Kinas

Visada būna pirmadienis

krėsle prie televizoriaus

iliustracija
"Pirmadienis"

Umos Thurman ir Johno Travoltos šokis Quentino Tarantino "Bulvariniame skaitale" – viena žaviausių filmo akimirkų. Nors filmas ištąsytas į šimtus skiautelių, atsirado net bukų lietuviškų imituotojų, tos scenos nesugeba pakartoti niekas. Gal taip yra todėl, kad Tarantino filme Travolta parodijuoja save. Be abejo, galėčiau tai pasakyti įmantriau, esą intertekstualiame Tarantino kūrinio audinyje atsirado vietos ir Travoltą išgarsinusiam bei populiariosios kultūros emblema jį padariusiam filmui, bet esmė nepasikeis. Todėl labai apsidžiaugiau, kai LTV programoje (17 d. 23.20) pamačiau Johno Badhamo "Šeštadienio nakties karšligę" (1977) – bene garsiausią disko epochos filmą, kuris iškėlė Travoltą į populiarumo viršūnę. Šis filmas žymėjo naują populiariosios kultūros fenomeną, numatė MTV atsiradimą, pagaliau taip paveikė madą, kad disko epochos įteisinta beskonybė, matyt, niekad nebepraeis. Travolta suvaidino Bruklino klerką, kuris savaitgalių vakarais tampa tikro disko šokių princu.

Galiu tik įsivaizduoti, kaip jaučiasi princas pirmadienio rytą. Tą jausmą puikiai perteikė japonų aktorius ir režisierius Sabu filme "Pirmadienis" (BTV, 20 d. 21.30). Filmo herojus (taip pat tarnautojas) pirmadienio rytą atsibunda viešbučio kambaryje, jis neprisimena, kas atsitiko, bet randa kišenėje druskos pakelį. Tai ne paprasta druska, o ta, kuri naudojama laidotuvių ceremonijoje. Prisiminimai pradeda skaidrėti, bet jie, deja, nepaguodžia per naktį garsiu nusikaltėliu tapusio herojaus. Sabu puikiai derina absurdišką humorą ir kiekvieną tarnautoją, matyt, aplankantį dar didesnio absurdiškumo pojūtį, tad jo filmas – ir puiki šiuolaikinės japonų visuomenės, jos iliuzijų ir siekių metafora.

Robertas Altmanas taip pat mėgsta sarkastiškai žvelgti į šiuolaikinę, tik jau amerikiečių visuomenę. 1999 m. jis sukūrė filmą "Sėkmės ratas" (BTV, 18 d. 21.55), išjuokiantį Amerikos pietinių valstijų manieras ir prietarus. Vieniša našlė nusižudo savo draugo ginklu, bet jos artimieji visa tai paverčia žmogžudyste, nes juk gėda pripažinti, kad kas nors giminėje gali būti savižudis. Tad būtinai reikia rasti žudiką. O kas Pietuose geriausiai tinka tokiam vaidmeniui? Aišku, kad juodaodis. Toks siužetas leidžia režisieriui patyrinėti pietietišką charakterį. Kaip visada Altmano filmuose, ir šiame daug skirtingų personažų, kurių keliai tai susikerta, tai išsiskiria. Jis pakvietė aktorius, į kuriuos visada malonu žiūrėti, net tada, kai jie neturi ką vaidinti, – Julianne Moore, Glenn Close, Liv Tyler... Tačiau Altmanas jų nepalieka be darbo, juolab kad jų herojai dar ir vaidina mėgėjiškame teatre, ir ne bet ką, o "Salomėją".

Režisieriaus Donaldo Lardnerio Wardo filmo "Priemiesčio vaikinai" (LNK, 18 d. 22.25) herojai 1981-aisiais taip pat buvo populiarūs dainininkai, bet dabar dauguma jų dirba "tikrą darbą". Vieno buvusios grupės nario vestuvės vėl surenka juos po vienu stogu ir paskatina prisiminti garsiausią jų hitą. Šventėje dalyvauja ir jauna mergina, kuri dar vaikystėje mėgo grupę. Dabar ji dirba įrašų firmoje ir tiki, kad grupė galėtų grįžti. Bet ar brandiems keturiasdešimtmečiams užteks noro ir jėgų?

TV3 savo Gurmanų kine (20 d. 23.15) parodys režisūrinį garsaus aktoriaus Denzelo Washingtono debiutą – biografinę juostą "Entvonas Fišeris" (2002). Filmo herojus Antwone’as Fisheris yra ir scenarijaus autorius. Filmas buvo sutiktas gana kontroversiškai, vieni jį kaltino už tai, kad scenaristas sukūrė hagiografiją, kiti – kad visą kaltę už asmenines problemas jis suverčia rasizmui, nors jo skriaudikai taip pat yra juodaodžiai. Žodžiu, kūrėjai bando atskleisti įvairius rasizmo mechanizmus ir jo padarinius.

Mėgstantiems filmus, kurie priverčia jaudintis ir bijoti, drąsiai galiu rekomenduoti žanro klasiko Samo Raimi "Aiškiaregę" (TV3, 22 d. 22.40). Čia yra keli gryno hičkokiško "suspense" momentai, paslaptis, stilingas operatoriaus darbas ir meistriškas Cate Blanchett vaidmuo. Ji vaidina našlę Ani, kuri augina vaikus ir yra apdovanota regėjimų galia. Jos paprašo padėti ištirti turtingos merginos (Katie Holmes) nužudymą. Netrukus herojė supranta, kad jos "dovana" (filmas taip ir vadinasi – "The Gift") yra labiau destruktyvi, nei pozityvi. Šio filmo scenarijų kartu su Tomu Eppersonu parašė aktorius Billy Bobas Thorntonas, gal jo vardas padėjo režisieriui surinkti tokį puikų ansamblį – filme taip pat pamatysime Gregą Kinnearą, Keanu Reevesą, Hilary Swank, Giovanni Ribisi.

Artinasi šventės, todėl manau, kad televizijos taupo filmus joms. Pagyvensime – pamatysime.

Jūsų – Jonas Ūbis