Muzika

Peržengia Europos ribas

Festivalio "Naujasis Baltijos šokis`03" intrigos

Rūta Šalnaitė

iliustracija
"tai Modernu"

Šiemet tarptautinis šiuolaikinio šokio festivalis "Naujasis Baltijos šokis" - jau septintas. Laimingas skaičius. "Tradiciškai su festivaliu į Lietuvą ateina geras oras", - spaudos konferencijos metu pasakė rengėjų - Lietuvos šokio informacijos centro ir Menų spaustuvės - direktorius Audronis Imbrasas. Gal tikrai festivalio metu, gegužės 5-11 d., regėsime pavasario siausmą?

Bet septintasis festivalis šiemet gali pasigirti ne tik "užsakytu" geru oru. Nemažiau intriguoja ir festivalio programa. Pirmiausia - "Naujasis Baltijos šokis" virsta jau nebe vien tik Baltijos, Šiaurės ar Europos kraštų šokio naujienas pristatančiu renginiu, bet pasauliniu festivaliu, nes šiemet sulauksime svečių ir iš kitų kontinentų. Taip pat pora jo spektaklių bus parodyti Kaune ir Klaipėdoje.

Tarp dalyvių - ilgai "medžiota" prestižinė Kanados trupė "La La La Human Steps", Nacionalinio operos ir baleto teatro scenoje parodysianti naujausią choreografo Édouardo Locko spektaklį "Amelia". 2002 m. Vokietijos žurnalas "Ballet-Tanz" priskyrė É. Locką dvylikai svarbiausių mūsų laikų choreografų. "Amelia" balansuoja tarp itin stipraus šiuolaikinio baleto ir brutaliojo šiuolaikinio šokio aspekto, šokėjai juda neįtikėtinu greičiu, ant puantų šoka ne tik moterys, bet ir vyrai.

Kita "užjūrių" viešnia - Senegalo choreografė ir šokėja Germaine Acogny. Ji ne tik parodys monospektaklį "Tchoura?", bet ir vadovaus praktiniam Afrikos šokio seminarui, skaitys paskaitą apie šį Lietuvoje dar beveik nežinomą šokį. G. Acogny iki 1982 m. buvo Afrikos Mudros teatro, 1977 m. įkurto garsaus prancūzų choreografo Maurice`o Bejarto, meno vadovė, o šiuo metu yra tikra Afrikos šokio emisarė. "Tchoura?" - tai spektaklis, sukurtas pagal rašytojo ir poeto Xaviero Orville`io tekstą, kurį jis parašė specialiai atlikėjai. G. Acogny parodo visą iš Afrikos kilusio šokio grožį, jėgą, energiją ir simbolinę kalbą, pateikdama tai savuoju ypatingu būdu.

Tradiciškai "NBŠ" festivalis neapsieina be Skandinavijos šalių choreografų darbų. Šiemet tarp jų - vienas geriausių Suomijos šokėjų ir choreografų Tero Saarinenas, ne kartą apdovanotas įvairiais prizais bei keliais šokio konkursų laimėtojo medaliais. Jis kuria ne tik savo "Tero Saarinen Company", bet ir kitoms garsioms pasaulio trupėms: "Batcheva Dance Company" (Izraelis), "Ballet Gullbenkian" (Portugalija), Lyono operos baletui (Prancūzija), Niurnbergo baletui (Vokietija), Suomijos nacionaliniam baletui. Festivalyje T. Saarinenas parodys dvi solo kompozicijas, iš kurių vienos - "Medžioklė" pagal I. Stravinskio "Šventąjį pavasarį" - autorius yra jis pats, o kitą - "Žmogus kambaryje" - specialiai jam sukūrė garsi suomių kilmės Amerikos choreografė Carolyn Carlson.

Kitas suomis Alpo Altokoskis iki šiol viešėjo Lietuvoje tik kaip atlikėjas, bet šiemet bus pristatytas kaip choreografas. Jo kompozicija "Pažadai" - apie blėstančią meilę ir išsiskyrimą - pasižymi ne tik šilta melancholija, bet ir išradingai naudojamais videovaizdais. Gan ilgai dirbęs socialinį darbą su šeimomis, A. Altokoskis geriau nei daugelis pažįsta praradimo jausmą.

Danų choreografas Timas Feldmanas - vienas spontaniškiausių kūrėjų, savo spektakliuose sulydantis į viena kelis menus: teatrą, muziką, šokį, videomeną. Vilniuje įvyks tarptautinė jo spektaklio "Hendrix House" premjera. Tai kūrinys, skirtas dviem muzikantams - Jimi Hedrixui ir Alfredui Schnittkei, tarp kurių choreografas įžvelgia daug bendro.

Jau kelerius metus festivalyje dalyvauja Didžiosios Britanijos trupės. Šiemet Lietuvos publikai bus pristatyti jaunų choreografų darbai - Lisos Torun "Triptikas", spaudos pavadintas "didingu" ir "įrodančiu neeilinį choreografės talentą", bei trupės "New Art Club" komiškas spektaklis "tai MODERNU", pasakojantis apie šiuolaikinio šokio istoriją. Pastarojo kūrėjai Tomas Rodenas ir Pete`as Shentonas siekia, kad "visi žiūrovai - tiek žibančiom akim, tiek ir ciniškai nusiteikę - pralinksmėtų nuo šokio".

Regis, humoro nestokos ir keli kiti spektakliai. Iš biochemijos mokslo, pasibjaurėjęs jo rutina, į šiuolaikinio šokio pasaulį "perbėgo" Vokietijoje gyvenantis prancūzas Xavieras le Roy. Jis monospektaklyje "Self-Unfinished" pristato savo požiūrį į žmogaus kūno galimybes, paremtą gebėjimu "moksliškai" jame įžvelgti netikėtas formas bei specifiniu savo paties kūno sudėjimu.

Visada gebėjęs juoktis iš gyvenimo absurdo, Lietuvoje gerai žinomas rusų choreografas ir režisierius Aleksandras Pepeliajevas šįkart nutarė paironizuoti "Gulbių ežero" tema. Šis baletas Rusijoje laikomas klasikinio baleto grožio etalonu, tad choreografas savąjį variantą sukūrė jaunam Von Krahlio (Estija) teatro kolektyvui. "Gal Princas - tai visai ne princas, o klasikinės revoliucijos liekana arba net piktasis genijus Rotbaras?", - klausia jis.

Visada liūdnos ironijos pilni garsios rusų choreografės Tatjanos Baganovos darbai. Trupė "Provincialnyje tancy" iš Jekaterinburgo Lietuvoje rodė geriausius šios choreografės, apdovanotos "Auksine kauke", darbus. Šiemet mūsų laukia tarptautinė JAV sukurto spektaklio "Skrydis arbatėlės metu" premjera, kurią į Vilnių trupė atveža tiesiai iš Vašingtono Kenedžio centro.

Kita rusė - Čeliabinsko šiuolaikinio šokio teatro choreografė Olga Pona, taip pat "Auksinės kaukės" laimėtoja - sukūrė kiek nostalgišką spektaklį "Žvelgiantys į amžinybę", skirtą beveik prieš metus nužudytam rusų choreografui Jevgenijui Panfilovui. Nedažnai matomas vyriškas šokis verčia stebėtis - tiek neįtikėtinai stipriais ir itin jaunais šokėjais, tiek ir tuo, kad vyrams šį šokį sukūrė moteris.

Šiemetiniame festivalyje pristatoma ir itin reta pas mus naujiena - šiuolaikinio šokio spektaklis visai šeimai "Alisa", jį Rygos choreografijos mokyklos moksleiviams sukūrė latvių choreografė Olga Žitluchina, kasmetinė "NBŠ" viešnia. Spektaklio pagrindu tapo Lewiso Carrollio "Alisa Stebuklų šalyje", o muziką specialiai spektakliui sukūrė roko operos "Faustas. Deus ex machina" autorius Andris Vilcans.

Juokauti linkę ir lenkai. Trupė "Made Inc." siūlo į jų spektaklį "Byla 01" įsitraukti ir žiūrovams, patiems rinktis šokio stilių, muziką, videomedžiagą ir komponuoti daugiau ar mažiau vientisą kūrinį.

Tradiciškai festivalyje pristatomi naujausi Baltijos šalių choreografų darbai. Dvi Latvijos kultūros akademijos studentės, kurioms dėsto O. Žitluchina, pristato kompoziciją "Smūgis". Dar labai jaunutė estė Renate Keerd savo kūriniu "Mistiški garsai knarkiančioj nakty" vienu mostu įrodė savo talentą. Šiltai, nebijodama atsiverti, ji pasakoja jaunatvišką meilės istoriją.

Panašią meilės istoriją kompozicijoje "Mėnesiena" interpretuoja ir šiuo metu Helsinkio teatro akademijos magistrantūroje studijuojantis Andrius Katinas su kita šios akademijos magistrante Maria Saivosalmi bei dar keliais studentais. Praėjusiais metais šių dviejų choreografų darbas "Orfėjus ir Euridikė" sulaukė itin palankaus žiūrovų ir kritikų vertinimo. Kasmet festivalyje savo darbo premjeras pristato ir choreografas Vytis Jankauskas. Šiemet tai bus duetas "Nuskendęs slėnis". Praėjusią vasarą būtent šio choreografo darbas "Susitaikymas" atstovavo Lietuvai tarptautiniame festivalyje ir šokio mugėje "Global dance 2000" Vokietijoje.

Spektaklio "Aseptinė zona, arba Lietuviškos sutartinės" eskizą parodys Kauno šokio teatras "Aura". Dar nespėjusieji pamatyti choreografės Anželikos Cholinos naujausio spektaklio "Romeo ir Džuljeta" galės jį išvysti per festivalį.

Spektakliai vyks Lietuvos nacionaliniame dramos nei Operos ir baleto teatruose, Kauno ir Klaipėdos dramos teatruose. Jau kelerius metus festivalio globėja yra Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, o mecenatas - "Philip Morris Lietuva".