Dailė

Atviras laiškas

Tarptautinė tekstilės miniatiūrų bienalė "Arkos" galerijoje

Elena Černiauskaitė

iliustracija
Kyoko Kumai (Japonija). "Oro akmuo". 2005 m.

Didžiųjų minitekstilės ekspozicijų istorija Lietuvoje prasidėjo 1983 m. – tuometinis Dailininkų sąjungos Tekstilės sekcijos pirmininkas Feliksas Jakubauskas Parodų rūmuose surengė pirmąją respublikinę tekstilės miniatiūrų parodą. Iki Nepriklausomybės atkūrimo 1991 m. kasmetinės respublikinės minitekstilės parodos pakaitomis vyko Panevėžyje arba Vilniuje, o 1992 ir 1994 m. buvo eksponuojami Teresės Jūratės Urbienės ir Liucijos Jūratės Kryževičienės organizuotų Tarptautinių lino miniatiūrų simpoziumų dalyvių darbai.

Deja, Lietuvos kultūrai svarbių smulkiosios tekstilės parodų tradicija nutrūko. 2005-aisiais sukanka devyneri metai, kai įvyko paskutinis Lino miniatiūrų simpoziumas (ir metai, kai Lietuva priimta į Europos Sąjungą). Aplinkybės panašios į tas, kurios XX a. dešimtojo dešimtmečio pradžioje T.J. Urbienę ir L.J. Kryževičienę inspiravo surengti Pirmąjį tarptautinį lino simpoziumą. Kitas dalykas, akivaizdžiai baksnojantis pirštu į tuščią tekstilės – vienos iš pirmaujančių dailės šakų Lietuvoje – ekspozicijų nišą yra kas antri metai vykstančių (stambiosios) tekstilės parodų paklausa: šiemet Kaune atsidarys jau penktoji Tarptautinė tekstilės bienalė, kitais metais Vilniuje – antroji Lietuvos tekstilės bienalė. Įkvėptos prisiminimų Eglė Ganda Bogdanienė, Žydrė Ridulytė ir T.J. Urbienė nusprendė atgaivinti nutrūkusią tekstilės miniatiūrų parodų tradiciją ir surengti IV tarptautinę tekstilės miniatiūrų bienalę "Atviras laiškas".

Bienalės tema pasirinkta neatsitiktinai. Ne tik todėl, kad išpopuliarėjus SMS žinutėms bei elektroniniam paštui, normalu ilgėtis gerokai primirštų tradicinių laiškų; pagrindinė priežastis – noras atnaujinti ir pratęsti pirmųjų Tarptautinių tekstilės miniatiūrų simpoziumų metu užmegztus kontaktus ir, žinoma, užmegzti naujus; pristatyti Lietuvos publikai pasaulyje žinomus menininkus, kuriančius smulkiosios tekstilės objektus; stambiosios tekstilės kūrėjams suteikti galimybę pasireikšti miniformatu. Tad organizatoriai pakvietė pasaulio tekstilininkus išreikšti savo jausmus ir požiūrį į šiuolaikinę kultūrinę, socialinę bei politinę situaciją ir atsiųsti Lietuvai atvirus laiškus – vizualias nedidelio formato tekstilės ištarmes, išsisakymus, būsenas, išgyvenimus ir pan., tikėdamiesi, kad paroda bus įdomi ne tik meniniu, bet ir sociologiniu aspektu.

Į organizatorių kvietimą dalyvauti bienalėje atsiliepė daugiau nei šimtas dailininkų iš 21 pasaulio šalies (tarp jų – žymūs tekstilininkai: amerikietis Michaelis F. Rohde, japonė Kyoko Kumai, Marie-Noėlle Fontan iš Prancūzijos, Dorota Grynczel iš Lenkijos, Edite Pauls-Vignere iš Latvijos ir kt.) bei Lietuvos. Jie atsiuntė dvimačių bei erdvinių linkėjimų, sveikinimų, aktualijų replikų, komentarų, atliktų iš įvairių medžiagų skirtingomis tekstilės technikomis, parafrazių, metaforų, simbolių, tiesiogiai suprantamų pranešimų, kuriuose gausu visiškai abstrakčių, asociatyvių ir konkrečių motyvų. Tekstilininkų gretose – ir pirmųjų Lino simpoziumų dalyviai: Olof Einarsdottir (Islandija), Fiona Hutchison (Škotija) bei Helsinkio industrinio meno ir dizaino universiteto dėstytoja Helena Lupari. Su ja pirmajame simpoziume užsimezgusi draugystė peraugo į glaudų Lietuvos ir Suomijos aukštųjų dailės mokyklų tekstilės katedrų bendradarbiavimą.

Bienalės pasididžiavimas – pirmąja vieta pagerbtas garsaus amerikiečių tekstilininko Archie Brennano (nesupakuotas) atvirlaiškis, oro paštu iš JAV išsiųstas į Lietuvą ir vis dėlto pasiekęs adresatą, – specialiai šiai parodai išaustas klasikinės atviruko formos gobelenas su įrašu "This is a very small tapestry" ("Tai labai mažas gobelenas"). Antroji vieta komisijos nutarimu atiteko Minnamarinai Tammi iš Suomijos, sukūrusiai darbą, pavadintą suomių šokio vardu "Carole" – 25 žmonių figūrėlės simbolizuoja Europos Sąjungos nares, palaikančias viena kitą džiaugsmingo šokio sūkury.

Trečiuoju prizu įvertinti Virginijos Degenienės "Įspūdžiai iš Venecijos" (megzta variacija Venecijos tema "Venecijos aikštė" 2004 m. Tarptautinėje bienalėje Venesueloje taip pat pelnė trečiąją vietą).