Muzika

Vasaros premjeros

Nauji simfoniniai kūriniai Pažaislio festivalyje

iliustracija
Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia
S. Valiulytės nuotr.

Tris naujus lietuvių kompozitorių simfoninius kūrinius Pažaislio festivaliui rengia Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, vadovaujamas orkestro meno vadovo ir vyr. dirigento prof. Juozo Domarko. Liepos 23 d. 18 val. Kauno pranciškonų vienuolyno Šv. Jurgio bažnyčioje orkestras pirmą kartą atliks Vlado Švedo Septintąją simfoniją (2005), Mariaus Baranausko kūrinį "Kalbėjimas" (2003) bei naują Vidmanto Bartulio opusą "Sodas" (2005). Pastarąjį kūrinį kartu su orkestru atliks violončelininkas Davidas Geringas ir Kauno valstybinis choras.

Didžiausia vakaro premjera – Vidmanto Bartulio kūrinys "Sodas", sukomponuotas pagal subtilius, sugestyvius prancūzų simbolisto Arthuro Rimbaud ir šiuolaikinio prancūzų dramaturgo Jeano-Luco Lagarces‘o tekstus. Pasak kompozitoriaus, "kiekvienas žmogus turi savo sodą, į kurį jis gali užsukti, jame pabūti, ir kuriame visko gali nutikti. Tas sodas pilnas nuojautų, sapnų, pasąmoninių aliuzijų, vaikystės prisiminimų ir mirties dvelksmo..." Sustojusiame sapno laike tvyrančias nuojautas įkūnys specifinis elektrinės violončelės tembras, asketiški, konkretūs choro epizodai, susiejantys orkestrines kūrinio dalis.

Vlado Švedo Septintoji simfonija, pasak kompozitoriaus, palyginti su jo ankstesniais panašaus žanro kūriniais, yra gerokai skaidresnė, joje mažiau dramatizmo. Visas tris simfonijos dalis į vientisą monoteminį ciklą sujungs ritmo tema, kaskart pasirodanti įvairiais pavidalais. Kompozitorius ypač didžiuojasi finaline kūrinio dalimi "Toccata", kurios pavidalas atėjęs dar iš jaunystėje patirtų muzikos įspūdžių.

Mariaus Baranausko simfoninis opusas, itin sėkmingas kompozicijos magistro diplominis darbas, jau yra nuskynęs nemažai laurų: laimėjęs trečiąją vietą Toru Takemitsu kompozicijos konkurse Japonijoje, itin sėkmingai reprezentavęs lietuvių muziką UNESCO tarptautiniame kompozitorių rostrume bei Pasaulio naujosios muzikos dienose Zagrebe. "Kalbėjime" Marius Baranauskas pirmąkart pritaikė savo sugalvotą komponavimo būdą – kiekvienam kalbos garsui subjektyviai priskyrė kokį nors akustinį atitikmenį. Jaunasis kompozitorius meistriškai valdo orkestro erdvę, atskirus tembrus, orkestro grupių spalvas, kūrinio raidos logiką.

Šių metų Pažaislio festivalyje numatoma ir daugiau premjerų: rugpjūčio 21 d. Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo bažnyčioje Kauno styginių kvarteto parengtoje programoje skambės nauji Zitos Bružaitės ir Dalios Kairaitytės opusai, taip pat kovo 11-osios Madrido aukoms skirta bendra įvairių Europos šalių autorių kompozicija "11" – jaunųjų kompozitorių kūrybinių susitikimų Eizenštate 2002 bei 2004 m. rezultatas. O naujajame Pažaislio festivalio dešimtmečiui skirtame kūrinyje "Mozaika II" styginių kvartetui Zita Bružaitė dėlioja mozaiką iš visų Pažaislio festivaliams sukomponuotų savo kūrinių fragmentų ar jų struktūrinės medžiagos.

LMIC inf.