Dailė

Maestro knyga

iliustracija
Eugenijus Antanas Cukermanas. "Korintas".
1997 m.

Eugenijus Antanas Cukermanas. Vilnius, "Lietuvos aido" galerija, 2005, 228 p., 1000 egz.

Daugiau kaip prieš mėnesį "Lietuvos aido" galerija pristatė naują prestižinį leidinį – Eugenijaus Antano Cukermano kūrybos albumą. Ši knyga papildo kol kas dar negausią mūsų leidinių kolekciją, skirtą šiuolaikiniam lietuvių menui. Turiu omenyje artseria 2002 m. ir 2003 m. išleistas tapytojų Valentino Antanavičiaus ir Povilo Ričardo Vaitiekūno monografijas.

Knygos apie Eugenijaus Antano Cukermano kūrybą sudarytojas ir dailininkas yra pats autorius. Todėl į šį leidinį žvelgčiau kaip į dar vieną – knygos grafikos – sritį, kurioje atsiskleidžia menininkas. Dėmesį patraukia medžiagos išdėstymo logika, iki smulkmenų apgalvota visuma ir detalės. Knygos pradžioje ir pabaigoje publikuojami tekstai. Pradžioje spausdinami 2005 m. rašyti dailėtyrininkų Tojanos Račiūnaitės, Viktoro Liutkaus ir 1998 m. pasirodęs Alfonso Andriuškevičiaus tekstas (pastarasis – anglų kalba). Dailėtyros korifėjų straipsniai parodo E.A. Cukermano kūrinių esmę. Žavimės vaizdžiomis filosofinėmis T. Račiūnaitės įžvalgomis su konkrečių darbų pavyzdžiais. Jos pastabas papildo V. Liutkaus analitinė studija, kurioje pristatomi E.A. Cukermano kūrybos principai. Su šiais abiem tekstais angliškai "kalbasi" A. Andriuškevičius, tarsi papildydamas, sudėdamas pagrindinius akcentus. Susipažinę su dailėtyrininkų studijomis ir peržiūrėję menininko darbų reprodukcijas, skaitome autoriaus mintis. Knygos pabaigoje spausdinamas E.A. Cukermano tekstas: 2005 m. papildytas, knygai "72 dailininkai – apie dailę" skirtas variantas. Taip nuosekliai formuojamas visapusiškas požiūris į menininko kūrybą.

Kūrinių reprodukcijos išdėstytos labai racionaliai, grupuojant jas pagal kūrybos kryptis. Daugiausia dėmesio skiriama dominuojančiai tapybai – 60 iliustracijų. Jos komponuojamos iš esmės pagal atskirus stilistikos periodus, bet ne griežtai chronologiškai. Todėl įžvelgiame plastines problemas, aktualias vienu ar kitu dešimtmečiu. Dešinėje atvarto pusėje matome kokybišką darbo reprodukciją, kairėje per vidurį – tik lakonišką užrašą su kūrinio pavadinimu ir sukūrimo metais. Taigi visas dėmesys koncentruojamas į paveikslą. Toliau pateikiama 30 darbų ant popieriaus, sukurtų 1989–2005 m., raida, ieškant dialogo tarp dviejų atvarte pateiktų kūrinių. Paskutinėje dalyje pristatomas nuo 1978 m. iki šiol besitęsiantis intriguojantis projektas FD ("Flying Dutchman", "Skraidantis olandas"). Taip nuodugniai susipažįstame su visa E.A. Cukermano kūryba, idėjomis ir plastinėmis problemomis, kurios domina autorių.

Žavi ir leidinio spaudos kokybė. Be abejo, poligrafija savaip "koreguoja" spalvas, tad galbūt yra ir netikslumų, bet juos žino tik autorius. Juolab kad kūrinius fotografavo Kęstutis Stoškus ir Simonas Jakubauskas. Dominuojantis baltas blizgus popierius derinamas su pilku matiniu skyrių atsklandose.

Tai liudija, kad knygos sudarytojas ir dailininkas puikiai išmano knygos struktūros, komponavimo dėsnius ir elementus, sumaniai panaudoja popieriaus paviršiaus kontrastus. Iš dalies galėčiau ginčytis tik dėl tuščių puslapių numeravimo prasmės. Kita vertus, dailėtyrininkė ir knygų sudarytoja Danutė Zovienė pripratino greta reprodukcijos matyti visus kūrinio duomenis. Tačiau žinodama, kad šios knygos puslapio makete ypač svarbi kiekviena detalė, šiam įpročiui nusileidžiu ir atsiverčiu priedus.

Dviejų šimtų dvidešimt aštuonių puslapių, gausiai iliustruota, kokybiškai nedideliu 1000 egzempliorių tiražu atspausdinta monografija puikiai atskleidžia ne tik E.A. Cukermano kūrybą, bet ir asmenybę – tai visada siekiantis tobulumo, reiklus sau ir kitiems, viską iki smulkmenos apgalvojantis menininkas. Tokių tapytojų Lietuvoje nedaug...

Rita Mikučionytė