Kinas

Žvilgsnis į Maxo Regerio kūrybą

kronika

Vargonininkas Balys Vaitkus neseniai dalyvavo tarptautiniame Maxo Regerio festivalyje Vokietijoje. Gelzenkircheno senamiesčio bažnyčioje jis atliko tris didingus vokiečių kompozitoriaus Maxo Regerio opusus. Atlikėjo pasirodymas sulaukė šiltų publikos ir vokiečių kritikų vertinimų. Kitą dieną pasirodė atsiliepimai Vokietijos spaudoje. Su pora iš jų siūlome susipažinti ir mūsų skaitytojams.

"Nuskambėjo puikiai nušlifuoti deimančiukai, jų vertė ir grožis atsiskleidė būtent gretinant juos vieną su kitu. Šiuos bet kurias bažnytines apeigas papuošti galinčius choralus B. Vaitkus grojo ypač jautriai ir spalvingai, išryškindamas galingojo instrumento privalumus", – skaitome muzikos kritiko Michaelio Beste’s recenzijoje.

"Westdeutsche Allgemeine Zeitung" rašė: "Genialu – tai žodis, tinkantis ir Maxo Regerio Introdukcijai, pasakalijai ir fugai e-moll, op. 127, ir šiandieniniam jos atlikėjui. Lietuvių vargonininkas Balys Vaitkus, prieš dešimtmetį tapęs tarptautinio Gelzenkircheno konkurso prizininku, ypač pagirtinai atliko šį kadaise nepagrojamu laikytą kūrinį. Žymiojo Liubeko ir Vienos profesoriaus Martino Haselböcko auklėtinis B. Vaitkus – ne besaikio patoso menininkas. Regerio kūrinius jis interpretuoja kaip kontrapunktinės stilistikos viršūnę. Jis meistriškai, rodos, be jokių pastangų įveikia visus techninius sunkumus. Monumentali, chromatiškai tirštėjanti dviguba fuga, op. 127, su elegantiškais šuoliais per visus tris manualus, ištisai gaudžiant pedalams, buvo atlikta tiksliai, aiškiai ir skaidriai. B. Vaitkaus atliekami choralai – tarsi pasivaikščiojimas po harmonijos landšaftus ir giesmių literatūros lobynus: iškilmingi, bet drauge ir kuklūs, iš naujo spalvingai išpuošti senųjų Regerio melodijų giedojimai."

7 MD inf.