Muzika

Apie Klaipėdos "Permainų muziką"

Uostamiestyje rengiamas šiuolaikinės muzikos festivalis kviečia keistis

iliustracija
"Gaidos ansamblio solistai"
M. Raškovskio nuotr.

Rugsėjo 21 – spalio 17 d. Klaipėdoje rengiamas naujas uostamiesčio koncertų salės (KKS) festivalis "Permainų muzika", skirtas šiuolaikinei (XX–XXI a.) muzikai ir kviečiantis keisti miesto garsinę aplinką bei keistis patiems. Festivalio atsiradimą inspiravo naujos koncertų salės atsiradimas Klaipėdoje, iš esmės pakeitęs uostamiesčio kultūrinio ir ypač muzikinio gyvenimo sąlygas – modernios salės teikiamos galimybės skatina naujų raiškos formų ir aktualių muzikinių projektų paieškas. Vardą "Permainų muzika" festivalis pasiskolino iš žymaus XX a. amerikiečių kompozitoriaus Johno Cage’o kūrybos – taip pavadintas vienas jo kūrinių.

Sudarant festivalio programą, pasak rengėjų, pirmiausia siekta atrasti fundamentalius tikrųjų vertybių atskaitos taškus mūsų nuolat besikeičiančiame pasaulyje. Festivalyje skambės ne tik šių dienų muzika, bet ir laiko patikrinti bei įvertinti XX amžiaus kūriniai, paveikę ar dar ir dabar veikiantys muzikos istorijos vyksmą, t.y. permainas.

"Permainų muzika" – tai 10 renginių: 6 koncertai ir 4 videoklubo vakarai. Juose bus pristatomi įvairūs muzikos stiliai, žanrai, kūrybos technikos: nuo liaudies dainų iki elektroninės muzikos, nuo videooperos iki džiazo. Festivalio programa savo estetika ir turiniu orientuota ir į intelektualią, ir į platesnę auditoriją.

Ypač daug dėmesio (4 koncertai) festivalyje skiriama lietuvių kompozitorių ir atlikėjų kūrybos sklaidai. "Permainų muzika", bendradarbiaudama su Vilniaus festivaliais "Vilnius Jazz" ir "Gaida", Klaipėdoje pristato du svečių kolektyvus –"Willem Breuker Kollektief" (Olandija) ir "Quasar Saxophone Quartet" (Kanada).

Festivalis prasidės rugsėjo 21 d. – didžiojo lietuvių menininko Mikalojaus Konstantino Čiurlionio 130-ųjų gimimo metinių išvakarėse. Su šia asmenybe siejama lietuvių profesionaliosios muzikos pradžia, lėmusi ženklias permainas tautos kultūros istorijoje. Klaipėdos koncertų salės kolektyvų – kamerinio orkestro ir choro "Aukuras" – programoje "Sekant M.K. Čiurlioniu" skambės M.K. Čiurlionio kūryba ir jos atspindžiai Broniaus Kutavičiaus, Mindaugo Ubaičio, Algirdo Martinaičio muzikoje. Koncerte dalyvaus vilnietė pianistė Živilė Karkauskaitė, diriguos Robertas Šervenikas.

Vienas festivalio svečių – prieš trejus metus iš geriausių Lietuvos muzikantų sudarytas "Gaidos ansamblis". Daugiau užsienyje nei Lietuvoje koncertuojantis kolektyvas ir vadinamas "naujosios lietuvių muzikos ambasadoriumi", šiuolaikinės muzikos atlikėjų "svajonių komanda". Festivalyje Klaipėdoje mobilus ansamblis pasirodys kaip "Gaidos ansamblio solistai". Programa "Hommages" pristatys praeities muzikos inspiruotus lietuvių kompozitorių Osvaldo Balakausko, Remigijaus Merkelio, Onutės Narbutaitės, Vidmanto Bartulio, Antano Kučinsko kūrinius paradoksaliuose nūdienos kontekstuose.

Individualia kūrybine raiška tarp kolegų atlikėjų išsiskirianti dainininkė Skaidra Jančaitė ir instrumentinis ansamblis, diriguojamas Roberto Šerveniko, festivaliui pasiūlė programą "Mėnulio Pjero". Pagrindinis jos akcentas – dodekafonijos pradininko Arnoldo Schöenbergo vokalinis ciklas "Mėnulio Pjero" ("Perrot lunaire", 1912 m.), laikomas vienu įtaigiausių ekspresionistinių kūrinių. Poetinis tekstas šioje melodramoje perteikiamas neįprastu "kalbėjimo-dainavimo" būdu. S. Jančaitė atlieka Pjero vaidmenį, vilkėdama dizainerio Juozo Statkevičiaus sukurtą kostiumą, kūrinio tekstą lietuviškai skaito aktorė Birutė Marcinkevičiūtė. Na, o pirmosios koncerto dalies kulminacija turėtų tapti Dmitrijaus Šostakovičiaus "Satyros" – šmaikštus ir teatrališkas vokalinis ciklas. Apskritai teatrališkumas ir ekspresyvumas yra skiriamieji koncerto bruožai, kuriantys jo patrauklumą tarp skirtingos meninės patirties klausytojų.

Festivalio jaunimo auditorijai skiriamas kompozitoriaus, videoprojekcijų kūrėjo ir diskžokėjaus Vytauto V. Jurgučio projektas "Neogard-club-electronic". Čia elektroninė, klubinė muzika bus jungiama su realaus laiko vaizdo projekcijomis. Siekdamas kontakto su publika, kompozitorius pasitelkia popmuzikos elementus, klubinės šokių muzikos ritmus ir multimedijų technikos priemones. Jis taip pat gilinasi į eksperimentinę elektroninę muziką, garso programavimą ir yra sukūręs rafinuotų elektroninių kompozicijų, tapusių vienais ryškiausių šiandieninės lietuvių elektroninės muzikos pavyzdžių apskritai. Tai bus pirmasis, netikėtumų kupinas elektroninės muzikos projektas Klaipėdos koncertų salėje. Čia bus siekiama maksimaliai išnaudoti turimų salės erdvių ir modernių garso bei vaizdo sistemų galimybes.

Festivalyje dalyvausiantis unikalusis olandų kolektyvas "Willem Breuker Kollektief" – garsus Europoje ansamblis, kuris kaip namuose jaučiasi ir žymių koncertinių salių scenose, ir džiazo klubuose. 1974 metais suburtame kolektyve groja 10 aukščiausios klasės atlikėjų, jiems vadovauja ir muziką rašo saksofonininkas, klarnetininkas, kompozitorius, aranžuotojas Willemas Breukeris. Ansamblio atliekami kūriniai peržengia stilių ribas: atlikėjai jungia džiazo ir šiuolaikinės akademinės muzikos ypatumus, improvizacijas, teatrą, politiką ir humorą. Ši savita, intriguojanti ir žaisminga muzika žavi netikėtais posūkiais, nuotaikų kaita bei ironija. Grojant "Willem Breuker Kollektief" pažinsite gausybę citatų ir stilizacijų, maršų, cirko, šokių bei kino muzikos atgarsių.

Kitas festivalio svečias – ansamblis iš Kanados "Quasar Saxophone Quartet". Šis kvartetas susikūrė 1994 metais Monrealyje ir daugiausia dėmesio skiria naujajai muzikai, propaguoja Kanados kompozitorių kūrybą. Be to, ansamblio nariai groja improvizacinę muziką, džiazą, roką. Kvarteto atlikėjus domina elektronikos teikiamos galimybės, instrumentinis teatras, daugiadiscipliniai projektai. Intriguojančioje koncerto programoje skambės kūriniai, įtraukiantys Bali salos gamelano dermes ir intonacijas, neįprastus garso išgavimo būdus.

Atviri ir imlūs naujovėms, entuziastingi klaipėdiečiai kviečiami apsilankyti ir keturiuose festivalio "Permainų muzika" klubo renginiuose – videoperžiūrose. Jų programoje: Albano Bergo opera "Vocekas", Kaijos Saariaho operos "Meilė iš toli" ("L’amour de loin") fragmentai, Johno Adamso opera "Klinghoferio mirtis" ("The Death of Klinghoffer"), Steve’o Reicho opera "Trys pasakos" ("Three Tales"), taip pat režisieriaus Godfrey’o Regbio filmas "Koyaanisqatsi", kuriame skamba kompozitoriaus Philipo Glasso muzika ir "Glenn Branca Ensemble" atliekama simfonija gitaroms, bei WARP videoklipai (intelektuali šokių muzika). Klube svečiuosis ir kūrinius komentuos kompozitorius Mindaugas Urbaitis, muzikologai Laima Vilimienė ir Linas Paulauskis, pianistas Petras Geniušas.

Prieš daugumą koncertų bus organizuojami susitikimai su autoriais ir atlikėjais. Susitikimų dalyviams bus galima užduoti klausimus, diskutuoti su jais apie permainų prigimtį ir svarbą modernios visuomenės gyvenime.

Parengta pagal KKS inf.