Muzika

Absolventų kameriniai koncertai tęsiasi

kronika

Sostinės koncertinis gyvenimas labai intensyvus, vilniečiai turi daug galimybių klausytis pramoginės ar rimtosios, įvairių kolektyvų ar solistų atliekamos muzikos. Tačiau būtent kamerinė muzika dabar atrodo labai aktuali, kadangi gebėjimas ne tik kalbėti, bet ir klausytis (ansambliškumo pojūtis) labai svarbus ir įvairios sudėties ansambliuose grojantiems muzikams, ir kiekvienam komunikabilios šiuolaikinės visuomenės nariui.

Visi, norintys ugdyti šį gebėjimą, kviečiami į Lietuvos muzikos ir teatro akademijos (LMTA) II (Kongresų) rūmų Kamerinę salę, kurioje rengiami šios aukštosios mokyklos vakarai – absolventų kameriniai koncertai.

Lapkričio 12 d. klausėmės dueto – smuikininkės Dalios Šešelgienės ir pianistės Saulės Lapėnaitės. Atlikėjos yra seserys. 1978 m. jos baigė LTSR valstybinę konservatoriją (dabar LMTA). Po studijų Saulė Lapėnaitė pasirinko pedagoginį darbą – vienerius metus mokytojavo Kauno J. Naujalio muzikos mokykloje, dabar pianistė – Vilniaus J. Tallat Kelpšos konservatorijos dėstytoja ir koncertmeisterė (nuo 1980). O Dalia Šešelgienė tęsė studijas Maskvos Gnesinų pedagoginiame muzikos institute (dabar Rusijos Gnesinų muzikos akademija). Tačiau kūrybinis bendradarbiavimas nenutrūko – Saulė atvykdavo į Maskvą, ir jos kartu muzikuodavo: koncertuodavo viešai, dalyvaudavo įvairiuose konkursuose.

Koncertas prasidėjo lietuvišku kūriniu – Giedriaus Kuprevičiaus Klasikinio stiliaus sonatina smuikui ir fortepijonui. Šis 1975 m. sukurtas opusas – kūrybiško autoriaus dialogo su klasicizmo epochos tradicija rezultatas – kompozitorius daug dėmesio skiria formai, sąskambiams (nors vertikalė formuojama nesilaikant tonaliosios klasicistinės harmonijos dėsningumų).

Rami kantileninė pirmoji dalis (Lento assai cantabile) pereina į šokinio pobūdžio antrąją dalį (Minuetto piccolo. Rigoroso), ją duetas atliko labai nuotaikingai, išryškino rafinuotą ritmiką, štrichų įvairovę (ypač efektingi buvo smuiko flažoletai). Iškilminga trečioji dalis (Maestoso), pasižyminti dažna tempų kaita, skambėjo atliepdama nuotaikų svyravimą, o trumpa ketvirtoji (Post-Largo) – variantinė pirmosios dalies pradžios reminiscencija – grąžino pradinę ramią būseną.

Taigi saikingai moderni, intonaciniu ir ritminiu motyvų varijavimu pagrįsta keturių dalių Sonatina sudarė atlikėjoms puikias galimybes įvairiapusiškai atsiskleisti.

Kiti dueto atlikti kūriniai – Franzo Schuberto Sonata (Duetas) smuikui ir fortepijonui Nr. 1 D-dur (D. 384), op. 162, ir Johanneso Brahmso Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 2 A-dur, op. 100, – parinkti labai tikslingai. Nors autorių kūryboje yra skirtumų, tačiau abu jie – romantikai, jų vokalinė kūryba turėjo įtakos jų pačių instrumentiniams opusams.

Schuberto muzikai apskritai būdingos vokalinės prigimties temos, o Brahmso Sonatos dėl sodrios faktūros, harmoninių ir dinaminių savybių skamba tarsi simfonijos. Tačiau vėlyvajame op. 100 yra tam tikrų išimčių: Sonatos pirmoje dalyje (Allegro amabile) Brahmsas cituoja savo dainos "Wie Melodien zieht es mir" Nr. 1, op. 105, melodiją, dėl to joje stiprėja melodinio prado reikšmė. Šio kūrinio finalas Allegretto grazioso (quasi andante) irgi kiek neįprastas – šviesus, svajingas, tarytum idilija.

Laisvesnis, variacinis muzikinės medžiagos dėstymo būdas, dažnai nukrypstant nuo bendros muzikinės minties krypties, dainingų lyrinių temų vyravimas paprastai ne taip lengvai įveikiamas atlikėjų, tačiau didelė Dalios Šešelgienės ir Saulės Lapėnaitės muzikavimo kartu patirtis ir geras muzikinis išsilavinimas lėmė išskirtines visų šio koncerto metu atliktų kūrinių interpretacijos savybes – labai tikslingą meninių priemonių pasirinkimą, puikų formos suvokimą, laisvą, tačiau visuomet saikingą grojimą, nenusižengiant garso kultūrai.

Absolventų kamerinių koncertų ciklo organizatorius prof. Petras Kunca džiaugėsi, kad LMTA absolventai nepamiršta savosios Alma Mater ir pasinaudoja galimybe koncertuoti jos rūmuose būdami jau žymūs atlikėjai.

Numatyti dar trys šio ciklo koncertai. Galėsime pasiklausyti žinomų kolektyvų – Valstybinio Vilniaus kvarteto ir Kauno styginių kvarteto. Koncertuos ir ryškūs jaunosios kartos muzikai – į įvairios sudėties kamerinius ansamblius susibūrę G. Kremerio vadovaujamoje "Kremerata Baltica" grojantys lietuvaičiai.

Vera Markova