Muzika

Romantiškoji "Gaidos" šizofrenija

Aktualios muzikos festivalio pirmosios savaitės intrigos

Beata Leščinska

iliustracija
Lady Miles Davis – Saskia Laroo

Galima būtų klausti, kodėl "Gaida" vadinama aktualios muzikos festivaliu. Arba kitaip – kokia muzika yra aktuali? "Gaida", kiekvienais metais pateikianti vis kitus atsakymus, vieno laikosi tvirtai: aktualu yra tai, kas nauja ir kas "kabina". Tad nuskambėjus dižiajai Onutės Narbutaitės "chorinės simfonijos" premjerai, "Gaida" siūlo panirti į kitokią muziką.

Šiandien, spalio 15-ąją, Šiuolaikinio meno centre trinktels "rūgščiojo" (acid) džiazo apšlakstytas, subjektyviai romantinis Lino Rimšos ir Lino Paulauskio projektas "Die Welt ist Traum(a)" ("Pasaulis yra sapnas / trauma"), savaip įgyvendinantis kertinę romantizmo "skilusios sąmonės" (schizophrenia) sampratą. Pasak Lino Paulauskio, cituojančio Viktorą Gerulaitį, "svajonės ir tikrovė, idealas ir realybė – esminis romantizmo epochos prieštaravimas. "Svajonės ir gyvenimas" – taip vadinasi būsimos knygos planas, rastas prancūzų poeto Gérard’o de Nervalio kišenėje po jo savižudybės. Jokia ankstesnė epocha nežinojo tiek nusižudžiusių ir išprotėjusių menininkų: Nervalis, Hölderlinas, Hoffmanas, Wolfas, Čiurlionis, mėginęs nusižudyti ir išprotėjęs Schumannas. Romantizmo veidas – ne pudruotas baroko ovalas ir ne harmoningas klasicizmo kvadratas. Tai dvilypis, randuotas, nervingas, bet užtat išraiškingas veidas. Romantikai svajojo apie vieningą pasaulį, harmoningą dvasios ir gamtos, vidaus ir aplinkos gyvenimą, o matė ir patys rodė pasaulio ir gyvenimo skilimą, kuris vyko jų pačių sąmonėje. Graikiškai proto skilimas, skaldymas, perkirtimas vadinosi schizophrenia: schizo reiškia "skaldau", "perskiriu", o phren yra "protas". Štai kokia sąvoka paženklinta tikrojo, ne saloninio, ne pramoginio, romantizmo kūryba ir jos kūrėjai".

Tad projekte "Die Welt ist Traum(a)" galima tikėtis tikro, romantiško "degimo". Juolab kad jame dalyvauja Lady Miles Davis vadinama olandų trimitininkė Saskia Laroo, beje, atsivežanti ir reperį MC Vlach. Džiazo flangui projekte atstovaus ir jaunieji Lietuvos džiazo "liūtai" – kontrabosininkas Vytis Nivinskas, saksofonininkas Kęstutis Vaiginis ir perkusininkas Darius Rudis. "Klasikiniai" romantikai – tai pianistas Petras Geniušas ir violončelininkas Dainius Palšauskas, o papuoš projektą dvi jaunos, žavios dainininkės Hasmik Grigorian ir Lina Navakaitė. Ar galima kalbėti apie romantizmą apeinant moteris?

Net ir neliečiant romantizmo, vyriškas seksistinis požiūris prasimuša pro natų faktūros sluoksnius – jautresnis svajotojas pajus Algirdo Martinaičio erotinių fantazijų fluidus jo kūrinyje "Madam Butterfly, Madame Bovary...". Jį spalio 16 d. Nacionalinėje filharmonijoje atliks "Gaidos" ansamblis. Vertėtų dar kartą įsiklausyti į šį prieš keletą metų įkurtą festivalio kolektyvą, ambicingai užsibrėžusį tapti pavyzdiniu šiuolaikinės muzikos interpretuotoju Lietuvoje. Publika išgirs ir žymų britų smuikininką Irvine’ą Arditti, "iš prigimties" autentišką, ironija trykštantį romantiką, kuris į festivalį atvyksta pagriežti vieno vienintelio talentingos jaunos kompozitorės Ramintos Šerkšnytės kūrinio "Vortex" ("Sūkurys"). Opuso premjera, interpretuojama tų pačių atlikėjų, visai neseniai nuskambėjo "Klangspuren" festivalyje Austrijoje, iš kur į "Gaidos" sceną atkeliauja ir dar "karštas" Vykinto Bieliausko-Baltako, svetur sėkmingą karjerą darančio kompozitoriaus, kūrinys "Ouroboros". Diriguos pats autorius. Prie dirigento pulto išvysime ir šiuo metu Vokietijoje studijuojantį Mindaugą Piečaitį, jis ir pasiūlė "Gaidos" festivaliui ir ansambliui XX a. klasiko György’o Ligeti "instrumentinį teatrą" reprezentuojančius kūrinius "Aventures" ir "Nouvelles Aventures" (1962–1965). Beje, Piečaitis šiems kūriniams atlikti atsiveža solistus specialiai iš Vokietijos.

Galbūt VšĮ "Vilniaus festivaliai", įsteigta kartu su Kompozitorių sąjunga "Gaidą" rengiančios Vilniaus miesto savivaldybės, lėmė, kad į festivalį po ilgokos pertraukos sugrįžo du elitiniai miesto kolektyvai – kamerinis choras "Jauna muzika", vadovaujamas Vaclovo Augustino, bei Donato Katkaus diriguojamas Šv. Kristoforo kamerinis orkestras. Jų programose (spalio 18 ir 20 d.) festivalio publika išgirs du kviestinio "Gaidos" kompozitoriaus, pašėlusio (nes mėgsta roką) amerikiečio Michaelo Gordono kūrinius. Choras "Jauna muzika" taip pat atliks naujausius Felikso Bajoro, Giedriaus Svilainio, Vaclovo Augustino, Gintaro Sodeikos kūrinius.

Šv. Kristoforo kamerinio orkestro atliekamas Broniaus Kutavičiaus kūrinys orkestrui ir balsams "Dribsniai rekrutams" žada būti drastiškas: sukurtas pagal Sigito Parulskio poezijos knygą, jis vaizduoja visas lietuvių kareivėlių kančias sovietinėje armijoje. Taip pat nuskambės Juozo Širvinsko, Arvydo Malcio, Antano Jasenkos kūriniai.

Tokios yra pirmosios festivalio savaitės intrigos. Kiek atsipūtus, nuo spalio 24 d., "Gaida" pakvies paragauti antros aktualiosios muzikos porcijos – keturių kamerinių operų pastatymų.