Savaitė

Brahmso muzikos vakarai

anonsai

iliustracija
Václav Hudeček

Kovo 18 d. Kaune ir 19 d. Vilniuje, Filharmonijoje, orkestrinės muzikos gerbėjų laukia nuostabios Johanesso Brahmso muzikos vakarai. Koncertuose skambės "Vokiškasis requiem" solistams, chorui ir orkestrui bei Koncertas smuikui ir orkestrui. Kartu su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru ir Kauno valstybiniu choru girdėsime muzikuojant žymius solistus – Astą Krikščiūnaitę (sopranas), Vytautą Juozapaitį (baritonas) ir Václavą Hudečeką (smuikas, Čekija). Programą diriguos Juozas Domarkas.

Prie savo stambiausios chorinės kompozicijos – "Vokiškojo requiem" – Brahmsas su pertraukomis dirbo ilgiau nei dešimt metų. Tai monumentali septynių dalių kompozicija, pasižyminti tobula simetrija, ne tik didžiausia, bet ir viena vertingiausių jo partitūrų. Kompozitorius pats parinko tekstą iš vokiškos Biblijos – paguodos sklidinus žodžius gyviesiems apie mirties neišvengiamumą. Kiekvienos iš septynių dalių pabaiga švyti viltimi.

Kitas Brahmso muzikai skirtos programos kūrinys – Smuiko koncertas – pirmą kartą buvo atliktas 1879 m. sausio 1 d. Leipcigo salėje "Gewandhaus"; dirigavo autorius, o smuiko partiją griežė Josephas Joachimas. Su garsiuoju vengrų smuikininku Brahmsą siejo ilgametė kūrybinė draugystė. Joachimas redagavo koncerto, kuris kaip tik jam buvo dedikuotas, smuiko partiją. Iš pradžių šis kūrinys buvo sumanytas kaip keturių dalių ciklas, bet vėliau dvi vidurinės dalys pakeistos viena nauja. Rašydamas šį kūrinį autorius rėmėsi klasikinėmis tradicijomis, atgaivindamas jas romantiškai pakiliomis emocijomis. Smuiko koncertas tebėra vienas sunkiausių ir ilgiausių šio žanro kūrinių, prilygstantis simfonijai.

Kaune ir Vilniuje šį koncertą griešiantis Václavas Hudečekas – žymiojo XX a. smuikininko Davido Oistracho mokinys – į pasaulinį atlikėjų elitą pradėjo kilti XX a. šeštajame dešimtmetyje. 1967-aisiais penkiolikmetis smuikininkas jau koncertavo Londone su "Royal Philharmonic Orchestra". Po šio sėkmingo debiuto čekų smuikininkas koncertavo garsiausiose pasaulio salėse su "Berliner Philharmoniker", "Cleveland Symphony Orchestra", "NHK Philharmonic Orchestra" ir kitais žymiais kolektyvais. Jis grojo tarptautiniuose festivaliuose Zalcburge, Osakoje, Stambule, Helsinkyje ir Perte.

Emocionalus, džiaugsmingas ir virtuoziškas V. Hudečeko grojimas žavi įvairaus amžiaus klausytojus. A. Vivaldi "Metų laikų" įrašas diriguojant Pavelui Koganui nuo 1992 m. laikomas vienu sėkmingiausių Čekijoje. Atlikėjas už jį buvo apdovanotas auksine, o 1997 m. ir platinine plokštelėmis. Smuikininko repertuare garbinga vieta tenka ir šiuolaikinei muzikai.

V. Hudečekui artimas D. Oistracho ir visos rusų smuiko mokyklos palikimas bei meniniai principai. Jis ir šiandien kryptingai bendradarbiauja su D. Oistracho, L. Kogano ir V. Sitkoveckio tradicijų puoselėtojais – tai liudija "Supraphon" studijose padaryti įrašai.