Kinas

Los Andželo nakties įkaitai

Michaelo Manno "Nakties įkaitas" – jau mūsų ekranuose

iliustracija
"Nakties įkaitas"

Scenaristas Stuartas Beattie prisimena, kad filmo "Nakties įkaitas" scenarijų įkvėpė vienas pokalbis su taksistu: "Užkalbinau vairuotoją, o jis buvo toks šnekus, kad, kai pasiekėme mano namus, kalbėjomės tarsi seni draugai. Staiga supratau, kad tas tipas nė nežino, su kuo bendrauja. Juk aš galėčiau būti bet kas – žudikas, maniakas ar teroristas, visąlaik sėdintis jam už nugaros. Pagalvojau, kad tai – gera mintis kriminaliniam trileriui: du svetimi žmonės sėdi kartu uždaroje automobilio erdvėje, visiškai atskirti nuo pasaulio."

Vienas pirmųjų, kuris prieš dvejus metus susidomėjo Beatti scenarijumi, buvo operatorius ir režisierius Januszas Kaminskis ("Schindlerio sąrašas"), tačiau jis nesutarė su studija dėl pagrindinio vaidmens atlikėjo. Kaminskis buvo įsitikinęs, kad pagrindinį vaidmenį turi kurti "Matricoje" vaidinęs Keanu Reevesas. Kai 2002 m. rudenį filmas atiteko režisieriui Michaelui Mannui, šis iš pradžių pagalvojo apie Russellą Crow. Paskui į galvą atėjo Edwardas Nortonas ("25 valanda"). Galiausiai buvo pasirinktas Tomas Cruise’as.

Sunkiai buvo renkamas aktorius ir taksisto vaidmeniui. Iš pradžių Mannas ketino pakviesti Adamą Sandlerį, paskui Valą Kilmerį, bet pastarasis atsisakė vaidmens, nes "Aleksandro" dienotvarkė buvo labai įtempta. Stuartas Beatti siūlė sugrąžinti garsiausią visų laiko kino taksistą Robertą De Niro.Tačiau prodiuseriams De Niro pasirodė per senas. Taip taksistu tapo Jamie Foxas. Tačiau Beatti rado būdą pademonstruoti savo sentimentus Martino Scorsese’s "Taksistui". "Nakties įkaite" yra viena scena, kai Vincentas lydi Maksą į ligoninę aplankyti motinos. Moteris paprašo sūnų atsistoti prieš veidrodį. Šis labai primena su savo atvaizdu kalbantį De Niro.

Michaelas Mannas įsitikinęs, kad Beatti scenarijaus struktūra – labai originali: "Prieš prasidedant veiksmui du spektaklio veiksmai jau tarsi įvykę. Ekrane matome tik trečiąjį. Todėl man patiko laužyti klasikinės dramos konvenciją. Kitas šiame projekte mane sudominęs dalykas buvo sutirštintas laikas. Veiksmas vyksta vieną naktį. Į Los Andželo taksi įsėda samdomas žudikas ir priverčia vairuotoją tapti bendrininku vykdant penkias iš anksto užsakytas žmogžudystes".

Tomas Cruise’as mielai sutiko vaidinti neigiamą personažą: "Kiekvienąkart, kai imuosi kokio nors vaidmens, pirmiausia stengiuosi suvokti savo herojaus moralinį kodeksą. Vincentą pasamdė padaryti juodą darbą, bet jis įsitikinęs, kad neįvykdyti užduoties reikštų sulaužyti garbės kodeksą." Pasak aktoriaus, jo herojus yra tikras profesionalas.

Cruise’o herojaus išorė visiškai neatitinka įprasto aktoriaus įvaizdžio. Režisierius sako, kad jiems rūpėjo sukurti šiurkštų ir labai anonimišką personažą. Tai paryškina ir jo drabužiai: neaukštas keturiasdešimtmetis pilku kostiumu, pilkais plaukais ir šviesiais marškiniais neišsiskiria iš minios. Net atvirkščiai. Jis kartu ir niekas, ir kažkas. Jei jį kas nors ir pastebės, tai vėliau liudininkui bus labai sunku jį atpažinti.

Jamie Foxas sako, kad jo ir Cruise’o personažo santykiai yra ypatingi, nes keleivis taksistą savaip įkvepia. Nors jie abu skirtingi, jų "chemija" kažkuo panaši. Įsėdęs į Makso automobilį paprastas keleivis visiems laikams pakeis jo gyvenimą. Jie abu reikalingi vienas kitam, kad galėtų nuspręsti, kaip toliau turėtų klostytis jų gyvenimai.

Svarbus filmo herojus yra ir Los Andželas. Filmas buvo kuriamas tipiškose miesto vietose – oro uoste, metro stotyje, automobilių stovėjimo aikštelėje. Jų adresai gerai žinomi miestiečiams. Režisierius sako, kad jam naktinis Los Andželas – tai ne konkreti vieta, o ją lydintys jausmai: "Man Los Andželas – neįprastos atmosferos miestas, jame junti milžinišką įtampą. Niūri filmo personažų istorija susilieja su neramia miesto aura. Aktoriai turėjo tai justi dar intensyviau. Jų herojų elgesyje juntamas laukiniškumas, slypintis po miesto oda. Todėl tokia svarbi yra scena, kai kelią perbėga kojotas". Mannas kadaise tai patyrė pats: "Vėlai naktį automobiliu grįžau namo. Sustojau prie šviesoforo ir tada, lyg niekur nieko, trys kojotai perbėgo iš vienos gatvės pusės į kitą. To vaizdo nepamiršiu niekad. Svarbu ne tai, kad didmiesčio centre atsiranda laukiniai žvėrys, o aiškiai juntamas jų požiūris į šią vietą. Civilizacija yra laikina. Miestas ir toliau lieka jų teritorija."

Pagal reklaminę filmo medžiagą parengė Kora Ročkienė