Muzika

Vasaros koncertai vilniečiams

Šeštasis koncertų ciklas A. Mickevičiaus muziejaus kiemelyje

Vera Markova

Vasarą, įprastam koncertų sezonui pasibaigus, melomanams siūloma marga įvairių festivalių programa. Paskutinę birželio dieną, vos pasibaigus Vilniaus festivaliui ir tuoj prasidėsiant Kristupo vasaros festivaliui, sostinėje prasidėjo ne taip gausiai masinių informacijos priemonių anonsuojami ir savo programa kuklesni Lenkų instituto Vilniuje ir A. Mickevičiaus muziejaus vasaros koncertai. Šis tradicinis koncertų ciklas šiemet rengiamas jau šeštą kartą.

Pirmajame ciklo koncerte muzikavo styginių kvartetas iš Lenkijos "Akademos": Irena Kalinowska-Grohs (I smuikas), Joanna Stelmach (II smuikas), Aleksandra Batog (altas), Danuta Sobik-Ptok (violončelė). Šis kolektyvas debiutavo 1997 m. vasarį koncertų ciklu "Bytomo kameriniai rytmečiai". Per aštuonerius gyvavimo metus kvartetas parengė daugiau kaip šimtą skirtingų epochų autorių kūrinių, dalyvavo tarptautiniuose festivaliuose ir konkursuose, pelnė įvairių apdovanojimų, surengė per tris šimtus koncertų Lenkijoje ir kitose šalyse (Vokietijoje, Italijoje, Anglijoje, Austrijoje, Slovakijoje, Rumunijoje). 1998 m. kompozitoriaus Aleksandro Lasońo kvietimu kvartetas griežė jo įkurtame Naujosios muzikos orkestre ir dalyvavo daugelyje tarptautinių festivalių. Kolektyvas atliko daug šiuolaikinės muzikos premjerų: A. Lasońo Penktąjį styginių kvartetą, Józefo Świderio Koncertą gitarai ir styginių kvartetui ir kt.

Koncerto Vilniuje programa buvo sudaryta iš įvairių epochų kompozitorių opusų. Jie buvo išdėstyti chronologine tvarka, todėl renginys įgijo polėkio, savotiško crescendo. Koncerto pradžioje skambėjusi nežinomo lenkų kompozitoriaus "Sinfonia de Nativitate" priminė apie tobulais konsonansais pagrįstos muzikos skaidrumą. Vėliau klausėmės kitokios sudėties kamerinio ansamblio – trio. Skambėjo Jano Baptistos Kleczyńskio (1756–1828) Trio op. 4 Nr. 3, D-dur; jį muzikės atliko tarytum maloniai besišnekučiuojančios draugės – I smuiko frazes perimdavo altas, įsiterpdama violončelė pagyvindavo minėtų instrumentų "dialogą". Kitą programos numerį – aštuoniolika metų (1840–1858) Vilniuje gyvenusio Stanisławo Moniuszkos (1819–1872) Styginių kvartetą Nr. 1, d-moll – muzikės iš Lenkijos atliko maksimaliai paryškindamos klasikinius kūrinio bruožus. Šis opusas artimas to paties žanro Vienos klasikų kūrinių stilistikai: trečioji dalis – Scherzo (Vivo) primena menuetą, kitose dalyse (I. Allegro agitato, II. Andantino, IV. Allegro assai) ypač svarbi polifonija, melodinis pradas. Moniuszkos Styginių kvarteto partijos dainingos, kiekviena išlaikyta viduriniame tam tikro styginio instrumento registre, todėl kiekvienai ansamblio dalyvei opusą interpretuoti tenka ryškiai, dinamiškai ir kuo individualiau.

Kitas tą vakarą skambėjęs to paties žanro kūrinys – W.A. Mozarto Styginių kvartetas Nr. 1 G-dur (K. 80/731) – rafinuotos išraiškos ir išbaigtos formos darinys. Keturios kontrastingos dalys (I. Adagio, II. Allegro, III. Menuetto, IV. Rondo. Allegro) suteikė ansamblio dalyvėms galimybę naudojant labai platų išraiškos priemonių arsenalą atsiskleisti kaip meninėms individualybėms. Sykiu buvo išlaikytas tinkamas visų balsų skambesio santykis. Keturiolikmečio genijaus sukurtas opusas pasižymi ypatingu veržlumu (staigi nuotaikų kaita, ritmo, dinamikos kontrastai, netikėti harmoniniai posūkiai, chromatizmų gausa, maksimaliai savarankiškos partijos), todėl jam atlikti reikia didelio atlikėjų meistriškumo. Manau, kvarteto "Akademos" dalyvėms jo tikrai nestigo.

Koncerto pabaigoje kolektyvas labai nuotaikingai, su polėkiu atliko populiaraus Johanno Strausso valso "Menininko gyvenimas" (Künstlerleben), op. 316, transkripciją styginių kvartetui (originalas – simfoniniam orkestrui). Turėjome dar vieną progą įsitikinti dideliu temperamentingų menininkių talentu ir puikia technika – klausantis jų griežimo atrodė, lyg grotų visas orkestras. Akimirksniu praskriejo Piotro Čaikovskio Stretto, atlikėjų pagriežtas bisui.

Pasak Lenkų instituto direktorės Małgorzatos Kasner, pagrindinis rengėjų tikslas – suburti kuo daugiau klausytojų, supažindinti juos su Lenkijos kultūra. Todėl ryškūs šios šalies menininkai kviečiami muzikuoti jaukiame A. Mickevičiaus muziejaus kiemelyje (Bernardinų g. 11).

Vasaros koncertai, kurie šiais metais vyks iki rugpjūčio 26-osios, reikšmingi ne tik tuo, kad yra abiejų šalių kultūrinio dialogo dalis. Jie turi savo klausytojų auditoriją, savitą romantišką, kamerinę aurą – mat vyksta po atviru dangumi didžiausio Lietuvos dainiaus – romantiko Adomo Mickevičius muziejuje.

Antrajame ciklo koncerte, kuris numatytas liepos 14 d., muzikuos Mariuszo Bogdanowicziaus trio iš Varšuvos. Po dviejų savaičių – liepos 28-ąją – galėsime pasiklausyti kitų muzikų iš Lenkijos sostinės – P. Kopcieco ir G. Szczepaniako – atliekamų kūrinių. Džiazo muzikos mėgėjai, manau, turėtų susidomėti ketvirtuoju ciklo koncertu (rugpjūčio 11 d.), kuriame šio stiliaus muziką gros džiazo kvintetas iš Vilniaus "Riot". Baigiamajame rugpjūčio 25-osios koncerte galėsime išgirsti muzikus iš Katovicų – trio "Taratto".