Muzika

Onutės Narbutaitės autoriniame vakare – premjera

anonsai

iliustracija
Onutė Narbutaitė

Birželio 12 d. 19 val. kompozitorės Onutės Narbutaitės jubiliejaus proga Vilniaus rotušėje Šv. Kristoforo kamerinis orkestras ir Lietuvos kompozitorių sąjunga kviečia į autorinį kompozitorės vakarą, kuriame skambės ne tik puikiai žinomi kūriniai styginių orkestrui ir vokaliniai kameriniai opusai, bet ir premjera – naujas kūrinys mecosopranui ir violončelei "Pas de deux" (2006, Jacues’o Préverto žodž.), kurio idėją, pasak kompozitorės, pasiūlė violončelininkas Mindaugas Bačkus.

Onutė Narbutaitė yra viena įdomiausių Lietuvos kompozitorių, Nacionalinės premijos laureatė, mėgstama publikos, jos kūrybą palankiai vertina ir kritika, ir kolegos. Kompozitorė yra pelniusi tarptautinį pripažinimą, jos muzika nuolat sulaukia didelio dėmesio Lietuvos ir užsienio spaudoje, kiekvieno jos opuso premjera yra nekantriai laukiama ir vėliau išsamiai aptariama. Pasak vieno žymiausių Amerikos muzikologų Richardo Taruskino, Narbutaitės muzika yra "lėta, mąsli, žavingai lyriška ir paliekanti tiesiog neišdildomą įspūdį", muzikologas atkreipia dėmesį į "smulkių štrichų prisodrintas", "puikiai orkestruotas" Onutės Narbutaitės faktūras, "į ilgalaikį sąstingį panardinančią nuotaiką" ir drąsiai reziumuoja, kad tai galėtų būti puikus ateities muzikos receptas.

Autorinio vakaro metu Šv. Kristoforo kamerinis orkestras, vadovaujamas Donato Katkaus, grieš "auksinį" muzikos kameriniam orkestrui repertuarą: "Metabole" (1992), sukurtą Šlėzvigo-Holšteino muzikos festivalio užsakymu, "Opus lugubre" (1991), parašytą po tragiškų sausio 13-osios įvykių, "Sinfonia col triangolo", Ostrobotnijos kamerinio orkestro užsakytą, įrašytą ir populiarintą kūrinį. Visi šie detaliai "graviruoti" kūriniai – kietas riešutėlis bet kuriam orkestrui.

Vakaro programoje taip pat skambės gana retai atliekama kamerinė vokalinė Onutės Narbutaitės kūryba: "Epitafija" (1993, žodž. Rainerio Maria Rilkes) keturių balsų ansambliui, 2 fleitoms ir klavesinui, "Gesang" trims balsams, obojui ir vargonams (1997, žodž. Rainerio Maria Rilkes), "Vinco Mykolaičio Putino eilėraštis" fortepijonui ir sopranui (1990) bei naujasis opusas mecosopranui ir violončelei "Pas de deux". Visiems šiems kūriniams atlikti pasitelkiami subtilūs, netrafaretiniai balsai – Edita Bagdonaitė (sopranas), Nora Petročenko (mecosopranas), Mindaugas Zimkus (tenoras), Ignas Misiūra (bosas), taip pat daugybė puikių instrumentininkų.

Kompozitorės gerbėjams šis vakaras taps puikia ir ilgai laukta dovana, o retai besiklausantiems naujos muzikos jis gali pavirsti tikru atradimu: pasak žinomo lenkų muzikos kritiko, lietuvių muzikos bičiulio Andrzejaus Chłopeckio, "Onutės Narbutaitės muzika nepaprasta jėga spinduliuoja "natūralų" grožį, taip pat imponuoja racionaliu menu. (…) Onutės Narbutaitės muzikoje intriguoja ir žavi ypatingas ir asmeniškas tonas, individuali ir savarankiška grožio idioma. Jos muzikoje juntamas universalus europietiškas gestas, ši garsų kalba nėra hermetiškas, pašaliniams nesuvokiamas dialektas. (…) Jautriai ir meistriškai išreikšta Onutės Narbutaitės muzikos žinia yra viena gražiausių tarp tų, kurias šiandien gauna nauja muzika iš jos kartos kūrėjų…"

Šv. Kristoforo kamerinio orkestro ir LMILC inf.