Pasaulyje

Krintančios žvaigždės

"Z karta" nori ramybės

Jaunieji britai nebenori lygiuotis į žvaigždes. Savaitgalių beprotystės – tai Margaret Thacher valdymo eros palikimas. Susirūpinę, kaip užsidirbti pinigų, šiuolaikinių paauglių tėvai profesinį stresą malšindavo nesibaigiančiuose savaitgalių vakarėliuose. Darboholizmo ir hedonizmo sąjunga lėmė savaitgalių kultūros atsiradimą. Pagrindiniai šios kultūros herojai ir sektini pavyzdžiai buvo turtingos ir amžinai savimi patenkintos popžvaigždės.

Tačiau dabar tai jau praeitis. Neseniai D. Britanijoje paskelbtais sociologinių tyrimų duomenimis, paaugliai jau nebesitapatina su žvaigždėmis, kurios iki ryto siaučia klubuose ir tūkstančius svarų išleidžia brangiems drabužiams, gėrimams ir narkotikams. Šiuos tyrimus komentavęs dienraštis "The Times" pabrėžė, kad dabartiniai paaugliai taip stengiasi išsaugoti sveiką pusiausvyrą tarp darbo ir poilsio, kad nusigręžia nuo žvaigždžių išpopuliarintam gyvenimo būdui. Na, išskyrus nebent tas žvaigždes, kurios pasitenkina apelsinų sultimis ir anksti eina miegoti. "The Times" paskelbtuose tyrimuose 87 proc. jaunimo mano, kad popkultūros žvaigždžių įtaka viešajai nuomonei pernelyg didelė, o 58 proc. tiriamųjų įsitikinę, kad tik nedaug žvaigždžių gali pasigirti ypatingu talentu. Kritikos kliuvo visiems, bet daugiausia – futbolo žvaigždėms, kurių šlovę ir uždarbius D. Britanijoje galima lyginti su kino ir estrados žvaigždžių uždarbiais. Akivaizdžiausias pavyzdys yra Wayne’as Rooney. Pristatinėjamas didžiausiu britų futbolo atradimu futbolininkas (g. 1985 m.) pernai vieno klubo buvo perpirktas už 22 milijonus svarų sterlingų. Užuot pateisinęs klubo lūkesčius, jis tapo bulvarinių dienraščių, aprašinėjančių jo erotinius nuotykius ir skandalus naktiniuose klubuose, herojumi.

Šis reiškinys kelia nerimą rinkodaros ir reklamos specialistams, kurių strategijos paremtos žvaigždžių kultu. D. Britanijoje jau pradedama kalbėti apie "kartą Z" (10-ojo dešimtmečio pradžioje buvo karjeros atsisakiusi "karta X", tūkstantmečio lūžyje – interneto ir vartojimo "karta Y"). Naujosios kartos atstovai tyrimuose pabrėžia, kad juos domina ramus šeimyninis gyvenimas. Jie nekonfliktuoja su motina, tėvą laiko geru draugu ir visai nenori palikti tėvų namų. Jų pasaulyje nėra vietos vakarėliuose siautėjančioms žvaigždėms, kadaise simbolizavusioms maištą prieš suaugusiųjų pasaulį. Tačiau žvaigždės vis dar turi įtakos savo gerbėjams. Įrodymas – britų reakcija į Kylie Minogue ligą. Žinia, kad australų dainininkė serga krūties vėžiu, sukėlė isteriją D. Britanijoje. Net rimtas dienraštis "The Guardian" specialiai analizavo šį fenomeną. Straipsnio autorius rašo, kad iki tol buvusi kūno, sekso ir amžinos jaunystės kulto simboliu žvaigždė staiga tapo žmogiška.

Tačiau jos kultas nežlugo.Atsirado specialus jos vardo fondas, renkantis pinigus krūties vėžio tyrimams. Tūkstančiai bričių nusprendė atlikti mamografijos tyrimus. Taip žvaigždutės auglys tapo galingu ginklu kovojant su vėžiu – dažniausia moterų mirties priežastimi Australijoje. Apie tokį šlovės efektą nesapnavo net rinkodaros specialistai.

Parengė Kora Ročkienė