Dailė

Šiaurės šalių kultūrų festivalis "Les Boréales"

festivalis

Kalbėdamas praėjusį penktadienį per Šiaurės šalių kultūrų festivalio "Les Boréales" ("Šiauriečiai") atidarymą Žemutinės Normandijos sostinėje Kane, mūsų šalies kultūros viceministras Gintaras Sodeika teigė, kad pernai per Frankfurto knygų mugę Lietuva įsitikino, koks svarbus kompleksinis kultūros skleidimas ir kokį poveikį jis gali turėti platus . Toks pat įvairus, gal tik siauresniu mastu, Lietuvos šiuolaikinio meno pristatymas šiomis dienomis vyksta ir "Les Boréales" festivalyje, čia irgi kultūra veria vartus platesniam mūsų šalies pažinimui.

Kano miesto Šv. Jurgio bažnyčioje veikiančios parodos "Lietuva Europos širdyje" autorius Saulius Valius sakėsi siekęs kuo subtiliau suderinti sakralinę ir informacinę erdves, ir tai jam iš tiesų pavyko: iš jų išsiskleidė jauki elegantiška aplinka, kurios pažintinį turinį meniškai įprasmina instaliacija "Istorijos lapas". Kitoje ekspozicijoje "Lietuvos fotografija: vakar ir šiandien" Lietuvos pastarųjų dešimtmečių istoriją pasakoja mūsų įvairių kartų fotografų meninės nuotraukos.

Visa šeštadienio popietė buvo skirta diskusijoms apie Lietuvą ir šiuolaikinę literatūrą. Kaip įvadas joms parodytas pernai televizijos kanalo "Arté" sukurtas filmas "Literatūrinis Vilniaus portretas". Pokalbyje su Jonu Meku, Vytautu Landsbergiu, Oskaru Koršunovu, Vanda Juknaite dalyvavo prancūzų teisininkas Yves’as Plasseraud bei rašytojas, eksperimentinio kino tyrėjas Dominique’as Noguezas. Dalyvių interesų platumas leido aprėpti įvairiausias - ir politines, ir istorines, ir kultūrines - temas, o joms kryžiuojantis gimdavo netikėtos mintys, kartais ir paradoksalios įžvalgos. Pavyzdžiui, prisiminęs, kad fluxus reiškia "sąjūdį, nuolatinį judėjimą", Jonas Mekas šmaikštaudamas pareiškė, esą fluxus sugriovė Sovietų Sąjungą. Vytautas Landsbergis pripažino, kad Sąjūdžio taktikoje gal ir būta kai kurių fluxus idėjų, bet iš tiesų žodis "sąjūdis" atsirado pokario ginkluotoje rezistencijoje. Oskaro Koršunovo įsitikinimu, ir laisvoje visuomenėje teatras turi likti rezistencijos vieta - jam reikia skverbtis į uždraustas zonas, į tai, kas visiems svarbu, bet nutylima, apie ką kalbėti yra tabu. Vandai Juknaitei kūryba - irgi savotiška rezistencija: rašydama ji nori įrodyti, kad gyvas žmogus yra svarbesnis už literatūros tekstą, gyvenimas įdomesnis už meną. O save nuolatiniu rezistentu pakrikštijęs Jonas Mekas sakėsi esąs labiausiai rezistenciškas praeičiai. Jam visada norisi naujumo. Kaip novatoriškiausios lietuvių literatūros pavyzdį amžinai jaunas J. Mekas sveikino "Baltų lankų" išleistą Julijos Perekrest ir Ievos Varneckaitės knygą "Noriu Nobelio". Be įvairiausiais rakursais nagrinėtos rezistencijos temos, pokalbyje šnekėta ir apie skaudžias Holokausto problemas.

Novelės žanrui skirta literatūros diskusija, kurioje kartu su prancūze Annie Saumont ir suome Rosa Liksom dalyvavo Marius Ivaškevičius ir Sigitas Parulskis, neapsiribojo literatūra - ji peraugo į pašnekesį platesnėmis visuomenės gyvenimo, egzistencinėmis vienatvės ar mirties temomis.

Lietuvos kultūrai skirta diena baigėsi Oskaro Koršunovo režisuotos Sigito Parulskio pjesės "Vienatvė dviese" premjera. Tai - ne tik įvairių meno šakų: teatro, šokio, muzikos - sintezės, bet ir įvairių kultūrų dialogo galimybių paieškos: su lietuvių šokėjais scenoje - prancūzai aktoriai ir muzikantai.

Festivalio "Les Boréales" pagrindinis rengėjas - Žemutinės Normandijos regioninis literatūros centras, pagrindinis jų talkininkas - Lietuvos institutas. Jo direktorė Karina Firkavičiūtė su koordinatore Rūta Valentaite ir šiomis dienomis festivalio programos sudarytojui ir pagrindiniam organizatoriui Jérōme’ui Remy padeda derinti didelio Lietuvos menininkų desanto Normandijoje pasirodymus.

Valdas Papievis