Muzika

Muzika Berlyne

Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

iliustracija

Sausio 19–29 d. Berlyne vyko naujosios muzikos festivalis "Ultra-Schall". Jo iniciatoriai – Vokietijos kultūros radijas ir Berlyno-Brandenburgo radijas. Koncertai vyko Berlyno "Konzerthaus" didžiojoje ir mažojoje koncertų salėse, Sofijos salėje, Valstybės operos teatre "Unter der Linden", Berlyno-Brandenburgo radijo įrašų studijoje. Hannso Eislerio aukštojoje muzikos mokykloje surengti pokalbiai su kompozitoriais.

Žinomos firmos "Tesla" salone vyko diskusijos, menininkų susitikimai su profesionaliais akustikos specialistais. Įdomiai virtualios elektronikos, rekonstrukcijos technologijų klausimais diskutavo komunikacijos klausimus tiriantis mokslininkas Stefanas Weinzierlis su kompozitorium, Edgard’o Varčse’o kūrybos specialistu Keesu Tazelaaru, sudomino ir muzikologės Helgos de la Motte-Haber bei medijos informatiko Andre Meyerio diskusija tema "Muzika ir architektūra". Vaizdo, audiovizualinės instaliacijos, TV dokumentikos projektai, pokalbiai apie naujas kūrybos realizavimo technologijas, E. Varése’o ir Jannio Xenakio kūrybos aktualumą bei realų atgaminimą šiandien, – tai vis meno prasmių ir galimybių pasitelkus sudėtingą semantiką prakalbinti šiandienos žmogų paieškos.

Festivalio organizatoriams rūpėjo atskleisti kelias temas. Pirmoji – vienos iš ryškių praeities asmenybių, jau mirusio italų kompozitoriaus Franco Evangelisti (1926–1980) 80-mečiui pažymėti skirtas jo pristatymas – sodrus portretas. Daugelyje koncertų skambėjo dabarties atlikėjų parengtos F. Evangelisti kūrinių interpretacijos. Ne vieną kartą kompozitorių pristatant publikai pabrėžtas šio italų avangardo pionieriaus gebėjimas derinti tvarką su laisva raiška. Toji kūrybos panorama pristatyta greta nūdienos jaunų autorių kūrybos. Taip bandyta atskleisti naujos muzikinės kalbos ieškojimų kelią. Rizikinga, bet labai įdomu.

Nemažiau atlikta ir Helmuto Lachenmanno muzikos. Renginiais pažymėtas dadaizmo gimtadienis ir kukliai prisimintas W.A. Mozarto gimimo 250-metis. Jam taip pat suteiktas savotiškas šiuolaikiškumo atspalvis: "Ensemble Modern" atliko Adagio ir Rondo vos dešimt metų tuomet gyvavusiam "avangardiniam" instrumentui – stiklo armonikai, fleitai, obojui ir violončelei.

Antrąja festivalio tema pasirinkta lenkų muzika. Pabrėžta, kad pastaraisiais metais jaunoji lenkų kompozitorių karta labai pasistūmėjo ieškodama naujų kelių muzikos kūryboje. Koncertuose skambėjo Witoldo Szaloneko, Paweło Mykietyno, Aleksandros Grykos, Marcino Bortnowskio, Wojcecho Widłako ir kitų kompozitorių kūriniai. Kaip lenkų avangardo klasika pristatyta Witoldo Lutosławskio ir Krzysztofo Pendereckio kūryba: atlikta K. Pendereckio "Threnos" iš "Hirosimos aukos", Antrasis styginis kvartetas, W. Liutosławskio "Chain III", "Chantefleurs et Chantefables" (devynios dainos sopranui ir orkestrui) bei Styginių kvartetas.

Realizuoti keturi teatriniai projektai. Pažymėtina Pascalio Dusapins’o operos "Faustas. Paskutinė naktis" pasaulinė premjera ir šokių projektas "Mouvements für Lachenmann".

Festivalio idėjas realizavo nemažai atlikėjų. Tai – Berlyno radijo ir simfoniniai orkestrai, Silezijos, Leipcigo styginiai kvartetai, tokie žymūs naujosios muzikos atlikėjai kaip "Ensemble Modern", "Ensemble Recherche", "Musik Fabrik", mušamųjų ansamblis "Ars Ludi", kiti įvairūs dainininkai ir instrumentalistai. Greta Lietuvoje kadaise koncertavusios puikios vyresniosios kartos klavesinininkės Elisabethos Chojnackos, grojo puikus naujos muzikos interpretatorius jaunas pianistas Benjaminas Kobleris. F. Evangelisti bei lenkų kompozitorių kūrinius parengė ir "Deutschen Symphonie-Orchester Berlin", orkestro muzikantams dirigavo Vykintas Baltakas.

Festivalio organizatorių siekiai, manau, išsipildė. "Ultra Schall" tapo renginiu "smalsiems ir atvirų ausų klausytojams".