Muzika

Kaip kartu alsuojantis orkestras

Valstybinio Vilniaus kvarteto, klarnetininko Julijano Milkio, smuikininko Ačio Banko ir pianistės Ninos Kogan koncertas

Jurgita Skiotytė

Valstybinis Vilniaus kvartetas, vos prieš kelias savaites baigęs unikalų koncertų ciklą "Europos Sąjungos šalių kamerinės muzikos vakarai", gruodžio 10 d. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje pasirodė su svečių iš užsienio. Tą vakarą filharmonijos salėje Vilniaus kvartetas grojo su smuikininku Ačiu Banku (Kanada), pianiste Nina Kogan (Rusija) ir klarnetininku Julijanu Milkiu (Kanada).

Pirmoje koncerto dalyje Vilniaus kvartetas ir klarnetininkas Julianas Milkis atliko J. Bramso Kvintetą klarnetui ir styginių kvartetui h-moll, op. 115. Pasaulyje žinomas kaip puikus solistas ir kamerinės muzikos atlikėjas, J. Milkis Lietuvoje koncertavo pirmą kartą. Baigęs Džuljardo ir Manheteno mokyklas, kur vienintelis mokėsi pas žinomą džiazo atlikėją B. Goodmaną, jis daug koncertuoja ne tik kaip solistas, bet ir kaip kamerinės muzikos atlikėjas. Klarnetininkas koncertavo garsiausiose pasaulio scenose Europoje, Amerikoje, Tolimuosiuose Rytuose, grojo solo su daugeliu žymių pasaulio orkestrų: Toronto, Edmonto, Prancūzijos simfoniniais, Maskvos valstybinės ir Sankt Peterburgo filharmonijų, Vivaldi kameriniu, Liono nacionaliniu, Vankuverio "CBC" bei kitais. Kaip kamerinės muzikos atlikėjas jis bendradarbiavo su solistais V. Afanasjevu, J. Bašmetu, G. Causse, A. Kniazevu, M. Maiskiu, A. Rudinu, taip pat su Sankt Peterburgo kvartetu, "Sankt Peters trio" ir daugeliu kitų. Intensyviai koncertuojantis klarnetininkas yra ir daugelio naujų kūrinių šiam instrumentui iniciatorius. Koncertus jam yra dedikavę kompozitoriai G. Kančeli, B. Tiščenko, M. Wainbergas ir kt.

J. Brahmso Kvintetą, kuriame kompozitorius specialiai naikina ribas tarp temos ir jos plėtojimo, tarp ekspozicijos ir perdirbimo, kur nėra įvykių, o intelektualinis ir emocinis krūvis labai intensyvus, atlikėjai atliko nuoširdžiai ir išraiškingai. Jau nuo pirmųjų klarnetininko išpūstų gaidų buvo galima suvokti, kad šis muzikantas nesieks klausytojų pavergti efektingu virtuoziškumu. J. Milkis po truputį leido atsiskleisti savo įvairiabriauniam talentui: meistriškumui, nepriekaištingam stiliaus pojūčiui. Tiek klarnetininkas, tiek kvartetas puikiai gebėjo įsiklausyti ir perteikti subtiliausius J. Brahmso gyvenimo pabaigoje parašytos muzikos niuansus: beviltišką gyvenimo baigties suvokimą, tragišką uždarumą, elegiškus prisiminimus.

Antroje koncerto dalyje Vilniaus kvartetas ir smuikininkas Atis Bankas bei pianistė Nina Kogan pagrojo prancūzų kompozitoriaus E. Chaussono Koncertą smuikui, fortepijonui ir styginių kvartetui, op. 21.

Prieš porą dešimtmečių iš Lietuvos emigravęs smuikininkas A. Bankas po tiek metų pirmą kartą koncertavo Lietuvos nacionalinės filharmonijos salėje. Manau, ši salė sukėlė nemažai prisiminimų atlikėjui būtent todėl, kad jis prieš išvykdamas dirbo Lietuvos filharmonijos orkestro koncertmeisterio asistentu. Šiuo metu Toronte (Kanada) gyvenantis atlikėjas yra puikiai įsitvirtinęs tenykštėje muzikinėje bendruomenėje. A. Bankas groja Toronto simfoniniame orkestre ir yra Glenno Gouldo mokyklos prie Karališkosios konservatorijos bei Toronto universiteto profesorius. Be to, jis dirba Niagaros tarptautinio kamerinės muzikos festivalio meno direktoriumi. Smuikininkas nuolat koncertuoja kaip solistas ir kamerinės muzikos atlikėjas su "New Word" trio, Krieghoffo styginių kvartetu, veda meistriškumo kursus Europoje, JAV, Kanadoje, Japonijoje. Su Valstybiniu Vilniaus kvartetu A. Bankas prieš kelerius metus sėkmingai pasirodė žymiausioje Kanados Glenno Gouldo salėje.

Fortepijono partiją koncerte atlikusi pianistė Nina Kogan – dviejų legendinių smuikininkų Leonido Kogano ir Jelizavetos Gilels dukra. Pradėjo groti fortepijonu šešerių, o būdama dar tik trylikos metų jau koncertavo su savo tėvu ir daugelį metų buvo vienintelė jo koncertmeisterė. Pianistė jau nebesuskaičiuoja savo visų solo pasirodymų žymiausiose Europos, Amerikos, Kanados, Rusijos salėse su garsiausiais pasaulio orkestrais. Ji nuolat veda meistriškumo kursus Rusijoje ir JAV, koncertuoja su įvairios sudėties kamerinės muzikos ansambliais. Jos įrašus darė tokios žinomos leidybinės kompanijos kaip "Deutsche Gramophone", "EMI", "Sony", "Philips", "Chant du Monde", "Melodija" ir kt.

Vieno iš impresionistinio stiliaus pradininkų E. Chaussono Koncertą fortepijonui, smuikui ir styginių kvartetui muzikantai atliko labai įkvėptai. Stambus keturių dalių kūrinys praskriejo tarsi vienas stiprus gūsis. Virtuozines solistų partijas N. Kogan ir A. Bankas pagrojo nepriekaištingai. Abu atlikėjai muzikavo su romantiniu polėkiu, gerai jausdami kūrinio dvasią. Vilniaus kvartetas interpretuodamas šį kūrinį itin sužibėjo, visi keturi atlikėjai grojo kaip sutartinai alsuojantis orkestras. Jokio nervo, įtampos, jokių suasmenintų emocijų – tiesiog meniškai, profesionaliai suvaldyta impresionistinės muzikos tėkmė.