Muzika

Svečiai iš Šveicarijos

Pianistės Eugenijos Kuprytės ir dainininko Roberto Kollerio koncertai

Aušra Stasiūnaitė-Čepulkauskienė

iliustracija
Arūnas Statkus, Eugenija Kuprytė, Robertas Kolleris, Almina Statkuvienė, Jonas Armonas, Barbora Domarkaitė ir Donatas Bagurskas

Kovo pradžioje į kamerinės muzikos koncertus Vilniuje, Kaune ir Alytuje pakvietė pianistė Eugenija Kuprytė. Gimusi muzikų šeimoje (mama – pianistė Melitina Diamandidi, tėvas – operos solistas Vincentas Kuprys), savo profesinį kelią pianistė pradėjo Nacionalinėje M.K. Čiurlionio menų mokykloje. Vėliau – studijos Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, prof. Olgos Šteinberg fortepijono klasėje. Ją baigė 2000 m., įgydama magistro diplomą. Tęsti studijų Eugenija išvyko į Šveicariją. 2001 m. Ciūricho Vinterturo muzikos akademijoje jai suteiktas pianistės solistės magistro laipsnis, o 2004 m. diplomu su pagyrimu įvertintos jos kamerinio ansamblio magistratūros studijos. Šiuo metu Kuprytė dėsto fortepijoną Bazelio ir Ciūricho muzikos mokyklose, aktyviai dalyvauja įvairiuose kamerinės muzikos projektuose. Pianistės koncertiniai maršrutai, be Lietuvos ir Šveicarijos, jau pasiekė Australiją, JAV, Ispaniją, Italiją ir Kanadą.

Šį kartą pianistė Lietuvoje pristatė dvi naujas kamerinės muzikos programas. Abiejose jai talkino kartu atvykęs šveicarų dainininkas Robertas Kolleris (bosas-baritonas). Kaip įvairių muzikos projektų dalyvis, solistas yra dainavęs prestižinėse salėse – "Tonhalle" Ciūriche, "Pergamonmuseum" Berlyne, "Musikhalle" Hamburge, "Teatro Colon" Buenos Airėse ir kitose. R. Kolleris yra surengęs rečitalių Bazelyje, Ciūriche, Vilniuje ir Romoje.

Kovo 5 d. Vilniuje, Taikomosios dailės muziejuje, skambėjusią programą (kovo 1 d. ji atlikta Kaune, kovo 3 d. – Alytuje) abu muzikai parengė su Lietuvos atlikėjais, mums gerai pažįstamais iš mūsų šalies koncertinio gyvenimo. Tai – smuikininkės Almina Statkuvienė ir Barbora Domarkaitė, altininkas Arūnas Statkus, violončelininkas Jonas Armonas bei kontrabosininkas Donatas Bagurskas.

Koncerto pradžioje skambėjo Roberto Schumanno Fortepijoninis kvintetas Es-dur, op. 44. Šis kūrinys, dedikuotas kompozitoriaus žmonai pianistei Klarai Schumann, visiems atlikėjams, bet pirmiausia pianistui kelia aukštus meninius ir techninius reikalavimus. E. Kuprytė interpretuodama šį kūrinį atsiskleidė kaip subtili, kamerinio muzikavimo specifiką įvaldžiusi menininkė.

Vakaro klausytojai tapo ir dviejų šiuolaikinio šveicarų kompozitoriaus Danielio Schnyderio kūrinių premjerų liudininkais. Tai Psalmė bosui-baritonui, styginių kvartetui, kontrabosui ir fortepijonui bei penkių dalių Fortepijoninis trio.

D. Schnyderis yra 2001–2002 m. "Grammy" apdovanojimo laureatas, jo muzika įamžinta dvylikoje autorinių kompaktinių plokštelių. Tą vakarą koncerte skambėjusius kūrinius kompozitorius pritaikė būtent Vilniaus atlikėjų sudėčiai.

Psalmės teksto originalas – iš Pešitos, Rytų bažnyčios Naujojo Testamento. Labai šiltai ir prasmingai po senaisiais Arsenalo skliautais nuskambėjo dainininko R. Kollerio aksominio tembro bosas-baritonas, puikia dikcija rečituojantis psalmės žodžius: "Kodėl, o Viešpatie, tu nusigręžei? Neapleisk mūsų, saugok mus nenuleisdamas akių, išgelbėk žmoniją ir padėk išsaugoti taiką."

Labai savitas Schnyderio Fortepijoninis trio ypač ryškiai atskleidžia pagrindinį kompozitoriaus kūrybos principą – klasikos ir džiazo, Europos, Lotynų Amerikos bei kitų tautų muzikos ritmų ir intonacijų jungtį.

Reikia paminėti, kad visa koncerto programa ir stilistiniu, ir techniniu aspektu iš koncerto dalyvių pareikalavo didžiulio sutelktumo ir susiklausymo. Solidi grojimo ansambliu patirtis muzikuojant orkestre, platus ir stilistikos požiūriu labai įvairus repertuarinis akiratis smuikininkėms A. Statkuvienei ir B. Domarkaitei, altininkui A. Statkui, violončelininkui J. Armonui bei kontrabosininkui D. Bagurskui leido per trumpą repeticijų laiką pasiekti meniškai įtikinamo rezultato. Iš pradžių gal kiek neprisitaikę prie gana specifiškos salės akustikos, koncertui vykstant atlikėjai susikoncentravo į minkštą, neforsuotą, tiksliai artikuliuotą garso skambesį, emocingą meninės minties išraišką. Pilna salė klausytojų, tarp kurių buvo matyti daug muzikų profesionalų, koncerto dalyvius palydėjo šiltais plojimais.

Baigiamasis svečių iš Šveicarijos E. Kuprytės ir R. Kollerio viešnagės akordas – kovo 8 d. koncertas "Nakties kerai" (7 d. – Kaune) Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Tą vakarą akademijos Didžiojoje salėje sklandė romantikos dvasia. Greta XIX a. kompozitorių F. Schuberto ("Vakaro žara", "Miško naktis"), R. Schumanno ("Mano gražioji žvaigždė", "Nakties audros šėlsmas"), H. Wolfo ("Naktis", "Nakties kerai"), P. Čaikovskio ("Beprotiškos naktys"), R. Kolleris ir E. Kuprytė atliko E. Satie ("Dafnis", "Bronzos statula"), I. Stravinskio ("Graži daina", "Išmintis"), S. Rachmaninovo (Aleko kavatina iš operos "Alekas") ir šiuolaikinio šveicarų kompozitoriaus B. Trumpy ("Dar viena naktis") vokalinius kūrinius. Pastarasis dedikuotas šiems atlikėjams. Vakaro metu išryškėjo abiem jauniesiems menininkams būdingas ir jų atlikimą jungiantis intelektualus, išgrynintas stiliaus pojūtis, santūri emocija, ypač daug dėmesio ir pagarbos poetiniam žodžiui. Jautrus pianistės akompanavimas, minkštas garso skambesys leido atsiskleisti subtiliausioms šilto, aksominio dainininko tembro spalvoms netgi dainuojant pianissimo. Tai – labai brangintinas bruožas. Tiesa, kai kur pasigedau kiek stipresnio emocijų proveržio, ryškesnių meninių akcentų (ypač rusų autorių kūriniuose). Manau, kad tai atsiras tobulėjant dainininko išraiškos galimybėms kraštinėse balso diapazono dalyse.

Koncerte skambėjo ir poezijos posmai. Juos skaitė aktorius Perlis Vaisieta. Jo parinktos Polio Eliuard’o ir kitų poetų eilės labai derėjo prie vakaro programos.

Dainininkas Robertas Kolleris ir pianistė Eugenija Kuprytė viešėdami Lietuvoje ne tik koncertavo – kovo 9 d. jie surengė meistriškumo kursus LMTA studentams. Kursuose kalbėta apie Lied atlikimo ypatumus, interpretacijos subtilybes. Šis renginys buvo labai naudingas mūsų dainavimo ir koncertmeisterio katedros studentams ir tarsi pratęsė pažintį su dainininku ir pianiste. Kursų metu dar labiau atsiskleidė muzikų individualybės, jų siekiai. Dainininko nuoširdumas, neabejotinas pedagoginis talentas, kelių užsienio kalbų mokėjimas, solidus teorijos žinių pagrindas (dainininkas dėsto teorines disciplinas) sužavėjo meistriškumo pamokos dalyvius, kurie vienas po kito kilo į sceną patobulinti savo atliekamų kūrinių interpretacijos.

Jaunieji menininkai brandina daug naujų gražių sumanymų. Artimiausiu metu jų laukia koncertai Milane, kur jiems patikėta atstovauti Šveicarijos muzikinei kultūrai. Netrukus bus įrašinėjama jau antra kompaktinė plokštelė. Palinkėkime jauniesiems menininkams kūrybinės sėkmės ir dar daug naujų susitikimų su klausytojais.