Dailė

Kurgi aš šitame sraute?

Fotoparoda "MySli" galerijoje "Stiklo karoliukai"

Skirmantas Valiulis

iliustracija
Ramūnas Danisevičius. "Ratai"

Ramūnas Danisevičius "Stiklo karoliukuose" surengė pirmąją savo fotoparodą ir po viena fotografija parašė: "Kurgi aš šitame sraute?" Nors autoriui jau 30 metų ir jo pavardę esame gerai įsidėmėję iš laikraščių ir žurnalų, fotografijoje keliai būna ilgi ir vingiuoti. R. Danisevičiaus kelias platus, nes jis tvirtai stovi ant abiejų kojų: viena - fotožurnalistikoje, kita - fotomene. Tokiu būdu lyg ir tęsia lietuvių meninės fotografijos tradicijas: nėra ribų tarp dokumento ir išmonės. Pirmoji paroda tęsia ne tiek klasikinę mūsų reportažo tradiciją, kiek jos antagonistų - V. Balčyčio, A. Budvyčio, A. Šeškaus ir kitų - liniją. Kartais vos ne citatomis - "Sapnas", "Niekuo", "Stotelė", fragmentuodamas tikrovę, o žmonių veidus nustumdamas į šalį ar palikdamas už ryškumo zonos. Kartais atvirkščiai - juos tiek priartina, kad į veido raukšles žiūri kaip į atšalusią ugnikalnio lavą. Čia prisimeni dar vieną maištininką - Vitą Luckų. Kokia R. Danisevičiaus maištavimų esmė? Apvirtęs pasaulis! Kaip ratai pakraigėje atrodo šiandien suderinami nesuderinamumai: humanitarinė pagalba ir karas, senųjų politikų įsivaizdavimas, kad viagra jiems duoda teisę šokdinti jaunuosius, valstiečio nuostaba, kad Europai nebereikalinga jo karvutė.

Paradoksalu, kad šiame keistų jungčių raizgyne R. Danisevičius nepasimeta ir nebijo paprasto švelnumo: boružė ant mafijoziškai tamsių akinių ar moteriškai švelnios vyriško kūno linijos. O fotografijoje "Troškulys" - jausmas, išreiškiamas pritemdyta erdve ir atvirai įžūlia poza moters akte. Tokie tikrovės "varžymai" atitinka ir parodos pavadinimą "MySli", atsiradusį ne tik iš internetinio "Photoline", bet galintį užminti ir kitų mįslių.

Viena jų: kodėl iš Vilniaus Aukštesniosios technologijos mokyklos (dabar - Vilniaus kolegijos) į fotografiją prasiveržė ne vien R. Danisevičius, bet ir Ž. Jasys, A. Valiauga, K. Mizgiris? Vienas atsakymų - mokytojas Algimantas Mačiulis, neseniai atšventęs 70-metį. Iš kino mėgėjų laikų jį savo pedagogu laikė ir A. Puipa su A. Mikutėnu. Tačiau tik nedaugelis žinojo, kad A. Mačiulis rašo eilėraščius, o Stalino mirties metais kalbino geležinį vilką! "Stauki, vilke, kol lot nepradėjai, taip sustauk, kad drebėtų takai"... Tokie tekstai, žinoma, tiko tik giliam stalčiui, bet dabar, poeto M. Vainilaičio gražiu žodžiu palydėti, sugulė į puošnią A. Mačiulio debiutinę poezijos knygą "Brydės per lauką". Mokytojo debiutas ir mokinio pirmoji paroda - ar būna gražiau?

Tiesą sakant, ir vienas, ir kitas jau galėjo seniau debiutuoti. R. Danisevičius yra Lietuvos fotomenininkų sąjungos ir Lietuvos spaudos fotografų klubo narys. Pernai fotožurnalistų išleistoje knygoje "Tai Lietuva" jis buvo vienas iš geriausiai pasirodžiusių fotografų. "World Press Phofo" surengtame dvimečiame seminare "Jaunimas rizikos zonoje" R. Danisevičius nufotografavo reportažą iš šiukšlynų. To paties pavadinimo Olandijoje išleistame solidžiame Pabaltijo jaunųjų fotografų kataloge lietuvių fotografija bene stipriausia - be Ramūno, čia pristatomi Aurelija Čepulinskaitė, Tomas Kauneckas, Gediminas Žilinskas, Olga Posaškova. Seminaro vadovas Colinas Jacobsonas kataloge rašo, kad šiandienę spaudos fotografiją labai veikia komercija ir reklama. Kaip būtinus elementus fotoreportažo grynumui išlaikyti jis siūlo: pasinerti su fotoaparatu į žmonių santykius, ypač į darbo situacijas, kurti portretus, nevengti stambių detalių. Atrodo, R. Danisevičius turi viską, o gal net ir daugiau - yra kietas vyrukas, paparacis, ginčijantis ir kuriantis ant rizikos briaunos. Gal tiktų šiandienius žurnalistus su fotoaparatais ir videokameromis vadinti kariais, nes ir Irake jie sudaro vos ne dešimtadalį visų žuvusiųjų. Kad ir kaip pavadintum, jam netrūksta energijos ir entuiziazmo ieškoti savęs vaizdų sraute. O būtent to labiausiai pasigedo jaunatviško pragmatizmo laikais parodos "Jaunimas rizikos zonoje" rengėjai.