Kinas

Suspėti viską

Ką žada 53-iasis tarptautinis Berlyno kino festivalis

iliustracija
"Valandos"

Vakar prasidėjo 53-iasis Tarptautinis Berlyno kino festivalis. Jis žada daugybę pasaulinių premjerų, specialiųjų įvykių, neeilinių peržiūrų ir žvaigždžių. Tai antrasis direktoriaus Dieterio Kosslicko festivalis, todėl ir jo žadėtos permainos akivaizdesnės.

Naujovės

Pernai debiutavusi jaunųjų talentų stovykla ("Berlinale Talent Campus") šiemet priims 500 jaunų kino kūrėjų iš 61 pasaulio šalies. Tarp tų kinematografininkų – ir lietuvis Tomas Donela. Dalyviai – ne tik režisieriai, bet ir prodiuseriai, scenaristai, aktoriai. Stovykloje vyks kūrybinės laboratorijos, diskusijos, peržiūros, susitikimai su įvairiais kino industrijos profesionalais. Jaunieji kūrėjai galės susitikti su Wimu Wendersu ir Dennisu Hopperiu, Roterdamo, Toronto, Berlyno, Niujorko ir Pusano kino festivalių mugių direktoriais, padėsiančiais suplanuoti naujas filmo rinkodaros strategijas. Viena iš stovyklos programų – jau anksčiau Berlyne startavusi būsimųjų Europos kino žvaigždžių reklamos programa "Shooting Stars". Įvykiu turėtų tapti ir naujojo Rusijos kino programa, kurią atidarys naujausias Bachtijaro Chudojnazarovo ("Mėnulio tėtis" ) filmas "Prabanga". Vieną pagrindinių vaidmenų jame sukūrė Ingeborga Dapkūnaitė.

Pernai startavusi programa "Vokiečių kino perspektyvos" ir šiemet pasiūlys daug naujausių vokiškų filmų: vaidybinių ir dokumentinių, sukurtų kino mokyklose ir pasinaudojus pačiomis naujausiomis technologijomis. Neseniai prancūzų laikraštyje "Liberation" rašyta, kad Vokietijoje atsirado nauja įdomi kino kūrėjų karta, kuriai, pavyzdžiui, R.W. Fassbinderio filmai atrodo pernelyg saldūs. Labiausiai jiems imponuoja Bruno Dumont`as ("Žmogiškumas", "Jėzaus gyvenimas") ir broliai Dardenne`ai, ypač jų filmas "Pažadas" (beje, primenu skaitytojams, kad "Pažadą" ir "Jėzaus gyvenimą" "7md" puslapiuose yra aktyviai reklamavęs Jonas Ūbis). Bus įdomu pamatyti, kaip tokios įtakos atsispindi jaunų maištingų vokiečių filmuose.

Šiemet festivalis žada ir naujieną – specialiuosius įvykius. Tarp jų – diskusija apie didžiojo japonų režisieriaus Yasujiro Ozu kūrybą (jam skirta ir festivalio retrospektyva), ir Ralfo Schmerbergo filmas "Eilėraštis" ("Poem"). Šios juostos idėjos galėtų nusitverti ir poezijos festivalių šalis Lietuva. Režisierius kviečia prisiminti 19 vokiečių poetų (Hermanno Hesse`s, Paulio Celano, Ingeborg Bachmann ir kt.) eilėraščių, kuriuos prieš kamerą skaito garsūs aktoriai Klausas Maria Brandaueris, Davidas Bennetas, Luise Rainer... Filmą filmavo trylika garsių operatorių (tarp jų – Darius Khondji, Robby Mulleris) visame pasaulyje – Rio paplūdimiuose, Himalajų papėdėje, Islandijoje, Ispanijoje, Berlyne...

Festivalis sutrumpėjo ir labiau atsigręžė į miestą: paskutinė diena – vasario 16-oji – bus skirta tik miestiečiams. Jie galės pigiau pasižiūrėti įvairių festivalio programų filmus, pamatyti tai, ko nesuspėjo per festivalio maratoną.

Konkursas

Tačiau kad ir kaip būtų, festivalį nusako konkursas – filmai, atradimai, siurprizai. Jam skiriama daugiausia laiko, diskusijų, tekstų. Šiemet konkurse gausu ir jau spėjusių išgarsėti ar net pelnyti "Aukso gaublius" filmų. Pirmiausia tai atidarymo filmas – Robo Marshallo į ekraną perkeltas populiarusis miuziklas "Čikaga", Steveno Soderbergho "Soliaris", Stepheno Daldry "Valandos" ("The Hours"). Pastarojo filmo laukiu labiausiai: įdomu, ką sukūrė ilgai tylėjęs "Bilio Elioto" autorius. Antrajame filme jis žvelgia į trijų moterų likimus. Pirmoji – tai Virginia Woolf, ją suvaidino Nicole Kidman...

Į konkursą pateko net trys vokiečių filmai. Wolfgango Beckerio "Good bye, Lenin!" pristatomas kaip tragikomiškas farsas apie žmones ir sistemas, Oskaro Roehlerio "Der alte Affe Angst" – kaip meilės istorija, Hanso Christiano Schmido "Tolimos šviesos" ("Lichter") – kaip pasakojimas apie žmones, gyvenančius ant Vokietijos ir Lenkijos sienos.

Tačiau Rytų Europos kinui konkurse atstovaus tik slovėno Damjano Kozoles filmas "Rezervni Deli" apie kontrabandininkus, kurie be jokių skrupulų išnaudoja pabėgėlius.

Trys prancūzų filmai žada susitikimus su žinomais autoriais. Retas Berlyno festivalis apsieina be naujo Claude`o Chabrolio opuso. Šįkart tai – "Blogio gėlė" ("La Fleur du mal"), kuri, kaip supratau, neturi nieko bendro su tomis, kurias aprašė Baudelaire`as. Tai pasakojimas apie viduriniosios klasės šeimą, jos narių kaltės jausmą. Įdomus pagrindinių aktorių duetas – Nathale Bay ir Benoit Magimelis ("Pianistė").

Už "Intymumą" prieš kelerius metus apdovanotas "Auksiniu lokiu" Patrice`as Chereau sugrįžta į konkursą su filmu "Jo brolis" ("Son frére"). Tai pasakojimas apie brolius, kurie suartėja vienam jų susirgus nepagydoma liga.

Filosofas, scenaristas, kino kritikas, režisierius Pascalis Bonitzeras filme "Petites Coupures" žada parodyti juokingą istoriją apie moterų žudiką. Aktorių ansamblis – Danielis Auteuil`is, Kristin Scott Thomas, Ludivine Sagnier žada pramogą, kuri gal net prilygs pernykščiam prancūziškam Berlyno hitui "8 moterys".

Su prancūzų kinu susijęs senegalietis Moussa Sene Absa parodys konkurse bendros Senegalo ir Kanados gamybos filmą "Ponia Bruet" ("Madame Brouette"). Tai pasakojimas apie vienišą motiną, kuri gyvena Dakare, ir jos kovą už savo teises ir nepriklausomybę.

Gerą egzotikos dozę žada ir režisieriaus Yoji Yamados filmas "Samurajų sutemos" ("Tasogare Seibei"), nukelsiantis į XIX a. Japoniją.

Dar giliau į istoriją neria žymus kinų režisierius Zhang Yimou. Konkurse rodomo jo filmo "Didvyris" veiksmas rutuliojasi prieš du tūkstančius metų. Berlyno festivalis didžiuojasi atradęs šį kūrėją, kai dar niekam nežinomas debiutantas pelnė Berlyne apdovanojimą už filmą "Raudonasis gaolianas". Prieš kelerius metus subtili meilės drama "Kelias namo" taip pat pelnė režisieriui Berlinalės prizą. Zhang Yimou visada garsėjo nonkonformizmu, jo filmai dažniausiai sunkiai pasiekdavo festivalius, o Kinijoje net nebuvo rodomi. "Didvyris", regis, žymi lūžį režisieriaus karjeroje. Tai 31 milijoną dolerių kainavusi ("Didvyris" – brangiausias kinų filmas) superprodukcija, jis rodomas Kinijoje pilnose salėse, pačios Kinijos buvo pristatytas "Oskarui" ir palankiai vertinamas valdžios. Filmas net sumušė absoliutų Kinijos lankomumo rekordą ir pralenkė "Titaniką". Tačiau "Didvyrį" ir režisierių net kai kurie Kinijos dienraščiai apkaltino servilizmu, tuo, kad jame netiesiogiai bandoma pateisinti žudynes Tianenminio aikštėje.

iliustracija

"Herojaus" herojus – Kiniją suvienijęs imperatorius, kurio likimas papasakotas ir Lietuvoje rodytame, bet Kinijoje iki šiol nežinomame režisieriaus Chen Kaige filme "Imperatorius ir žudikas". Pasakojimas apie pasikėsinimą į imperatorių – ir "Didvyrio" tema. Pagrindinius vaidmenis filme kuria "Meilės laukimo" pora Tony Leung ir Maggie Cheung.

Konkurso programoje numatyti ir dar du kinų filmai – garsaus dokumentininko Li Yang vaidybinis debiutas "Mang Jing" (bendra gamyba su Vokietija), kuris pasakoja apie šių dienų Šiaurės Kinijos angliakasių miestelio kasdienybę, ir specialioji Sun Zhou filmo "Zhou Yu huoche" peržiūra. Tai meilės istorija, kurioje pagrindinius vaidmenis sukūrė kinų žvaigždė Gong Li ir Tony Leung.

Tačiau apskritai konkurse, kaip, beje, ir paprastuose Berlyno kino teatruose, dominuoja amerikiečių kinas. Be jau mano minėtų "Valandų", "Soliario", konkurse pamatysime Alano Parkerio bendros JAV ir D. Britanijos gamybos filmą "Deivido Geilo gyvenimas" ("The Life of David Gale"). Filmo herojus – nuteistasis mirti, kuris pasakoja savo įvykių versiją žurnalistui. Kalėjimas – taip pat ir Berlinalės mėgstamo Spike`o Lee filmo "25 valandos" ("The 25th") tema. Tiksliau, pasirengimas jam, mat filme rodoma paskutinė jaunuolio, kuris nuteistas kalėti 7 metus, laisvės diena. Pagrindinį vaidmenį šiame filme kuria Edwardas Nortonas.

Labai įdomu, koks bus antrasis Spike`o Jonze`o filmas "Adaptacija". Prieš kelerius metus režisierius debiutavo pramuštgalvišku filmu "Būti Johnu Malkovichiumi", kuris, deja, taip ir nepasiekė Lietuvos. "Adaptacijoje" režisierius taip pat pasineria į realybės ir fikcijos problemas, tik veiksmo vieta – nebe herojaus išeinamoji anga, o tikra filmavimo aikštelė.

Festivalio rengėjai dar neišduoda, kokios žvaigždės šiemet tikrai bus Berlyne (žada daug), tačiau, manau, kad vienas gražiausių Holivudo vyriškių George`as Clooney tikrai atvyks, nes jis ne tik vaidina pagrindinį vaidmenį "Soliaryje" (kai kas net tvirtina, kad jis labai primena Donatą Banionį), bet ir debiutuoja kaip režisierius: konkurse bus parodytas jo filmas "Pavojingo proto išpažintys" ("Confessions of a Dangerous Mind"). Filmo herojus – Chuckas Barris – TV prodiuseris, CŽV agentas, žudikas.

Konkurso geografiją paįvairins bendros ispanų ir Kanados gamybos Isabel Coixet filmas "Mano gyvenimas be manęs" ("My Life Without Me"), olando Pieterio Kramerio debiutas "Taip, sesele, ne, sesele" ("Ja zuster, nee zuster"), australiečio Rolfo de Heero "Aleksandros projektas" ("Alexandra`s Project").

Festivalį uždarys ilgai kurtas Martino Scorsese`s filmas "Niujorko gaujos" ("Gangs of New York"). Veiksmas nukelia į XIX a. vidurio Niujorką, kur nuolat kaunasi imigrantai ir "vietiniai", t.y. tie, kurie jau gimė Amerikoje. Pagrindinius vaidmenis filme kuria vienos žvaigždės – Leonardo di Caprio, Cameron Diaz, Danielis Day-Lewisas.

Žiuri

Viena smagiausių Berlinalės akimirkų, kai žiuri praneša akredituotiems žurnalistams savo sprendimą ir išgirsta itin spontanišką savo darbo įvertinimą. Tos akimirkos dar teks laukti visą savaitę. Tačiau žiuri filmus jau žiūri. Jai vadovauja kanadiečių režisierius Atomas Egoyanas (ta proga festivalis rengia specialiąją "Ararato" peržiūrą). Tarp žiuri narių – režisierė Kathryn Bigelow (jos naujausias filmas "K-19" teberodomas Lietuvoje), garsiojo Sandanso nepriklausomojo kino festivalio direktorius Geoffrey Gilmore`as, prancūzų prodiuseris Humbert`as Balsanas, vokiečių aktorė Martina Gedeck.

Lygiagrečiai su šia Berlinalėje dirba kelios žiuri – FIPRESCI, ekumeninė, gėjų ir lesbiečių, kurie kiekvienais metais teikia savo prizus – minkštus Berlyno simbolius meškučius, pramintus Tedžiais. Pastarajai žiuri šiemet vadovaus anglų kritikas Davidas Robinsonas, parašęs vieną garsiausių Charley Chaplino biografijų.

Netikėtumų bus

Prieš festivalį ilgai dėliotas peržiūrų pasiansas subyra iškart, nes neįmanoma pamatyti visko, ką, regis, kruopščiai suplanavai. Konkursas, aišku, privalomas, nors didžioji dalis jo amerikietiškų filmų greitai pateks į Lietuvą. Daugiausia netikėtumų ir retenybių visada žada "Panorama" ir "Jaunojo kino forumas". Labai maga pamatyti garsiausią praėjusių metų lenkų filmą, kuris iškart buvo nominuotas "Oskarui" – debiutanto Piotro Trzaskalskio "Edį", kolegos Michailo Brašinskio režisūrinį debiutą "Plikledis" ("Gololed"), dokumentinius įvairiausių pasaulio šalių filmus, kurių šiemet tikrai nepašykštėjo "Panorama". Tarp jų – ir Oliverio Stone`o dokumentinė juosta "Comandante" (jos herojus, aišku, Fidelis Castro), ir filmai apie AIDS, kurie bando apibendrinti dvidešimt ligos metų.

Apie tai, ką suspėjau, skaitykite kitame "7md" numeryje.

Živilė Pipinytė