Muzika

"Muzikos barų" rugsėjo numeris su Artūro Anusausko CD

nauji leidiniai

iliustracija

Artūras Anusauskas, vienas ryškiausių Lietuvos džiazo pianistų solistų, rugsėjo pabaigoje švenčiantis keturiasdešimtmetį, šia proga pristato savo lėšomis išleistą albumą, taip surengdamas šventę ir sau, ir muzikos mėgėjams. Kompaktinė plokštelė "Tylos puota" – jau trečias autorinis pianisto albumas. Jis įrašytas Filharmonijos salėje su kvartetu, kuriame, be lyderio, groja saksofonininkas Aleksandras Fedotovas, kontrabosininkas Eugenijus Kanevičius ir būgnininkas Darius Rudis. Šį albumą galės išgirsti ir "Muzikos barų" skaitytojai, žurnalo rugsėjo numeryje sužinosiantys šį tą daugiau ir apie patį džiazo pianistą. Apie praeitį ir dabarties veiklą, apie nuolat dalijamas simpatijas akademiniam muzikavimui ir džiazui – Jūratės Kučinskaitės pokalbis su Artūru Anusausku ("Geriausia puota – tyla", – sako pianistas Artūras Anusauskas").

Praėjusiame žurnalo numeryje nemažai dėmesio buvo skirta kone visą vasarą trukusiam Šv. Kristupo vasaros festivaliui. Rugsėjo "Muzikos baruose" – paskutinieji išsamios šio festivalio apžvalgos štrichai. Balys Vaitkus rašo apie vargonų muzikos ciklą ("Vario trimitai margosios paukštės negąsdina"), Asta Pakarklytė – apie penkis gitaros muzikos vakarus ("Penki gitaros pavidalai"), Algirdas Klova primena paskutiniuosius "Kristupo vasaros" džiazo koncertus, o ryškiausius viso festivalio akcentus apibendrina Eglė Grigaliūnaitė ("Iš arčiau: "Šv. Kristupo vasaros muzika").

Vasarą festivaliai vyksta, suprantama, ne vien Vilniuje ir ne tik Lietuvoje. "Muzikos barų" rugsėjo numeryje – pasakojimai apie tarptautinį menų festivalį "Druskininkų vasara su M.K. Čiurlioniu 2004" ir jo metu vykusią tarptautinę mokslinę konferenciją "M.K. Čiurlionis ir pasaulis" (Rimantas Astrauskas, Darius Kučinskas); apie VII "Muzikinį rugpjūtį pajūryje", nustebinusį pateiktų žanrų įvairove bei penkiomis Klaipėdos muzikinio teatro spektaklių bei koncertinių projektų premjeromis (Rita Bočiulytė, Sigutė Umbrasaitė).

Prancūzijos Pirėnų regione kasmet rengiama vasaros akademija ir festivalis. Jame dalyvauja jaunieji muzikai iš viso pasaulio. "Muzikos baruose" – pasakojimas apie aštuntąjį festivalį ir meistriškumo kursus "Pianos aux Pyrénées", juos, be kitų žymių pedagogų, vedė ir lietuvė Mūza Rubackytė. Toliau – kitos vasariškos naujienos iš svetur: Estijoje, Saremos saloje jau šeštus metus iš eilės vykstančiame festivalyje "Kuressaare operadays" pirmą kartą buvo pakviesti dalyvauti lietuviai – Kauno valstybinis muzikinis teatras. Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras beveik tuo pačiu metu viešėjo Didžiojoje Britanijoje, Notingamo karališkajame centre. Dvi liepos savaites Lenkijos kurortiniame Busko Zdrujaus miestelyje netoli Krokuvos dešimtą kartą vyko tarptautinis festivalis "Vasara su Chopinu". Devintą kartą jame dalyvavo lietuvių pianistė Šviesė Čepliauskaitė, atlikusi ne tik Chopino kūrinių, bet ir lenkų kompozitoriui dedikuoto J. Tamulionio "Fantaisie a la Frédéric" pasaulinę premjerą.

Audronė Jasinevičiūtė-Ivanauskienė rašo apie "Alexandre Paley et ses Amis" – nuo 1991 m. Moulin d’Andé amerikiečių pianisto Alexandre’o Paley rengiamus unikalius rečitalių ir kamerinės muzikos festivalius – puikią muzikinės interpretacijos, kamerinio muzikavimo meistriškumo mokyklą, skatinančią atlikėjus imtis ambicingų projektų. Rima Povilionienė dalijasi įspūdžiais apie koncertinį Leipcigo sezoną – J.S. Bacho muzikos festivalį, Šv. Tomo bažnyčios trauką, garsųjį "Gewandhaus" ir kitas istorinio muzikos lopšio įžymybes. Rolandas Aidukas pasakoja apie tarptautinį kompozitorės Kristinos Vasiliauskaitės kūrybos pripažinimą, o rubrikoje "Lietuvos muzikos link" pristatomas rugsėjo mėnesį Austrijoje vykęs festivalis "Klangspuren Schwaz". Jo programų centre šiemet atsidūrė ryškiausi Lietuvos kūrėjai bei atlikėjai.

Spalio 14 d. Vilniuje prasidės 14-asis aktualios muzikos festivalis "Gaida". "Muzikos baruose" publikuojami šio festivalio anonsai, padėsiantys žurnalo skaitytojams išsirinkti įdomiausias programas. Rima Povilionienė pristato vieną iš šiųmetės "Gaidos" svečių – amerikiečių kompozitorių Michaelą Gordoną, Eglė Grigaliūnaitė rašo apie festivalyje skambėsiančias keturias šiuolaikines kamerines operas, Justė Janulytė pristato Lino Rimšos ir Lino Paulauskio fringe projektą "Die Welt ist Traum(a)", scenoje suburiantį Lietuvos ir užsienio džiazo bei akademinės muzikos žvaigždes.

Naujų leidinių lentynoje šįsyk – jau trečioji vokiečių pianisto Nikolauso Lahuseno kompaktinė plokštelė, skirta Mikalojaus Konstantino Čiurlionio fortepijoninei muzikai. Joje įrašytos variacijos "Sefaa Esec", liaudies dainų harmonizacijos, keletas fugų, kanonų ir fugečių, preliudai op. 26 ir op. 29, taip pat ankstyvojo laikotarpio kūriniai – preliudai op. 7, keturios mazurkos ir penkios pjesės (Darius Kučinskas: "Pianistas N. Lahusenas tęsia M.K. Čiurlionio muzikos įrašų seriją").

Taip pat naujajame "Muzikos barų" numeryje – "Dainų dainelės" istorija, tradicinės skiltys "Iš pianisto varpinės" (Rokas Zubovas: "Vasaros etiudai") bei "Baletas" (Jūratė Terleckaitė: "Dirbti Londono karališkajame balete – didelė privilegija"), atsisveikinimas su iškiliu muzikos patriarchu, prancūzų kompozitoriumi Claude’u Ballifu.

MB inf.