Kinas Susidūrus su tikrove"Oskaru" už geriausią filmą apdovanota "Avarija" jau Lietuvoje
Šią savaitę įvyks premjeriniai neseniai "Oskaru" už geriausią filmą apdovanoto Paulo Haggiso filmo "Avarija" ("Crash", JAV, 2004) seansai. Režisierius prisipažįsta, kad filmo sumanymas gimė iš asmeninės patirties, baimių ir pastebėjimų: vieną dieną režisieriaus akivaizdoje pavogė jo automobilį, jam buvo grasinta pistoletu. Po šio įvykio jis grįžo namo, pakeitė visas spynas ir pradėjo galvoti, kas buvo tie vagys, ar ilgai jie bendrininkai, ar laiko save nusikaltėliais, kuo pateisina savo veiksmus. Po kelerių metų Haggisas nusprendė parašyti scenarijų apie šį incidentą, pasirinkęs nusikaltėlių požiūrio tašką. Haggisas sako, kad per dvidešimt penkerius metus gyvena Los Andžele ir savo kailiu patyrė vietines rasių ir klasių kovos atmainas: "Kiekvieną dieną matau įvairias diskriminacijos formas. Pastebėjau, kad stengiamės jas pateisinti ir organizuoti savo gyvenimą taip, kad kuo mažiau su tuo susidurtume. Net apsimetame, kad tai neegzistuoja. Tačiau mano filmas vis dėlto kalba ne apie klasines ar rasines problemas. Svarbiausia jame yra svetimų baimė. "Avarija" yra filmas apie netolerantiškumą ir užuojautą. Jis rodo, kad mes patys nenorime būti vertinami, bet nematome nieko bloga tame, kad vertiname kitus. Mūsų visuomenė gyvena amžinoje baimėje, kuria pasinaudoja tokie žmonės kaip mūsų prezidentas, taip pat ir žiniasklaida, siekiantys mus kontroliuoti ar mumis manipuliuoti. Norėjau atkreipti dėmesį į tai, kaip nesaugumo jausmas veikia mus ir mūsų pasaulio suvokimą." 2003 m. žurnalas "Razor" įtraukė Paulą Haggisą (g. 1953) į "25 mūsų laikų individualybių" sąrašą. Jis atsidūrė šalia Billo Clintono, Samo Shepardo, Bazo Luhrmano, t.y. tarp "nonkonformistų, karštai ginančių savo nepriklausomybę ir verčiančių mus susimąstyti apie pasaulio būseną". Haggisas prodiuseris, režisierius ir scenaristas. Pagal jo scenarijų sukurtas Clinto Eastwoodo filmas "Mergina, verta milijono" ("Million Dollar Baby", 2004) pelnė keturis "Oskarus", Haggisas buvo ir vienas filmo prodiuserių. Dabar Haggisas rengiasi ekranizuoti Barto Bakerio komišką dramą "Medaus mėnuo su Hariu" ("Honeymoon with Harry"), jo plunksnai priklauso ir naujausios Clinto Eastwoodo karinės dramos "Mūsų tėvų vėliavos" ("Flags of Our Fathers"), kurį prodiusuoja Stevenas Spielbergas, scenarijus. Paulas Haggisas ne vieno gerai įvertinto televizijos serialo autorius ("EZ Streets", "LA Law", "The Facts of Life" ir kt.).
36 gyvenimo valandos "Avarijos" herojai prokuroras ir jo amžinai įpykusi žmona, arabų kilmės parduotuvės savininkas, detektyvai, kuriuos sieja šis tas daugiau, nei tik darbas, juodaodis režisierius ir jo žmona, meksikietis darbininkas, du automobilių vagys, naujokas policininkas, vidutinio amžiaus korėjiečių pora. Visi šie žmonės gyvena Los Andžele. Per trisdešimt šešias valandas jų keliai susikirs, tačiau tai nebus paprasti susitikimai, greičiau susidūrimai. Haggisas tvirtina norėjęs pažaisti stereotipais ir prietarais, kurie atsiranda susidūrus su svetimais žmonėmis. Lemtingą klaidą padariusį policininką Tomą suvaidinęs Ryanas Phillipeas sako, kad filmas moralizuoja ir perspėja: "Žmogus yra silpnas, bet net sprendimas, kuris šiuo momentu jam atrodo visai nesvarbus, gali turėti rimtų padarinių, paveiksiančių ne tik jo likimą". Režisierius prisipažįsta, kad labai nemėgsta savo tėvynainių polinkio skirstyti žmones: "Mėgstame sakyti, kad tas yra geras, o anas blogas, bet šiame filme man buvo svarbu, kad užuot teisę kitus herojai susimąstytų apie save". Los Andželas tapo pagrindiniu filmo personažu, nes jame gyvena daug etninių mažumų, kurių gyvenimo būdas skiriasi nuo etninių mažumų gyvenimo Niujorke ar Čikagoje, juk Los Andželas vienas pirmųjų miestų, kuriame mažuma netrukus taps baltieji. Filmo kūrėjai suprato, kad nepriklausomųjų filmų finansavimas priklauso nuo to, ar filme vaidins žvaigždės. Vienas pirmųjų jų sąraše atsidūrė Donas Cheadleas, kuris itin išgarsėjo po filmo "Ruandos viešbutis". Vienu didžiausių filmo atradimų Haggisas laiko repo atlikėją Chrisą "Ludacris" Bridgesą, kuris labai greitai įsiliejo į patyrusių aktorių ansamblį. Haggisas taip pat norėjo, kad žinomi ir garsūs aktoriai jo filme vaidintų netipiškus sau vaidmenis. Pasak filme įtarią ir vienišą ambicingo prokuroro žmoną vaidinančios Sandros Bullock, "Avarija" primena, kad "šių dienų pasaulis sugeba mus izoliuoti nuo kitų. Mūsų gyvenimas labai patogus. Gyvename atitrūkę nuo tikrovės, ir tik katastrofa padeda suprasti, kas vyksta aplinkui." Mattui Dillonui ("Faktotumas") jo herojus tapo vienu didžiausių karjeros iššūkių: "Buvo nelengva suvaidinti tokį ekstremalų personažą, ypač scenas, kuriose mano vaidinamas policininkas įtūžęs įžeidinėja kitus". Detektyvę Riją suvaidinusi Jennifer Esposito mano, kad filmo stiprybė humoristinių ir tikrai skausmingų scenų derinys: "Nė viename iki tol skaitytų scenarijų nebuvo tiek humanizmo. Neabejoju, kad filmas skatina diskutuoti. Jis gali būti ir pramoga, bet gali ir supykinti žiūrovus." Haggisas teigia, kad tiesa dažnai būna skausminga: "Filme rodome gerus žmones, tokius, kuriuos kiekvienas pažįsta, kokiais save laikome. Jie patiria išbandymą ir dažnai nežino, kaip išsaugoti savo orumą." 35 filmavimo dienos "Avarijos" kūrėjai pabrėžia, kad sunkiausia bus suplanuoti trisdešimt penkias filmavimo dienas taip, kad nenukentėtų filmo kokybė. Haggisas daug dėmesio skiria detalėms, išgyvenamos akimirkos unikalumui, jis nemėgsta apibendrinimų. Tačiau filmo kūrėjai nuolat prisimindavo, kad "Avarija" neprimena kitų jų projektų, nes nori parodyti nepatogią tiesą apie šiuolaikinę visuomenę ir individą, kad tai filmas, kalbantis apie iki šiol nutylimus dalykus. Neatsitiktinai ir spaudos atsiliepimai buvo gana vieningi: "Retas amerikiečių kino pavyzdys, kai autoriai iš tikrųjų turi ką pasakyti" ("Washington Post"); "Haggiso kūryba pasižymi ypatingu natūralumu, o pats autorius sugebėjimu stebėti. Todėl personažai atrodo tikri vos ištarę kelis žodžius. Aktorių ansamblis nepakartojamas, kiekvienas aktorius išvengia stereotipų spąstų" ("Chicago Sun Times"); "Haggisas sugeba prikaustyti žiūrovo dėmesį arba stipriais susidūrimais, arba pasteliškai piešdamas žmonių dramas taip, kad tai sukeltų kartais šokiruojančius padarinius šiame jaudinančiame filme" ("Variety"). Sakoma, kad "Avarija" labai amerikietiškas filmas, tačiau "Oskaro" apdovanojimas už geriausią filmą buvo netikėtas ir autoriams, ir žiūrovams. pagal reklaminę filmo medžiagą parengė Kora Ročkienė |