Kinas

Ateities kinas prasideda Kanuose

Trečiadienį bus atidarytas 59-asis tarptautinis Kanų festivalis

iliustracija
"Da Vinčio kodas"

Gegužės 17 d. iškilmingai bus atidarytas 59-asis tarptautinis Kanų kino festivalis. Atidarymo ceremonijai vadovaus prancūzų aktorius Vincent’as Casselis. Ji baigsis pasauline Rono Howardo filmo "Da Vinčio kodas" premjera. Konkursinius filmus vertins žiuri, kuriai vadovauja kinų režisierius Wong Kar Wai. Žiuri sudėtyje daug garsių vardų – aktoriai Monica Belluci (Italija), Helena Bonham Carter (D. Britanija), Zhang Ziyi (Kinija), Samuelis L. Jacksonas (JAV), režisieriai Lucrecia Martel (Argentina), Patrice’as Leconte’as (Prancūzija), palestinietis Elia Suleimanas , britų aktorius ir režisierius Timas Rothas. Oficialioje festivalio programoje "Ypatingas žvilgsnis" bus parodytas Kristijono Vildžiūno filmas "Aš esi tu". Kanų peržiūrose dalyvaus filmo kūrėjai. Kino mugėje "Baltic Films" stende bus pristatyti naujausi lietuviški filmai. Kino istorijai skirtoje festivalio programos dalyje bus pagerbta aktorė Joanna Shimkus – lietuvių kilmės kanadietė, garsaus juodaodžio aktoriaus Sidney Poitier našlė. Ta proga bus parodytas kadaise ir Lietuvoje labai populiarus Robert’o Enrico filmas "Nuotykių ieškotojai", kuriame aktorė kartu su Alainu Delonu ir Lino Ventura sukūrė pagrindinius vaidmenis. Shimkus dalyvaus filmo peržiūroje, lydima Enrico šeimos narių. Oficialią Kanų kino festivalio programą sudaro konkursas, "Ypatingas žvilgsnis" ir ne konkurse rodomi filmai, "Cinéfondation" sekcijoje rodomos konkursinės trumpo metražo ir kino mokyklose sukurtų filmų programos. "Cannes Classics" programą sudaro kino paveldo filmai. Sutrumpintai pateikiame festivalio tinklalapyje išspausdintus rengėjų atsakymus į dažniausius žiniasklaidos klausimus, paaiškinančius filmų atrankos principus ir komentuojančius festivalio programą.

Kokiais kriterijais naudojatės atrinkdami filmus Kanams?

Tai pats svarbiausias klausimas… atsakymą sunku suformuluoti. Kanai niekad neatsisako savo principų, tad ir atrankos filosofija išlieka tokia pat: siekiame atskleisti autorinio kino vertę, ieškoti ypatingų balsų skirtingose kultūrose, vertingos režisūros, kino, suvokiamo kaip menas, rodome filmus, kurie plėstų pasaulio pažinimą. Prie to dar reikėtų pridėti kino ir jo žiūrovų situaciją, galingą žurnalistų ir profesionalų dalyvavimą. Galų gale Kanų festivalis – tai alchemija, kai susilieja autorinis kinas, žvaigždžių spindesys, mugė ir spauda.

Tačiau rodomų filmų skaičius nedidėja?

Ne. Tai, kad pasaulyje sukuriama vis daugiau filmų, negarantuoja jų kokybės gerėjimo. Bet kokiu atveju tai nelemia festivalio sekcijų didinimo. Priešingai, mes stengiamės pristatyti griežtai atrinktus filmus ir taip pabrėžti jų kokybę. Kanai niekad nerodys trijų šimtų filmų. Oficialioje programoje – penkiasdešimt filmų. Tačiau didelę dalį pasaulinės produkcijos galima pamatyti mugėje. Atrinktų filmų skaičius nesikeičia, o konkursas visada trunka dešimt dienų. 2006 m. oficialioje Kanų programoje bus parodyti 55 filmai iš 30 šalių. Iš viso įvyks 48 pasaulinės premjeros. Šis skaičius liudija Kanų festivalio siekį rodyti visiškai naujus filmus. Konkurse bus parodyta 20 pilno metražo filmų iš 13 šalių.

2005 m. festivalyje dalyvavo ne vienas anksčiau Kanuose premijuotas kūrėjas – "Auksinė palmės šakelė" atiteko broliams Dardenne’ams, Didysis žiuri prizas – Jimui Jarmuschui, prizas už režisūrą – Michaeliui Haneke’i. Ar taip gali atsitikti ir šiemet?

Kanų festivalis – privilegijuota vieta, nes didieji autoriai čia pristato savo naujus filmus. Šiemet festivalyje vėl dalyvaus Nanni Moretti (2001 m. "Auksinė palmės šakelė" už filmą "Sūnaus kambarys"), jis grįžta su naujausiu filmu "Kaimanas", Aki Kaurismäki (2002 m. Didysis žiuri prizas už filmą "Žmogus be praeities") parodys "Priemiesčio šviesas", Pedro Almodovaras (1999 m. prizas už režisūrą filmui "Viskas apie mano mamą") sugrįžta su filmu "Volver", tačiau yra ir daug naujų vardų… Kelerius pastaruosius metus siekiame vis plačiau atverti langus ir duris ir įleisti daugiau šiuolaikinės kūrybos, nedvejodami peržengiame tarptautiniam kino festivaliui įprastas ribas. Bandome tas ribas brėžti iš naujo. Kartu su Gilles’iu Jacobu norime rodyti žanrinį kiną, animaciją, dokumentinius filmus – visumą, atitinkančią tikrąją šiuolaikinio kino situaciją, tai, kas traukia kritikos dėmesį ir domina šių dienų žiūrovus.

Kaip apibūdinti 2006-uosius?

2006-ųjų filmams geriausiai tiktų apibūdinimas "atsinaujinimo metai". Konkurse galima išskirti tris filmų grupes. Pirmiausia tai garsių, pripažintų kinematografininkų filmai – Nanni Moretti, Pedro Almodovaro, Aki Kaurismäki, Keno Loacho, prie tokių priskirtini ir Bruno Dumont’as, Nicole Garcia, kurie konkurse rodys filmus jau antrą kartą. Kitą grupę galima pavadinti "ateinančia karta". Tai – Sofia Coppola, Paolo Sorrentino, Rachidas Boucharebas, Alejandro Gonzales-Inarritu, Lou Ye, Richardas Linklateris ar prancūzas Xavier Giannoli. Galiausiai trečiai grupei priskirtini kinematografininkai, pasiūlę originalius filmus, jų dalyvavimas konkurse turės ypatingą atgarsį. Tai meksikietis Guillermo del Toro, amerikietis Richardas Kelly. Pastarasis – jauniausias konkurso dalyvis, jam dar nėra trisdešimties. Programa "Ypatingas žvilgsnis", kurią sudaro iš principo kitokie filmai, taip pat apima žinomus vardus ir jaunus kinematografininkus.

Ar šių dienų kine svarbią vietą užima naujų talentų atradimas?

Taip, tai svarbu, tačiau tai – ne vienintelis tikslas. Visai nesame apsėsti manijos atradinėti, stengiamės rodyti pripažintus menininkus ir jų kūrybos tęstinumą. Vengiame pigių reklaminių efektų, nes jie gali būti pavojingi: Kanų publika yra kino žinovai, tačiau net jei jie ir mėgsta būti nustebinti naujų vardų, pirmiausia jiems būdingas reiklumas. Beje, kai kurių režisierių dalyvavimas yra ne vienerius metus trunkančio direkcijos darbo su jaunais autoriais rezultatas. Konkurse jūs pamatysite girdėtas pavardes, šie režisieriai jau buvo pristatyti festivalyje kaip "jauni autoriai".

Pavyzdžiui?

Pavyzdžiui, rumunė Catalin Mitulescu arba prancūzas Xavier Giannoli kadaise jau yra gavę "Auksines palmės šakeles" už trumpo metražo filmus. Pradeda ryškėti skirtingas festivalio sekcijas siejantys ryšiai. Taip norime pabrėžti, kad didelis tarptautinis kino festivalis neturi tenkintis vien filmų rodymu. Reikia ieškoti naujų kelių, propaguoti autorius arba šalis, kurti naujus ryšius tarp kūrėjų ir prodiuserių. Festivalis turi plėsti savo veiklą. Būtent to siekė Gille’is Jacobas, 1978 m. įkurdamas "Auksinės kameros" prizą jauniems kūrėjams, o po dvidešimties metų – ir "Cinéfondation".

iliustracija
"Aš esi tu"

Ar šis darbas jau davė vaisių?

Be abejo. Beje, Kanai – ne vienintelis tai praktikuojantis festivalis, nes ir Roterdame, San Sebastiane ar Pietų Korėjos Pusano festivaliuose taip pat rengiamos scenarijų rašymo kūrybinės dirbtuvės, remiama filmų gamyba, vyksta filmų sumanymų mugės.

Atrankai siūlomų filmų skaičius vis auga. Ar ėmėtės papildomų priemonių?

Taip, mes įkūrėme trečią atrankos komitetą Paryžiuje, kad galėtume aprėpti filmų visumą, nes dviejų veikiančių komitetų (užsienio ir prancūzų filmų) jau nepakanka. Kanų festivalis plečia savo ryšius su atstovais visame pasaulyje. Atranka – pirmiausia kolektyvinis darbas ir atsakomybė, tad filmų peržiūras lydi diskusijos ir pasikeitimas nuomonėmis. Tikimės, kad tas diskusijas pratęs festivalio dalyviai.

Grįžkime prie oficialiosios programos. Nustebino stiprus Europos dalyvavimas…

Europa išlieka didžiuoju kino žemynu. Jau keleri metai jaučiame stiprų vėjo dvelkimą iš Rytų. Tai paliudija 2006 m. atranka – vėl dalyvauja Lenkija, Vengrija, Rumunija, Lietuva. Prisiminkime, kad rumunų režisieriaus Cristi Puiu filmas "Pono Lazaresku mirtis" pernai buvo apdovanotas "Ypatingo žvilgsnio" prizu. Šioje programoje šiemet pamatysime filmų iš Škotijos, Norvegijos, Italijos, Ispanijos. Kartu su konkurse pristatomais meistrais (Almodovaru, Moretti, Kaurismäki, Loachu) Europa primins (jei kam nors to reikia), kad ji turi didelį kiną.

Ar Azijos kinas patvirtins savo svarbą?

Jau daug pasakyta apie pastaraisiais metais rodytų Azijos filmų fundamentalų indėlį. Nebeliko nė vieno didelio festivalio, kuriame nebūtų rodomi filmai iš Azijos. Festivalyje gausėja ir iš ten atvykstančių profesionalų. 2006 m. kinų filmai bus rodomi konkurse, nekonkursinėje programoje ir "Ypatingame žvilgsnyje". Kanai nuolat skiria ypač daug dėmesio šio žemyno kinui – nuo Indijos iki Kinijos. Ir jo menininkams: Wong Kar Wai pasirinktas žiuri pirmininku.

Paminėjote kartų kaitą. Regis, tai ypač tinka amerikiečių kinui…

Taip. Richardas Linklateris, Richardas Kelly ir Sofia Coppola konkurse pristatomi pirmą kartą. Beje, Sofia Coppola jau ne pirmi metai yra Kanų kino peizažo dalis.

Kaip galima apibūdinti atrinktus filmus temų ir siužetų požiūriu?

Kitoks naujos kartos žvilgsnis, filmai apie meilę, žanriniai filmai, Europos išnirimas į paviršių… Dar niekad kinas nebandė taip visiškai atspindėti pasaulio ir jo kraštutinumų. Šia prasme 2006 m. Kanų kino festivalis siekia parodyti politinių ir socialinių pasaulio judėjimų padarinius (kartu su vėl į paviršių išnyrančiu naujuoju Europos kinu ir ypač su buvusio Rytų bloko šalių filmais) ir pristatyti didžiuosius mūsų planetos ateities klausimus.

Ar yra temų, kurios sietų visus 2006 m. atrinktus filmus?

Taip, pirmiausia tai istorija ir jos politinės perspektyvos. Rachidas Boucharebas filme "Vietiniai" atkuria kolonijinę prancūzų praeitį, norėdamas suprasti dabartį. Lenkas Sławomiras Fabickis ("Atgauta") ir rumunė Catalin Mitulescu ("Kelias į pasaulio pabaigą") savo pirmuosiuose tiesiogiai iš Rytų Europos kino tradicijos išaugusiuose filmuose kalba apie socialinius skaudulius. Socialinės problemos ir istorija įkvėpė Keno Loacho filmą "Vėjas, siūbuojantis miežius". Sofia Coppola filme "Marija Antuanetė" pabandė sujungti didžiąją istoriją ir intymius jaunos karalienės išgyvenimus. Menas visada yra politika, apie tai jau nebediskutuojama. Nanni Moretti filmas "Kaimanas" kalba apie Italiją, Berlusconį ir kiną, Richardo Linklaterio "Greitas maistas" – apie nelegalių imigrantų iš Meksikos išnaudojimą. Pagaliau Bruno Dumont’o filmas "Flandres" – tai jaudinantis pasakojimas apie paprastą žmogų, akis į akį susidūrusį su karu, kuris gali būti ir karas Irake. Kartu tai ir priminimas apie šių dienų barbarybę.

Kita aktuali tendencija – tam tikras sugrįžimas prie žanro, tapęs pretekstu pasikalbėti apie mūsų visuomenių ateitį. Šia proga festivalis atveria duris naujai angažuotų kūrėjų kartai. Tai ir Richardo Kelly "Pietų pasakos" – muzikinis, poetiškas ir politinis pasakojimas apie JAV ateitį, ir Guillermo Del Toro "Pano labirintas" – oniriškas ir fantastiškas meksikiečių filmas apie vaiko akimis pamatytą pilietinį karą, ir labai moderni bei laisva "Marija Antuanetė", ir Alejandro Gonzalez-Inarritu "Babelis", sujungęs daugybę istorijų apie šiuolaikinio pasaulio būseną.

Šias dvi tendencijas paryškins visų laikų personažų likimai ir gražios meilės istorijos. Pedro Almodovaras filme "Volvel" nukelia į bendruomenę, kurioje dominuoja moterys ir kurioje gimsta kerštas, filme "Kai aš buvau dainininkas" Xavier Giannoli tyrinėja didžiųjų pobūvių pasaulį. Šeimos narių nesugebėjimas būti kartu – dar viena amžina tema, kuri iškyla kino Lou Ye filme "Vasaros meilė" ir turko Nuri Bilge Ceylano "Nuotaikose".

Kuo išsiskirs "Ypatingo žvilgsnio" programa?

2006 m. ją sudaro 22 filmai iš 20 šalių, septyni iš jų – debiutai. Šios sekcijos lygį apibūdina kinematografininkai ir jų atstovaujamos šalys. Per daugelį metų "Ypatingas žvilgsnis" iš tikrųjų tapo konkurso alternatyva. Jauniems kinematografininkams tai yra pirma galimybė tapti oficialios programos dalimi. Pripažintiems menininkams – galimybė parodyti savo filmą visiškai kitokiomis nei konkurse sąlygomis.

Kokių žvaigždžių tikisi sulaukti festivalis?

Pirmiausia tai atidarymo filmo žvaigždės Tomas Hanksas, Audrey Tautou, Jeanas Reno, Jeanas-Pierre’as Marielle’is. Taip pat žada atvykti Penélope Cruz, Carmen Maura, Kirsten Dunst, Judy Davis, Asia Argento, Marianne Faithfull, Steve’as Cooganas, Michele Placido, Cate Blanchett, Gaelis Garcķa Bernalis, Ethanas Hawke’as, Sarah Michelle Gellar, Sergi Lópezas, Gérard’as Depardieu, Fanny Ardant, Bruce’as Willisas, Nickas Nolte, Juliette Binoche, Willemas Dafoe, Gena Rowlands, Halle Berry, Ianas McKellenas, Nanni Moretti ir daugybė kitų.

Parengė Kora Ročkienė