Dailė

Tarp dialogo ir ginčo

Studentų meno dienų paroda "Intro" galerijoje

Asta Visminaitė

iliustracija
D. Klimavičiaus darbas

– Betgi juos pavogs!

– O mes tuo net neabejojam.

Įžūlūs, provokuojantys, iš įprasto konteksto išraukti keturi pisuarai kabėjo ant gatvėje augančių medžių kamienų ir traukė praeivių žvilgsnius. Drąsesnieji sustodavo atidžiau apžiūrėti virš jų prisegtų žurnalų "Tik vyrams", kitų veiduose atsirasdavo šypsena perskaičius žurnalo viršelyje ir ant sienų atsiradusį įrašą. Dviprasmiškas užrašas skelbė: "Išsitrauk ginklą!" Būtent taip vadinosi kauniečių D. Dūdaitės ir V. Rumiančevaitės darbas, kuris pasitiko žmones, balandžio 26-osios dienos vakarą atėjusius į Studentų meno dienų parodos "Dialogai ir ginčai" atidarymą "Intro" galerijoje. Jaunųjų menininkų darbai, dažniausiai pasižymintys liberalumu, be tabu kalbantys apie skirtingus šiuolaikinio gyvenimo aspektus ir atviri naujoms idėjoms, į parodą sutraukė gausią auditoriją.

Dinamiškame kultūrinio, politinio, ekonominio, socialinio gyvenimo kontekste studentai buvo kviečiami dalyvauti kasmetinėje parodoje ir kūrybinėmis priemonėmis apmąstyti šiandieninio gyvenimo terpėje atsirandančias diskusijos formų variacijas nuo ginčo iki dialogo: prieštaravimus, įtampas, kovas, priešingų interesų, pažiūrų, siekių susidūrimus, kivirčus, konfliktus, aiškinimąsi, svarstymą, nekonfliktišką bendravimą ar bendradarbiavimą, meno kūrinių invazijos sukeltus dialogus, monologus, polilogus ir dar daug kitų aspektų. Nuo anksčiau buvusiųjų šių metų Studentų meno dienų renginys skyrėsi dalyvių geografija. Nors dalyvauti renginyje buvo kviečiami visų Vilniaus dailės akademijos padalinių studentai, tačiau į kvietimą entuziastingai sureagavo tik vilniečiai ir kauniečiai.

Organizatorių pateikta tema lėmė kūrinių įvairovę ir atskleidė skirtingą menininkų požiūrį į gautą užduotį. Iš pažiūros naujovėmis lyg ir nepasižyminčioje T. Martišauskio aštuonių fotografijų serijoje matyti debesuotas dangus. Tačiau taip atrodo tik tol, kol neįsigilini į atlikimo techniką – kompiuteriu sukurtus debesis sunku atskirti nuo tikrų. Taip menininkas pabrėžia ribos tarp fikcijos ir realybės nykimą mūsų skaitmeniniame amžiuje. Panašų naratyvą galime įžvelgti ir V. Dailidėno darbe "Made by God. Made by Human" ("Sukurtas Dievo. Sukurtas žmogaus"). Čia šalia įrėminto tikro drugelio atsiranda žmogaus sukurta gigantiška stiklinė gamtos kūrinio projekcija, kybanti ekspozicijos erdvėje virš lankytojų galvų.

Vieną labiausiai publikos įvertintų darbų sukūrė D. Klimavičius. Aliejinės tapybos technika atliktame triptike autorius paliečia tapatybės klausimą, savo autoportretą pateikdamas kaip nėščios merginos arklio uodega virstančiais plaukais atvaizdą. Didelio formato, asimetriškų dalių siurrealistiniame triptike reflektuojama nevienalytė autoriaus savivoka.

Net keliuose darbuose išraiškos priemone buvo pasirinkta teksto forma. Minimalistinis juodas E. Narbutaitės užrašas ant baltos sienos "Geriausiai darbai atrodo šioje vietoje" lankytojus kviečia diskutuoti dėl šio teiginio turinio. Tuo tarpu kauniečių T. Maksimovo ir I. Vaivaraitės instaliacijoje "Tuščiaraideliavimas" iš chaotiškai išmėtytų raidžių masyvo paspaudus raudoną mygtuką išnyra užrašas "Mes nieko nenorime pasakyti. Mes kuriame, o ne aiškiname". Taigi skirtinguose ekspozicijos erdvės galuose išdėstyti šių menininkų darbai tarsi atliepia vienas kito teiginius.

Menininkei A. Jankauskaitei konceptualiai svarbus spalvos ir jos poveikio stebėtojui klausimas. Koloristikos mokslas teigia, jog oranžinė spalva žmogui žadina apetitą. Autorė atlieka savotišką tyrimą – uždaroje patalpoje ji įtaiso oranžinę lempą, o tiesiai po ja padeda bananų kekę. Situaciją dar labiau paaštrina A. Jankauskaitės siūlomas darbo pavadinimas – "Alkanas?".

Daugybės kitų eksponuojamų darbų kontekstą periodiškai užpildo menininko PB8 sukurta garso instaliacija "Synchro". Ant lentynėlės išdėstyti žadintuvai ima vienu metu visi kartu pypsėti. Vienas nuo kito truputį atsiliekantys žadintuvų signalo garsai sukuria besikartojantį sinchronišką garsą.

Atidaryme apsilankę žiūrovai turėjo vienintelę galimybę išvysti studentų T. Bajarkevičiaus ir B. Polonskio, R. Sakalausko bei grupės "G-Lab" pateiktus videodarbus, kuriuose buvo analizuojami garso ir vaizdo, ritmo ir dinamikos klausimai, pateikiama lietuviškos eksperimentinės muzikos istorijos interpretacija. Ilgiau nei valandą trukusią videoprogramą studentiškai vainikavo gyvas didžėjų pasirodymas.

Paroda "Dialogai ir ginčai" veikia iki gegužės 9 dienos. O kalbant apie pisuarus, maždaug vidurnaktį autorių sumanymas išprovokuoti publiką sulaukė atsako – jie buvo panaudoti pagal paskirtį pro šalį einančių įkaušusių vyrukų. Kitos dienos rytą išsipildė ir kita prognozė – neliko nė žymės apie šioje vietoje dar vakar eksponuotus meno kūrinius.