Dailė

Žvilgsnis į Škotijos grafiką

"LOOK 2003" projektas Škotijoje

Inga Dargužytė

iliustracija
Julie Brook. "Akmens dubuo"

Gegužės 27 - birželio 5 dienomis Škotijoje vyko tarptautinis meno projektas "LOOK 2003".

"LOOK 2003" organizatorė Su Grierson išskyrė kelis programos tikslus: supažindinti mus su Škotijos menininkais, jų kūrybinėmis galimybėmis, aplankyti privačias studijas ir dirbtuves, pasidomėti šiuolaikinės škotų grafikos meno tendencijomis, galerijomis ir grafikos meno centrais. Projekte dalyvavo menininkai iš Estijos, Danijos, Suomijos, Švedijos ir Lietuvos. Ne visi menininkai dirba grafikos meno srityje. Pakviestas ir vienas tapytojas iš Lietuvos Rimvydas Markeliūnas bei projektų koordinatorė iš Estijos Mare Pedanik.

Jau keleri metai sėkmingai koordinuojanti tarptautines grafikos meno trienales Taline, Mare Pedanik šiame projekte domėjosi Škotijos šiuolaikinių menų centrų organizaciniu darbu ir menininkais.

Švedas Björnas Bredstromas, danas Klavsas Weissas, jauna suomių menininkė Sanna Huttunen ir grafikė Inga Dargužytė iš Lietuvos analizavo spaudos presų galimybes, grafikos technikų naujoves, pristatinėjo savo šalių centrus, kūrybines dirbtuves, galerijas.

Tapytojas iš Vilniaus Rimvydas Markeliūnas, pastaruoju metu dirbantis su koliažais, atkreipė dėmesį į grafikos technikas, kurias galima būtų panaudoti sujungtas su koliažu.

Intensyvi dešimties dienų programa parodė, kad projektas skirtas tiems menininkams, kurie savo kūryboje naudoja visus įmanomus spaudos meno būdus.

Tiksliai apibūdinti spaudos meno sąvoką būtų sunkoka. Kiek teko pastebėti projekto metu Škotijoje, grafikai spaudos menu laiko ne vien grafiką ir jos technikas.

Gan dažnai menininkai atspaudus skenuoja, išskaido ir spausdina jau ne presu, o kompiuteriu. Populiariausios - litografijos, šilkografijos, oforto technikos.

Galima paminėti ir fotografiją, t.y. kai nufotografuoti atspaudai tampa savotiška instaliacijos dalimi. Išskirčiau projekto organizatorės Su Grierson darbų ciklą "Marking time. 2002".

Keliaudama po įvairias šalis autorė fotoaparatu fiksuoja gamtoje žmogaus suformuotus ženklus - tai tokie tapybiniai atspaudai ant medžių. Pasak autorės, šie ženklai atspindi gyvenimo tikslus, tvarkingumą, apsaugą, susitarimą ir tampa savotišku teritorijos grafiti.

Aš labiausiai domėjausi tais menininkais, kurie vis dar lieka ištikimi senosioms grafikos technikoms (lino, medžio raižiniams).

Kathleen M. Lindsley, gyvenanti Škotijos vakaruose Skai saloje (Isle of Skye), ištisas dienas praleidžia savo privačioje galerijoje "Raven Press Gallery", raižydama medžio raižinius. Darbai padarė jaudinantį įspūdį. Medžio raižiniai atlikti labai profesionaliai, jautriai ir kruopščiai. Savo dirbtuvėlėje ji turi nedidelį presą, jis yra neatsiejama galerijos detalė: pagyvina interjerą ir patraukia kiekvieno lankytojo akį. Taip pastebimi nuolat vykstantys kūrybiniai procesai.

Kitas menininkas, kurį galėčiau paminėti, yra Johnas McNaughtas iš Aukštikalnių (Higlands). Šis jaunas menininkas, dirba linoraižinio technika ir yra aktyvus edukacinių programų, akcijų organizatorius.

Dirbdamas su vaikais, menininkas išnaudoja visus galimus linoraižinio technikos privalumus. Autorius įsigijęs mažą kilnojamą presą, o jam reikalingi įrankiai telpa į vieną nedidelį lagaminėlį. Linoraižiniams atspausti jis naudoja specialią plokštelę, panašią į lėkštutę. Raižiniai atspaudžiami rankiniu būdu.

Susitikime su "LOOK 2003" projekto svečiais Johnas McNaughtas demonstravo filmuotą medžiagą apie bendrą su vaikais projektą.

Tai ir buvo vieninteliai sutikti menininkai, dirbantys su lino ir medžio raižinio technikomis.

Kita vertus, "LOOK 2003" nebuvo skirtas aplankyti tik tuos menininkus, kurie propaguoja šias technikas. Projekto programoje buvo numatyta aplankyti ir galerijas, apžiūrėti meno centrus, spaustuves.

Paminėsiu keletą centrų, kurie man paliko įspūdį.

Škotijos rytuose, Aberdyno mieste, prie Šiaurės jūros įlankos įsikūręs "Peacock" vizualių menų centras. Centrui vadovauja Lindsay Gordonas. Šis centras įkurtas 1974 metais. Patalpos nuomojamos iš bažnyčios, o išlaikomas Škotijos menų tarybos.

iliustracija
Margaret Stewart. "Kirsty namas"

Prieš dvidešimt vienerius metus įsikūrusio "Peacock" centro pagrindinė veikla - rengti parodas, edukacines programas, kursus. Kelios erdvės skirtos fotografijos laboratorijai, skaitmeniniams ir videomenams kurti, yra kompiuterių klasė, rėminimo dirbtuvė, taip pat ir spaustuvė. Čia galima atspausti įvairaus formato šilkografijos, litografijos, oforto, reljefinės spaudos, kolografijos, monotipijų darbus. Jei menininkui reikalinga meistro pagalba, už tai reikia sumokėti nemažus pinigus. "Peacock" centro spaustuvės paslaugos taip pat yra mokamos.

Centro veiklos planas sudėliotas labai sistemingai ir apgalvotai. Pristatomos ne tik parodose dalyvaujančių autorių personalijos, bet išsamiai pateikiama vizuali informacija apie šio centro veiklą: lankstinukai, katalogai, brošiūros, pasiūlymai.

Kitas gan aktyviai veikiantis menų centras įsikūręs Dandyje.

Apie Dandžio šiuolaikinių menų centrą, manau, girdėjo ir lietuviai. Šis centras gali pasiūlyti dar daugiau meno programų: čia vyksta parodos, rengiami pokalbiai, diskusijos apie meną, poezijos popietės, edukacinės programos, yra kino salė, meno kūrinių parduotuvė ir spaustuvė. Vizualiųjų menų tyrimo centre nuolat eksponuojama autorinių knygų kolekcija, fonduose gausu garsių Škotijos klasikų ir šiuolaikinių grafikų atspaudų. Centro nariams spaustuvės paslaugos kainuoja nelabai daug. Dažų ir popieriaus menininkai gali nusipirkti pačioje spaustuvėje.

Panašus centras įsikūręs ir Edinburge, jis jungia Edinburgo grafikus. Didelės patalpos skirtos spaustuvei, informacijos centrui, kuriame galima surasti norimos informacijos apie dailininką. Antrame aukšte įsikūrusi nedidelė galerija.

Visi apžiūrėti spausdinimo centrai turi išties beribes galimybes įvykdyti menininko sumanymus ir idėjas. Tai nurodo ir presų dydis, ir jų panaudojimo praktiškumas.

Šie meno centrai yra labai draugiškai ir geranoriškai nusiteikę kartu su kitais Škotijos centrais dalyvauti bendruose projektuose, parodose. Menininkui iš Lietuvos patekti į tokius centrus finansiškai būtų per sunku. Škotijos meno politika suformuota taip, kad vietiniams menininkams būtų suteiktos kuo geresnės sąlygos kūrybiškai reikštis ir atstovauti savo šaliai. Siūlomos ir rezidencinės programos kitų šalių menininkams. Tačiau, kaip paiškėjo, šie centrai negalėjo pasiūlyti programų Lietuvos grafikams.

Škotų menininkai savo darbus pristatinėja galerijose, įkurtose prie studijų. Dalis studijos erdvės išnaudojama kūrybiniam darbui ir parodoms. Nedidelis plotas skiriamas komercinei veiklai, turistams. Tokio tipo galerijose patogu eksponuoti autorines knygas, nedidelio formato tapybą, grafiką, nuotraukas, rankdarbius iš vilnos, objektus. Beje, nedideliuose kaimeliuose galerijų durys paliktos atviros. Škotijos vakaruose, Skai saloje, aplankyta privati dailininkės Judith McLauchlin galerija taip pat pasitinka atviromis durimis. Ant galerijos grindų priklijuotas raštas, kuriame prašoma jaustis kaip namuose, o jei prireiktų pagalbos - kreiptis į toliau esantį namą ir ieškoti savininkės. Mane nustebino pasitikėjimas, taikingumas ir ramybė.

Škotijoje gyvenantys menininkai išnaudoja viską, ypač tai, ką duoda gamta. Ji - pagrindinis impulsas kūrybai. Pats Škotijos gamtovaizdis sukelia beribį norą kurti žemės meną (minėtinos Julie Brook žemės meno instaliacijos Vakarų pakrantėje; Caroline KG Dear pinti objektai iš augalų, Skai sala) arba epsponuoti meną Škotijos pilių erdvėse (Elaine Allison ir Patricia Bray, "New strains" projektas, Lauristono pilies sodas, Edinburgas).

Buvo įdomu susipažinti su Škotijos kultūra, šiuolaikiniu menu, jo išraiškos formomis, komunikacijos galimybėmis. Naujosios technologijos škotų mene pažengusios į priekį. Skirtumai ryškūs ir grafikoje.