šiuo metu Verkių rūmų salėse vyksta keramikės Gražinos Degutytės-Švažienės personalinė paroda. Eksponuojami darbai daugiausia dekoratyviniai pano. Ilgą laiką keramikos srityje dirbanti, o ir VDA studentus to mokanti menininkė lieka ištikima savo stiliui. Tai modernistiniai darbai, prie kurių nesunku būtų prisegti šablonišką apibūdinimą "moteriški". Nors, geriau pagalvojus, šiuos darbus galima būtų pavadinti "labai lietuviškais" turint galvoje taikomosios dekoratyvinės dailės tradiciją Lietuvoje. Keramikė šios tradicijos laikosi nuoširdžiai ir natūraliai. Panašu, kad jaunatviški, įžūlūs, rizikingi projektai jos netraukia negalėčiau pasakyti, kad tai yra blogai. Imponuoja menininkės buvimas savimi, nuoseklus ir kantrus temų plėtojimas, technikos puoselėjimas. Rezultatas darbai, be jokios abejonės, sukurti vieno autoriaus, nekrypstančio į kraštutinumus ar iššaukiančią plastiką. Pastelinė emalio spalvų paletė, kartkartėmis koloristinį lyriškumą paįvairinant ryškesniu akcentu. Minkštas reljefas ir faktūra, harmoningai deranti su koloritu. Darbų tematika taip pat tradicinė, labai pamėgta Lietuvos keramikų. Tai gamtos ir architektūros motyvai, vietomis įgaunantys abstrakčias formas, šiek tiek rytietiškų elementų ir kasdienio gyvenimo detalės. Gyvenimas Gražinos Švažienės keramikoje jaukus ir gražus. Arbatos gėrimas dviese, mašinos žibintų šviesų atspindžiai ant pakelės medžių, nerūpestinga žuvų ramybė, galų gale keisti ženklai, savita kalba pasakojantys savas istorijas. Į abstrakčias formas pereinantys ženklai, kartais įgaunantys ekspresyvią išraišką, sukuria vientisą autorės kūrybos nuotaiką. Tiesa, šią harmoniją kiek apardo išorinės sąlygos, konkrečiau, ekspozicijai pasirinkta vieta: Verkių rūmų patalpos. Ryškūs tapetai (ką jau kalbėti apie lubų lipdinius), dažnai perrėkiantys pačius darbus, labai prastas apšvietimas trukdo ramiai pabendrauti su kūriniais. O dirbančiam žmogui šią parodą pamatyti apskritai nelengva, nes ji atidaryta tik darbo dienomis iki pusės penkių, o tai reiškia, kad į Verkius reikia lėkti nebent per pietų pertrauką... Šiuolaikiniam žmogui, pas kurį menas vis dažniau "ateina" pats (miestų aikštėse, gatvėse, troleibusuose, stotyje ir t.t.), tai išties nemenkas iššūkis, kurį priimti ryšis nedaugelis. Panašu, kad gera puikios menininkės paroda taip ir liks tik straipsniuose ir oficialiuose paminėjimuose. Tikiuosi, klystu... |