Teatras

Presniakovų Hamletas – OKT versija

premjeros

iliustracija
D. Matvejevo nuotr.

Šiek tiek atsipūtęs po gastrolių Dubline ir Belfaste, kur aštuonis kartus suvaidinta "Įstabioji ir graudžioji Romeo ir Džuljetos istorija", OKT/Vilniaus miesto teatras vakar ir šiandien savo žiūrovams pristato naujausią spektaklį – Olego ir Vladimiro Presniakovų "Vaidinant auką".

"Sunku apibūdinti tai, ką pamatys žiūrovai, – sako režisierius Oskaras Koršunovas, pristatydamas šiandien bene populiariausius ne tik Rusijoje naujosios dramos atstovus. – Patys autoriai vadina savo pjeses filosofiniais farsais. Tačiau svarbiausia, kad jie kuria naują socialinį metaforiškumą ir į posovietinį totalitarizmą, fašizmą, nacionalizmą, prievartą, nihilizmą ir t.t. žvelgia per socialinio karnavalo prizmę."

Pagrindinis pjesės "Vaidinant auką" personažas jaunuolis Valia, kriminaliniuose tyrimuose vaidinantis auką, yra tarsi šiandienos Hamletas (jį lanko motinos su dėde nunuodytas tėvas). Jauno žmogaus įvaizdis, situacijos, kurias jis modeliuoja ir kuriose atsiduria, – tai klausimai apie kartą, kuri arba yra tokia infantili, kad išpažįsta tik žiaurumą, arba nenori taikytis su visiškai jai nepriimtina aplinka.

"Statydamas Maskvoje "Tarelkino mirtį", mąsčiau ir apie "Auką", nes ir šioje pjesėje veikėjas bando išslysti iš aplinkos, susinaikinti. Tačiau tai – ne kriminalinė istorija, o kriminalinė misterija: nežinia, ar visa, kas vyksta, yra tikri įvykiai, ar tai greičiau Valią pražudęs sapnas. Anot Žižeko, realybė negali egzistuoti be šmėklų, tad spektaklis irgi atrodys kaip savotiška šmėkla, juolab kad patys Presniakovai paviešina šiuolaikinės visuomenės šmėklas. Įdomi ši pjesė dar ir tuo, kad Presniakovai yra tarsi šių dienų D. Charmsas ir A. Vvedenskis – jie žiaurūs, bet ne mažiau juokingi."

Broliai Presniakovai yra Uralo valstybinio universiteto Jekaterinburge Literatūrologijos katedros diplomantai; vyresnysis Olegas (g. 1969 m.) – filologas, literatūros mokslų daktaras, jaunesnysis Vladimiras (g. 1974 m.) studijavo aukštojo mokslo pedagogikos doktorantūroje, abu dėstė šiame universitete. Pirmoji Vladimiro pjesė "3 o. b." buvo išspausdinta universiteto leidinyje 1999 m., nors abu jau nuo 1998 m. vadovavo šio universiteto studentų teatrui, pavadintam Kristinos Orbakaitės vardu.

Broliai Presniakovai į Rusijos naujosios dramos judėjimo "vandenis" pateko 2000 m., tačiau išgarsėjo 2002 m., kai Maskvos "NET" festivaliui režisierius Kirilas Serebrennikovas Dailės teatro mažojoje scenoje pastatė pjesę "Terorizmas". Ši pjesė netrukus buvo išversta į daugelį kalbų ir statyta įvairiuose Europos teatruose. Užsienio kritikai jaunuosius autorius iškart pavadino Ionesco, Josepho Kellerio ir Kurto Vonneguto sekėjais. 2004 m. K. Serebrennikovas MDT pastatė dar vieną Presniakovų pjesę – "Vaidinant auką", ji netrukus atsirado Vokietijos ir Portugalijos scenose.

Anot rusų filologo Marko Lipoveckio, "Vaidinant auką" Valia yra "spektaklio visuomenės", kalbančios prievartos kalba, Hamletas, tačiau jo maištas ne išsprūsta iš socialinio spektaklio logikos bei retorikos, o atvirkščiai – tampa maksimalia jo išraiška. Valia, kaip ir daugelis Presniakovų veikėjų, pavirsta tragikomišku juokdariu, demonstruojančiu visuotinai priimtinų ir įprastų normų ambivalentiškumą bei performatyvumą. Tai ironiška tragedija, kur maištaujama prieš įpročio prievartą. Nuo kitų naujosios dramos autorių Presniakovus skiria ne tik jų pjesių šmaikštumas, siužetinis tikslumas, bet ir naujas teatrališkumas, kuris apnuogina "spektaklio visuomenės" prievartą ir taip ją sprogina."

Lietuviškos "Vaidinant auką" versijos scenografė Jūratė Paulėkaitė, kompozitorius Mikluho McLarenas, kostiumų dailininkė Agnė Kuzmickaitė; vaidina Darius Gumauskas, Rūta Butkutė, Vaidotas Martinaitis, Algirdas Dainavičius, Dainius Gavenonis, Kostas Smoriginas, Dalia Michelevičiūtė, Ramūnas Rudokas, Eglė Mikulionytė, Rytis Saladžius, Dalia Brenciūtė.

"7MD" inf.